fre 23 dec 2022, 16:44#785758
Ni svänger runt med måttenheter till f'n kan ta er.
Ta för ex m3t, vilket är ett väldigt svävande mått.
Som ex kan jag mäta upp 10 m3t i en trave som jag HANDSTAPLAT (gjorde så förr i tiden)
På en lastbil, lastad med grip, blir det inte 10 m3t utan närmare 11 m3t ändå är det samma mängd virke, ja runt 5,5 m3fub, lite beroende på grovleken av virket (massaveden).
Gör jag sedan ved av 10 m3t kan det skilja enormt, allt avgörs av hur grovt virket (massaveden) var och vilken längd jag gör veden i.
Biometera mäter in, men deras siffror ska man ändå ta med en nypa salt.
Visst de har doppat någon trave då och då, men VEM avlönar dem?
Skördarmätning, var är det ?
Skördaren visar en mängd medan Biometra visar HELT annorlunda mängd, ibland mer men inte sällan mindre - hos vem ligger felmarginalen.
NÄÄ, ALL inmätning av virke är ändå lite hokus pokus - ett dj**la rufflande.
Troligtvis är det leverantören som mer eller mindre oftast blir ordentligt blåst.
Jag vet i min ungdom när man MITTMÄTTE med klave varje stock, leverantören mätte, inköparen skrev, då var det verkligen high life. En lade på, medan den andra drog av (skrev mindre siffra)
Är f*n inte bättre idag.
Ska DU som leverantör sälja skog, och vara säker på att få rätt pris för rätt mängd gäller det sälja på rot, uppmätt av en oberoende aktör.
En del vedförsäljare skickar med båset ( stickor och bark som skapas när man klyver), det är INGET man ska förakta.
Sågspånet som bildas är ett ypperligt jordförbättringsmedel som många nonchalerar.