Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4006 inlägg 1237037 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#139653 ja de finns 1500kg,s e rätt vanliga här nere. dom e ungefär lika stora som 2st 800kgs men lite lägre o har extra fot under o så en rad ribbor i mitten för o inte bli runda

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Engelthon  
#139654
jd6630 skrev:ja de finns 1500kg,s e rätt vanliga här nere. dom e ungefär lika stora som 2st 800kgs men lite lägre o har extra fot under o så en rad ribbor i mitten för o inte bli runda


Såg du inte mitt PM?? Var fall skulle jag behöva måtten. Vet inte om 800kg är rätt för jag har måtten på 500kg och 1000kg ser jag. Men skicka det via PM.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

dampe  
#139657 *asgarvar efter att ha sträckläst tråden från första till sista sidan!* det här måste ju vara något slags rekord!? Fy f*n vad roligt! :) snacka om att spåra ur.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ryared  
#139670 Ja, den här tråden måste gå till historien.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

herjman  
#139680 Ja inte trodde jag det skulle bli sån aktivitet när jag startade den. =)
Men mkt har jag lärt mig!

Lite nyfiken, vart köper ni andra råvaran och vad betalar ni i pris per travad kubik? (vi behöver inte köra kubik snacket igen)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Tall  
#139683 Av bönder och skogsägare. 200 kr per travad kubik..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

herjman  
#139687 Hur får du kontakt med skogsägarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Bengt olsson  
#139699 Knacka på !!!!
Eller ring det nr som står på lappen som sitter på traven !!!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Kristoffer D  
#139706
jd6630 skrev:samtidigt kan ja va lite billigare då ja slipper svindyra säckar, fattar ente hur lite nät kan va så dyrt.
slipper utgiften me pallar, visserligen får ja pallar för 5kr st, men ändå
o slipper massa jobb me o fylla dom o trixet o lasta av de.
40l säckar e ja inte heller älskare av, jäkla pill o plocka i all ved, njä ja kör löst för en 5hundring kbm


Fast när du säljer något handlar det inte om att vara billigast. Den som får ut mest kr/m3 är vinnaren. Precis som Elfving säger så får du en större vinst om du säljer mycket i små volymer än lite i stora volymer.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ryared  
#139713 Jag värdesätter nog timpenningen mest den tycker jag är absolut viktigast, bättre och tjäna 10 kr och lägga lite tid än att tjäna 15 kr och slita ihjäl sig. Vinsten per arbetad timme är ju faktiskt den faktor man skall räkna på och inte hur mycket volym man säljer, om man inte har det som hobby förstås. Men samtidigt vill man ha en så billig hobby som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Kristoffer D  
#139717
ryared skrev:Jag värdesätter nog timpenningen mest den tycker jag är absolut viktigast, bättre och tjäna 10 kr och lägga lite tid än att tjäna 15 kr och slita ihjäl sig. Vinsten per arbetad timme är ju faktiskt den faktor man skall räkna på och inte hur mycket volym man säljer, om man inte har det som hobby förstås. Men samtidigt vill man ha en så billig hobby som möjligt.


Jag syftade givetvis på någon som har vedförsäljning som bisyssla.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139735
Kristoffer D skrev:
ryared skrev:Jag värdesätter nog timpenningen mest den tycker jag är absolut viktigast, bättre och tjäna 10 kr och lägga lite tid än att tjäna 15 kr och slita ihjäl sig. Vinsten per arbetad timme är ju faktiskt den faktor man skall räkna på och inte hur mycket volym man säljer, om man inte har det som hobby förstås. Men samtidigt vill man ha en så billig hobby som möjligt.


Jag syftade givetvis på någon som har vedförsäljning som bisyssla.

Bisyssla eller inte så är det ju arbetad tid man vill ha betalt för. Annars finns det många som vill ha gratis hjälp med vedklyvning om man bara gör det för att det är så himla kul att klyva ved.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139736 Angående säckar och lösved. Jo jag säljer ju mycket lösved men jag måste ju torka det först och det är ju då säcken är bra. Eller hur torkar man flera tusen kubik över vår-sommar i en hög effektivt utan mögelproblem och att det blir torrt? Den som har ett bra svar på det ska jag verkligen lyssna på.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

herjman  
#139749 En annan fråga, är det nån som erbjuder sig att åka runt i grannskapet och klyva upp årsförbrukningen med processorn på ett par timmar? Borde ju finnas ekonomi i det med!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#139750 har sett nån på blocket som erbjuder saj o åka runt o köra upp ved, men vet ingen nere i söder som gör de. kanske kan bli nåt o pyssla me för den som har tid

va ute o lämna ved i går, hade lite semester i regnet så passa på o få ut veden nu. passera 1000kbm o me ett pris på 500spänn så e de en fin hacka som hobby. klart stockarna kostar ju en del men ändå blir de väl nåt öre över

ang säckar så va de en som ringde i da o ville ha 100st 60 l säckar, sa att han fick höra me annan för inget ja har, 40 l kunde han fått men de passade inte helsingborgaren

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).