SKOGSFORUM ARTIKEL 

Bioenergi

Stockmätning av ved - hur många fub?

171 inlägg 71793 visningar 15 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
RLMAS skrev:Tycker det var bra!

Kan inte Vedproducent mäta in ett lass som han tycker och redovisa siffrorna här på liknande vis som Torbjörn och Fredrik gjort?

Vore ju roligt och lärorikt att se.
Eller om Vedproducent tycker det är roligt att sitta och trolla framför datorn och gnälla på några som faktiskt försöker påvisa ekonomin med ved.
Förstår att gamla vedproducenter inte tycker om konkurrensen från nya vedproducenter 😉 .

Vadnudå? Jag hjälper dom ju bara få klick. Dessutom med ordentlig fakta från mer än 300 bil och släp så inte är det frågan om något troll heller. Den kunskapen har jag och vill ni inte ta del av den så är det inte mitt problem. Som jag skrivit så kan man inte bekräfta något omräkningstal som gäller generellt med ett så litet parti. En enda liten felmätning slår ju många procent på resultatet. Inte svarar dom på frågor heller som kan påverka resultatet. Så vi kommer nog inte längre denna gången heller. Dom har pudlat 2 gånger nu. Från 3,2 i omräkningstal till 2,9 och sen till 2,7 så till slut kommer faktan och verkligheten nå dom också. Nu har vi ju kommit halvvägs.

jannee  
#837114Vedproducent VET verkligen vad han pratar om, dessutom har han fullständigt rätt i vad han påpekar.
Själv tror jag att 2,7 i omräkningstal stämmer ganska bra med verkligheten.
Är i alla fall vad jag ungefär får fram det till, dock med mina väldigt SMÅ mängder, fallande i storlek men INTE längd.
Men finklyvd ved i 45 cm längd blir nog 2,9 - där är där pengarna finns att hämta 😀 .

Användarvisningsbild

Kim74  
#837115Håler helt med Vedproducenten även i denna fråga.

Jag producerar 200-500 m3 ved varje år. Har hållit på i ca 10 år. Kommit fram till att 1 m3 fpb ger ca 2.2-2.3 m3 som färsk och ca 2 m3 då den torkat. Sista åren då jag köpt björkmassaved så har priset bestämts enligt vikten.1 m3 fpb=900 kg.

Säger som "Alias": Bara mina fem ören....

adahlm  
Som ett exempel som inte är ovanligt hör. En sån här Björk fäller man sen är det bara att lyfta fram aggregatet och kapa första biten annars klyver du hela stammen och inte ett värde kommer med.

Finns skillnad på aggregat och skördarförare. Endel dumpar såna där problemfall direkt och endel får biten skördad o mätt, finns ju även möjlighet att korrigera fel i skördarlistan.

Har köpt upp tusentals skördarmätta m3-fpb och har aldrig upplevt några mätfel. Ser man på problembitarna på vedbordet ser man tydligt att mäthjulet har haft kontakt med trädet hela vägen.
Skulle även märkas på timmerbilsvikten direkt om mätvärden inte skulle stämma

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#837119Det är väldigt givande diskussioner det blev i denna tråd. Det är ju också detta vi är ute efter, att gräva i något som vid en första anblick kan verka enkelt men sedermera sällan är det.

En övergripande sak som kan vara bra att nämna är att vi (jag och Torbjörn) inte är ute efter att skada någon. Det har verkat lite så i diskussionerna här i tråden men så är verkligen inte fallet. Att utmana hävd genom att som i detta fallet mäta är dock väldigt intressant och något som vi tror gynnar alla i förlängningen.

När vi beställde veden så var kravspecifikationen att vi fick björkved från en gallring. Anledningen till detta är vår egen erfarenheten, kanske mest min, då björk från slutavverkning är extremt tungjobbat med en vanlig vedmaskin. Jag tror också att gallringsved är det vanligaste ute på vedbackarna i Norden, speciellt om man kollar på bilder i tråden Bilder från er vedtillverkning. Sedan kan man argumentera om det är lämpligt att göra ved av björkstock som håller timmerdimension men det är egentligen en annan fråga.

Vedproducent tyckte att veden vid vårt test var väldigt klen men jag skulle vilja säga att allt är relativt givet bilderna i tråden ovan. Den verkar inte heller vara så extremt mycket klenare än några av de lass du själv fått genom åren (ref: Vedproducent - Bilder från er vedtillverkning).

Att vi hamnade ungefär som våra finska vänner i omräkningstal räknat i kubikmeter fast på bark känns ändå bra. Men det är också här det blir intressant eftersom vi i Sverige har måttet fast volym under bark (m3fub). Det skulle vara mycket intressant att få se mätbesked från Biometria på björkmassaved från gallring. Är det någon medlem som har detta så får ni gärna lägga upp det. Anledningen är att vedvolymprocenten (fastvolymprocenten) mäts subjektivt av Biometria och enligt deras instruktion så är det, enligt mig, ganska lätt att komma ner i 40 % på gallringsbjörk. Jag bifogar instruktionen så var en kan läsa och göra egna bedömningar.

Vår ved kom alltså direkt från skogen från en förstagallring och ska jag göra en bedömning enligt kriterierna nedan så hamnar jag relativt enkelt på en fastvolymprocent på 40 %. Vi fick, när vi mätte, en fastvolymprocent på ~39 %.

Beroende på hur man köper långved för vedproduktion kan det alltså vara så att man betalar för mycket. Speciellt om affären görs upp genom att travmäta på timmerbilen och sedan bedöma en fastvolymprocent. Här skrev bl.a. Bengt A att det bara är att halvera mängden i traven och betala för den volymen men jag skulle vilja argumentera emot att om det då gäller gallringsbjörk så betalar i regel då för mycket.

1710585089_vedvolymprocent-1.png

1710585089_vedvolymprocent-2.png

Tralsmo  
#837120De finns skillnad på aggregat och förare , så långt är de korrekt.

Vi har ochså matat ett antal tusen kubik krokig björk genom våra aggregat.
De stämmer aldrig särskilt bra.

Vi blev för några månader sen särskilt certifierade för skördar mätning på björk.
Vi är certifierade för skördar mätning sedan länge men där ingår inga särskilda procedurer för björk.
Nu har vi gått igenom och blivit godkända även på de.

De man ska ha klart för sig är att krokigt virke mäts alldrig korrekt i aggregatet oavsett trädslag.

Längdmätning är en sak men de fodras även bra stam hållning för att diameter mätningen ska bli korrekt.
De sistnämnda funkar ju inte så bra på krokigt virke.
De säjer sig självt.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#837129Ja jag kör allt Fredrik så att du hittar en bild med lite klenare förvånar mig inte. Allt från rena pinnar till riktigt grova rena björktimmerstockar. Det är det som är så bra för då får man ett snittvärde när man kört så många tusen kubik som jag gjort.

Men återigen så har ni bara lite drygt 26 kubik stjälpt färdig ved på en lastbilsstuv från ert parti. Marginellt mer än den travade volymen och det skulle ju vara omöjligt när jag sa det tidigare. Klenare pinnar upplever jag inte att det förändrar sig så mycket från travat till stjälpt ved. Det ligger strax över den travade volymen. Det blir mer luft även i färdiga veden när det blir så klent. Men med tre stuvar sånt virke skulle ni få knappt 80 kubik färdig ved på full bil och släp. Det är 20 kubik mindre än jag får trots att ni har helt fel omräkningstal som snittvärde. Enskilda partier kan man diskutera i oändlighet. Ingen av oss kan ju bevisa att er trave inte hållit 39 procent fastvolym men för mig framstår det som osannolikt med allt jag sett. Vad säger era marknadskontakter om priset på travad långved i dag?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#837130Priset på travad långved är nog lite mer balanserat nu än vad det var i december 2022.
1000kr travat var ju ink moms (800 kr ex) och hemkört men det är nog inte många som betalar det idag. Framför allt har ju elpriserna blivit rimligare. Då var det panik även bland värmepumpsägarna.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Torbjörn Johnsen skrev:Priset på travad långved är nog lite mer balanserat nu än vad det var i december 2022.
1000kr travat var ju ink moms (800 kr ex) och hemkört men det är nog inte många som betalar det idag. Framför allt har ju elpriserna blivit rimligare. Då var det panik även bland värmepumpsägarna.

Jasså nu när massvedspriserna dragit såpass är det lägre? Vi som köper får då betala bra mycket mer nu än för dryga året sen. 765 kr fub plus moms för leveransvirke vid bilväg hörde jag häromdagen. Det var vad skogsägaren får betalt av bolag. Nu får man öppna plånboken om man ska ha något.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#837137Det här speglar nog mer en genomsnittsbild från min verklighet i alla fall. Sen kör jag som jag skrev allt och differenser på enskilda partier också givetvis.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#837139Torbjörn i er förra tabell i December 2022 så visar du att en en travad kubik ger 1,5 kubik stjälpt ved och är bestämd över att det var rätt. Jag sa att det blir marginellt mer stjälpt volym än travad ved. Nu får ni själva ett resultat identiskt med det jag sa vilket var omöjligt. Jag vill att du svarar på det. Hur kunde det bli så? Det var ju helt osannolikt då men inte nu? Det är ju trots allt en skillnad på drygt 40 procent.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837142Risken att det betalas för mycket vid travmätning och halvera massavedpris är obefintlig, då massavedpris alltid är för lågt.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837143Doppas varje bunt vid industrin? Hur mycket är en ren omräknat uppskattning vid industrin? Absolut ingen exakt vetenskap där inte.

Tralsmo  
#837145En erfarenhet ja fått övertid:

Travmätt björk massa blir nästan alltid rätt mycke mer än va som skördar mätningen säger.

Lika med barrmassaved men där skiljer de kanske max 2%.

Totalt på en avverkning med väldigt lite löv så är diff mellan mätbesked å skördar mätning max 1%.

Räknat över längre tider å större volymer.
Men mycke mer än 1% är ovanligt.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Fredrik Reuter skrev:Det är väldigt givande diskussioner det blev i denna tråd. Det är ju också detta vi är ute efter, att gräva i något som vid en första anblick kan verka enkelt men sedermera sällan är det.

En övergripande sak som kan vara bra att nämna är att vi (jag och Torbjörn) inte är ute efter att skada någon. Det har verkat lite så i diskussionerna här i tråden men så är verkligen inte fallet. Att utmana hävd genom att som i detta fallet mäta är dock väldigt intressant och något som vi tror gynnar alla i förlängningen.

När vi beställde veden så var kravspecifikationen att vi fick björkved från en gallring. Anledningen till detta är vår egen erfarenheten, kanske mest min, då björk från slutavverkning är extremt tungjobbat med en vanlig vedmaskin. Jag tror också att gallringsved är det vanligaste ute på vedbackarna i Norden, speciellt om man kollar på bilder i tråden Bilder från er vedtillverkning. Sedan kan man argumentera om det är lämpligt att göra ved av björkstock som håller timmerdimension men det är egentligen en annan fråga.

Vedproducent tyckte att veden vid vårt test var väldigt klen men jag skulle vilja säga att allt är relativt givet bilderna i tråden ovan. Den verkar inte heller vara så extremt mycket klenare än några av de lass du själv fått genom åren (ref: Vedproducent - Bilder från er vedtillverkning).

Att vi hamnade ungefär som våra finska vänner i omräkningstal räknat i kubikmeter fast på bark känns ändå bra. Men det är också här det blir intressant eftersom vi i Sverige har måttet fast volym under bark (m3fub). Det skulle vara mycket intressant att få se mätbesked från Biometria på björkmassaved från gallring. Är det någon medlem som har detta så får ni gärna lägga upp det. Anledningen är att vedvolymprocenten (fastvolymprocenten) mäts subjektivt av Biometria och enligt deras instruktion så är det, enligt mig, ganska lätt att komma ner i 40 % på gallringsbjörk. Jag bifogar instruktionen så var en kan läsa och göra egna bedömningar.

Vår ved kom alltså direkt från skogen från en förstagallring och ska jag göra en bedömning enligt kriterierna nedan så hamnar jag relativt enkelt på en fastvolymprocent på 40 %. Vi fick, när vi mätte, en fastvolymprocent på ~39 %.

Beroende på hur man köper långved för vedproduktion kan det alltså vara så att man betalar för mycket. Speciellt om affären görs upp genom att travmäta på timmerbilen och sedan bedöma en fastvolymprocent. Här skrev bl.a. Bengt A att det bara är att halvera mängden i traven och betala för den volymen men jag skulle vilja argumentera emot att om det då gäller gallringsbjörk så betalar i regel då för mycket.

$matches[2]

$matches[2]

Jag tycker ni får för liten fastvolymprocent, om man tittar på era bilder så är det rätt så rak och fin ved.
Här är en bild från en tabell över fastvolym per mittdiameter och längd.
1710597290_img_20240316_143220.jpg

Om man tittar på vad sämre ved får för fastvolymprocent stämmer era siffror bra om än något lågt , men sen är frågan vad som menas med bättre eller sämre.
Här är en bild på ett mätbesked där jag huggit bokmassa, och då allt som går att hugga enligt mätbestämmelserna ( ner till 5 cm med en bågböjd på 70 cm). Bok virke kan vara krokigt när man kommer upp i kronan, och det var detta också. Så krokigt att timmerbilchauffören vägrade att ta med allt och virkesköparen fick komma ut och mäta på plats för att senare skicka dit flisbilen och flisa det.
Trots att det var så krokigt fick jag ändå en fastvolymprocent på som lägst 44%. Så jag tycker efter att ha sett bilder på er trave att fastvolymprocenten borde ligga högre.
1710597277_img_20240316_144713.jpg

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).