Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4007 inlägg 1273554 visningar 143 följer Svara, dela mm...   

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Engelthon  
foton skrev:Engelthon du skrev för en stund sen att inte kunden bestämer priset. Men det är väll kunden som vet vad han vill betala, och kunden kan inte dra någon moms. Säljer någon likvärdig ved 100kr. billigare handlar han där.

Ja ha så du kan åka på affären och säga att jag betalar inte 100kr för filen du få bara 80kr för jag vill inte betala momsen?

Haa jag ska åka på bolaget på freda och säga det osexit att betala skatten så jag betalar bara 2kr för 70sen resten kan stoppa upp? är det så man gör konsument tryck.. Då uppmanar jag alla att åka till bolaget och kräva att inte betala skatten på brännvinn.

jd6630  
#139191 jaha så nu har ja plötsligt rätt. aa du vedis, när ska du börja sälja pinnar?? tror du får komma ner o lära daj vedhandel´ns grunder

1 ta hem stockar
2 annonsera
3 kapa o klyv utan helvete rent mellan ringsignalerna
4 kör ut till kunden, ta betalt o tippa av lasset
5 hem o kapa upp mer ved
6 drick kaffe o vakna så du inte fastnar i klyven
7 beställ mer stockar
8 drick mer kaffe

o ja säljer fortfarande ente björke skit!!!
o ja har dessutom inga spån o fliser o bark o mög i min ved, men vedis har kanske en rullebör sågspån i var kbm säck

engelthon!!

vad e system bolaget?? säljer dom ved där???

inget ställe ja har varit på , tur man kan köpa öl i danmark....

Användarvisningsbild

jonathanA  
#139192 Du fattar ju inte mycket du, engelton! tillgång och efterfrågan heter ett viktigt kapitel i grundläggande företagsekonomi!

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:jaha så nu har ja plötsligt rätt. aa du vedis, när ska du börja sälja pinnar?? tror du får komma ner o lära daj vedhandel´ns grunder

Vad är det du tror du har rätt om? Är det vikten på ballsaträt?
Nej tack jag avstår helst dina kunskaper.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jonathanA skrev:Du fattar ju inte mycket du, engelton! tillgång och efterfrågan heter ett viktigt kapitel i grundläggande företagsekonomi!

Ja och i en grundläggande företagsekonomi så ingår utgående och ingående moms.

Användarvisningsbild

Camwood  
#139195 Fan va rolig tråd men inte så mycket vetenskap :ugeek:

Användarvisningsbild

jonathanA  
#139196 vadå hans kunskaper? han går ju på vad chafisen säger!

Användarvisningsbild

jonathanA  
Vedproducent skrev:
jonathanA skrev:Du fattar ju inte mycket du, engelton! tillgång och efterfrågan heter ett viktigt kapitel i grundläggande företagsekonomi!

Jo det är jag mycket medveten om! men momsen är lättare att tänja på än kunderna!

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jonathanA skrev:
Vedproducent skrev:

Jo det är jag mycket medveten om! men momsen är lättare att tänja på än kunderna!

Men det kan du inte blanda in företaget i så det har ingenting med företagsekonomi att göra.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jonathanA skrev:vadå hans kunskaper? han går ju på vad chafisen säger!

Hm, tänkte inte på det. Men han hade ju 8 punkter? Är det chaffisen som ordnar dom också?

Engelthon  
jonathanA skrev:
Vedproducent skrev:

Ja tills du får på hälsning av masen.. Då får du se om dina kunskaper lönat sig.

Användarvisningsbild

herjman  
#139201 En annan fundering. Vad tror ni om att förvara klyvd ved i 1,5m3 säckar utomhus på grusbädd med lastpallar, funkar det om man på vintern täcker toppen mot snö? Har dåligt med innomhusytor.

TS
Användarvisningsbild

Camwood  
#139202 På mitt kontor har vi en skylt som det står ;; VID BRAND SLÄNG ALL BOKFÖRING I ELDEN :roll:
Ja eld kan ju uppstå när somhelst :roll:

Användarvisningsbild

Vedproducent  
herjman skrev:En annan fundering. Vad tror ni om att förvara klyvd ved i 1,5m3 säckar utomhus på grusbädd med lastpallar, funkar det om man på vintern täcker toppen mot snö? Har dåligt med innomhusytor.

Ja det funkar tills pallarna fryser fast och du kör sönder däcken med spik.

Användarvisningsbild

Camwood  
herjman skrev:En annan fundering. Vad tror ni om att förvara klyvd ved i 1,5m3 säckar utomhus på grusbädd med lastpallar, funkar det om man på vintern täcker toppen mot snö? Har dåligt med innomhusytor.

Nä 😡 men för försäljning nästa säsong.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).