Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4006 inlägg 1224183 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

alias  
#139923
jonathanA skrev:Här är film på vedklyven!


Hej Jonathan.

En liten fundering:

Jag kanske såg fel gällande hur skruvklyven var gängad, men jag tyckte att det såg ut som att konen roterade åt fel håll (moturs, medan de andra skruvklyvar jag har sett ska rotera medurs som när man drar in en skruv i en planka).

Ett litet tips för att öka produktiviteten, skruven ska ju äta sig in i träet.

Om jag såg fel ber jag om ursäkt och ber dig bortse från mitt inlägg.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#139924
alias skrev:Jag kanske såg fel gällande hur skruvklyven var gängad, men jag tyckte att det såg ut som att konen roterade åt fel håll (moturs, medan de andra skruvklyvar jag har sett ska rotera medurs som när man drar in en skruv i en planka).


På min datorskärm går den åt rätt håll i förhållande till gängningen men på tok för långsamt.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#139931
Vedproducent skrev:
axwell skrev:Jd behöver ingen miniräknare.
Överslagsberäkning säger ca 48 fpb och 2,6 till stjälp blir lite mer än 48/0,4, dvs runt 120 m3stj.

Inte mycket att klaga på, i detta fall.

Hm undrar var ni får alla er siffror ifrån? Skulle säga absolut max 85 m3 stjälpt vid 33 cm längd och 75 m3t. Då är det grovt rakt löv. 120 m3 nykapat väger minst 51 ton. Tror du timmerbilen kör sånna lass? Räkna och tänk snälla innan ni kastar ur er siffror. Kan faktiskt finnas dom som vill veta hur det verkligen ligger till.


JD fick enligt chauffør 75m³ timmer. 1m³ råtimmer med ask væger kring 800kg/fast kubik och 1m9 travad bør då væga 536 kg/m9 om man anvænder omrækningstabellen på 1,0m³t=0,67m³/f.
Har han då køpt 75 m³ travad timmer så væger den alltså ca 40200kg.
Førutsatt att JD har køpt 75 m³ travad så ger det med omrækningstal enligt tidigare publicerad pdf som visar att 1,0t-m³=1,7 l-m³ alltså 75*1,7=127,5 l-m³.

Vedproducenten ræknar på en ovandlingsfaktor på 1,13 nær han sæger att man max kan få ut 85 m³ løs från 75 m³ travad. Vad har jag missat??

Detta verkar før en som har læst mer æn mellanstadiematte, men som ær nybørjare i skogsbranschen, som otroligt enkel matematik som visar att JD har helt rætt och vedproducenten helt fel.
Ser fram emot att bli rættad och hånad =)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#139933
Vedproducent skrev:[:idea:

Ok, ja min björk väger ju nu heltorr klyvd frå 8.e dec 285 kg/m3. Sen lite vikt för spån och flisor. Så jo det låter ju fullt möjligt med den vikten för rå bok och ask då.[/quote]

Så din bjørk væger 285kgm³ klyvd? alltså blir det 285kg/ l-m³ vilket visar att JD:s lass på 127,5 løsa kubik borde vægt 36337 kg. Børjar kænnas mer och mer som att du har fel
Mr vedproducent...

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139936 Hej Jonathan!

ja har byggt en klyv kniv till min åkerman ec 200 och det fungerar bra ,
svårast är det när stocken är mycket växtvriden och skruvar sig genom.
köpte ett skoptak och sen svetsade jag dit ett hardox skopstål som jag slipade vast sen en massa förstärkningar så skoptaket inte skulle bli krokigt,
grövsta jag kluvit med den är en 70cm ek utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

loppan  
#139945 Hur klyver du? Mot masikn med larv som mothåll eller ställer du stocken upp?
Har funderat på nått liknande till min H7a men trodde att den skulle vara för klen.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139946
Skogsbonnen skrev:
Vedproducent skrev:[:idea:

Ok, ja min björk väger ju nu heltorr klyvd frå 8.e dec 285 kg/m3. Sen lite vikt för spån och flisor. Så jo det låter ju fullt möjligt med den vikten för rå bok och ask då.


Så din bjørk væger 285kgm³ klyvd? alltså blir det 285kg/ l-m³ vilket visar att JD:s lass på 127,5 løsa kubik borde vægt 36337 kg. Børjar kænnas mer och mer som att du har fel
Mr vedproducent...[/quote]
Ja blundar man för att råved av ask bok mm med 50 % vatten väger lite mer så........och använder omräkningstal för klyvd 33 cm ved på bark i stället för långved under bark. Men vad f*n det jämnar väl ut sig någon annanstans.

Begriper bara inte hur man kan skriva en massa strunt utan att tänka........

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#139948 Men førklara då hur det går ihop istællet før att skriva nedværderande kommentarer.. Skrev som sagt att jag var nybørjare på skog men mina mattekunskaper ær med størsta sannolikhet minst lika bra som din. Så beskriver du før mig vad som ær fel så ær det lugnt. Jag ræknade om du læser på rå timmer.. inte torkad.. Det var bara ett exempel från dinaegna tal som jag tog med i slutet av min text. Læs igenom mitt stycke igen och kommentera sakligt istællet før att vara gubbgrinig.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#139951 VAR FINNS GILLA KNAPPEN!!!!!!

herr vedproducent har helt andra mattekunskaper som inte vanligt folk fattar
ja köper hem ett lass o litar på va chaffisen sajjer där e på.
sen kapar upp o säljer,vet ju hur mycke skopan rymmer när ja lastar, sen e de inte svårt me enkel matte o lägga ihop såld mängd........
har inte ens räknat på hur mycke där SKA bli. kör på faktum att där blir va där blir
skogsbonnen du verkar va en trevlig kille, vedis e bara sur för att fler än han säljer ved.
ska nog fasen korka upp whiskeyn nu som ja fick av sambon för nåt år sen

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139954
loppan skrev:Hur klyver du? Mot masikn med larv som mothåll eller ställer du stocken upp?
Har funderat på nått liknande till min H7a men trodde att den skulle vara för klen.

jag trycker stocken mot bandvagnen,90 grader från larvriktningen.
hade villjat ha schakt blad att trycka emot istället man kommer närmare maskinen då.
när man kör med skopbryten och stickan samtidigt så får man en enorm kraft i klyvkniven
det gäller att den är stadigt byggd,tar ja bort rotortillten så blir det ändå mer kraft.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

loppan  
#139957 Jag byggde nått liknande till traktorgrävaren en gång i tiden men den klarade bara klena pinnar
så jag tänkte att det funkar nog inte på H7an heller.
Vad har du för slitstål? kan ett vanligt 10 mm 200x991 funka som klyvstål ?Pluss ca ett paket
svetselektroder för att få dit det? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139959 20 mm 200x700 sen har jag svetsat en 15 mm 3 kantig plåt bakom som stöd.
ja mycke tråd gick det åt i migen

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

loppan  
#139961 Kan bli ett intressant höstprojekt detta bara jag hittar ett lämpligt B20 fäste,tackar för svar.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139983
Skogsbonnen skrev:Men førklara då hur det går ihop istællet før att skriva nedværderande kommentarer.. Skrev som sagt att jag var nybørjare på skog men mina mattekunskaper ær med størsta sannolikhet minst lika bra som din. Så beskriver du før mig vad som ær fel så ær det lugnt. Jag ræknade om du læser på rå timmer.. inte torkad.. Det var bara ett exempel från dinaegna tal som jag tog med i slutet av min text. Læs igenom mitt stycke igen och kommentera sakligt istællet før att vara gubbgrinig.


Ok, jag tar det en gång till efterssom det tydligen inte räcker med alla tidigare förklaringar.

75 m3 löv blir cirka 35 m3 fub om det är björk och gånger omräkningstal 2,1 så blir det 73,5 m3 stjälpt färdig ved (fastmasseprocent 47 %)

75 m3 löv av ask, bok av lite grövre dimension ligger av naturliga orsaker på en lite högre fastmasseprocent. Jag kan sträcka mig till runt 55-57 % Räknar då 56 % så är det 42 fub och gånger omräkningstal 2,1 (30 cm ved) så blir det 88 m3 stjälpt.

Era siffror på 120-130 m3 färdig ved är rena fantasier. Skulle du få 130 m3 stjälpt * vikten 450 kg/m3 stjälpt (ask,bok mm) som färdigkluvna veden väger rå så skulle ett sånt lastbilslass väga 58,5 ton. Tror du verkligen att det körs överlass med runt 19 ton?
Att det ska vara så svårt att fatta detta. Jo jag har nog bättre mattekunskaper vad det verkar........

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#139984 vet ente va för matte du har vedis, men ja har fakta!!!

oki nästa lass timmer då

89kbm bok ask lönn o lite asp mätt på bilen av chaffisen
såld mängd ved 175kbm ved stjälpt mått

få se va din matte sajjer om den kombinationen
tror vedis behöver kolla i vilket mått han säljer ved, va de lavat?? eller va de stjälpt???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).