Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4007 inlägg 1267094 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139267
jd6630 skrev:du har alltså inte koll på de. nähä som ja trodde !!!
ajja ja fortsätter o sälja ved då , för ja har filk som väntar
o ja vet hur lång o hög min stapel blir.
vore ju kul o vetat hur stor era andres staplar blir

o vedis 75kbm stock blir 135kbm lös ved

Något fattas i kunskapen det är helt klart. Fast jag vet ju förstås var det fattas egentligen! Lågstadiematte men det kan som sagt helt säkert chaffisen tala om för dig. Nej nu är jag trött på att tjafsa med någon som har en treårings nivå. Nu ska jag till Norge.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Robertberg  
#139270 1x1x0,6= 0,6.
Men det finns såklart tusen miljarder andra sött att få måttet 0,6.
Reserverar mig för fel då jag enbart är 20 år gammal.
Men är ganska säker på att han som fuskar iväg veden till norje håller med mig : )

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139278
obantteg skrev:1x1x0,6= 0,6.
Men det finns såklart tusen miljarder andra sött att få måttet 0,6.
Reserverar mig för fel då jag enbart är 20 år gammal.
Men är ganska säker på att han som fuskar iväg veden till norje håller med mig : )

Ja nu skulle väl veden vara 30 cm lång så då blir det ju lite andra mått. Men 600 liter har du ju med 1 metersved. Nu är jag hemma från fuskresan till Norge. Politikontroll men de hade inga åsikter om någon olovlig körning heller.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Robertberg  
#139284 Där var det staplat i dubbla led, staplar man 1x2x0,3. Så blir det lika enkelt som matten!
Att du fuskar får du ta med en klackspark, återkopplade till ett gammalt påhopp ;)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139285
obantteg skrev:Där var det staplat i dubbla led, staplar man 1x2x0,3. Så blir det lika enkelt som matten!
Att du fuskar får du ta med en klackspark, återkopplade till ett gammalt påhopp ;)

Jo jag förstod mycket väl återkopplandet. Var tvungen att ringa en chaffis och kolla om jag räknat rätt. Han sa 10 meter långt, 30 cm bredd och 33,3333 cm högt. Den traven passade bäst i hans garage sa han.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139286
Vedproducent skrev:
obantteg skrev:Där var det staplat i dubbla led, staplar man 1x2x0,3. Så blir det lika enkelt som matten!
Att du fuskar får du ta med en klackspark, återkopplade till ett gammalt påhopp ;)

Jo jag förstod mycket väl återkopplandet. Var tvungen att ringa en chaffis och kolla om jag räknat rätt. Han sa 10 meter långt, 30 cm bredd och 33,3333 cm högt. Den traven passade bäst i hans garage sa han.

Men då sa jag du har ju fel, det blir ju 1000 liter ju?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139288
Vedproducent skrev:
Vedproducent skrev:
obantteg skrev:Där var det staplat i dubbla led, staplar man 1x2x0,3. Så blir det lika enkelt som matten!
Att du fuskar får du ta med en klackspark, återkopplade till ett gammalt påhopp ;)

Jo jag förstod mycket väl återkopplandet. Var tvungen att ringa en chaffis och kolla om jag räknat rätt. Han sa 10 meter långt, 30 cm bredd och 33,3333 cm högt. Den traven passade bäst i hans garage sa han.

Men då sa jag du har ju fel, det blir ju 1000 liter ju?

Tog en bra stund att övertyga honom men till slut gick han med på att korta ner traven till 6,5 meter.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Robertberg  
#139309 Nu kan man ju nästan börja fundera på över räknekunnigheten bland chaufförerna?

Lite kul offtopic (om det uttrycket finns i denna tråden)
Lastbilschauffören på jobbet skulle köra gammal asfalt till deponi.
Fick sex planerskopor med L90n på både tridembilen och det tre-axlade släpet, då chaufförn aldrig sa stopp. Körde sen de 4,5 milen till tippen och stannade på vågen. Det sprakade till i högtalaren och gubben i invägningen ropade "Du får köra av och väga ett ekipage i taget, vågen tar bara 70 ton!" Chaufförn blev lite paff men gjorde som han blev tillbedd.

74 ton vägde han, totalvikten på bil och släp är 53..
460n måste ha sackat rätt bra över högbrodelen på Ölandsbron :)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139312
obantteg skrev:Nu kan man ju nästan börja fundera på över räknekunnigheten bland chaufförerna?

Lite kul offtopic (om det uttrycket finns i denna tråden)
Lastbilschauffören på jobbet skulle köra gammal asfalt till deponi.
Fick sex planerskopor med L90n på både tridembilen och det tre-axlade släpet, då chaufförn aldrig sa stopp. Körde sen de 4,5 milen till tippen och stannade på vågen. Det sprakade till i högtalaren och gubben i invägningen ropade "Du får köra av och väga ett ekipage i taget, vågen tar bara 70 ton!" Chaufförn blev lite paff men gjorde som han blev tillbedd.

74 ton vägde han, totalvikten på bil och släp är 53..
460n måste ha sackat rätt bra över högbrodelen på Ölandsbron :)

Säker på att det inte är chaffisen åt Jd? Hans 135 m3 lär ju väga runt 80 ton!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Robertberg  
#139319 Jag är säker!
Nu börjar det här nästan likna klubben för inbördes beundra..

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#139337 74 ton vägde han, totalvikten på bil och släp är 53..
460n måste ha sackat rätt bra över högbrodelen på Ölandsbron


ja de e rätt. där e ente lass förräns de rinner över eller däcken går i flaket

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Engelthon  
#139342
jd6630 skrev:74 ton vägde han, totalvikten på bil och släp är 53..
460n måste ha sackat rätt bra över högbrodelen på Ölandsbron


ja de e rätt. där e ente lass förräns de rinner över eller däcken går i flaket



Det är så man får åkeriet att gå runt med 14tons överlast JIIIHAAA!!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Robertberg  
#139346 21 om man ska vara noga ;)

Och just den bilen går per timme, så att det hade bara varit mer ekonomiskt att köra två gånger..

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Engelthon  
#139347
obantteg skrev:21 om man ska vara noga ;)

Och just den bilen går per timme, så att det hade bara varit mer ekonomiskt att köra två gånger..


32+24 = 56ton sedan är den lite kort så 53ton. Tänkte inte på det :lol: :lol:
Fy f...n om det vare polis kontroll på bron ~x( :(( Dom böterna hade man inte vela sett x_x

Så Keep on trucking \m/ \m/ \m/ \m/ \m/

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#139353 ja ibland kan de bli lite mycke lass!! VET!!! har själv kommit in me för många ton på vagnarna ,men 74ton har ja inte kommit upp till ännu
ja har 2 par metsjö metax Q75 vagnar som lastar vars 20 ton. men vet att 27ton går på vardera,fast de trista e att hjulaxlarna inte håller.....smäck....ja sen kan ni själv räkna ut hur ja vet detta......

och ja väntar fortfarande på att vedis ska komma från oslo o berätta om han kunde använda en tumstock o mäta längd x bredd x höjd på sin vedstack upplavat

ja håller med om att 1kbm löst blir 1 x 2 x30cm
men utgår från att ja har fel i vedhandlarens ögon

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).