Bioenergi

Grillkol

378 inlägg 92343 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#847651 Ja här är premiären. Har fler filmer men dom var för stora för att ladda upp. Så det får bli detta.
Gick nog som jag tänkt och som det skulle förutom lite onödigt mycket läckage runt manluckorna. Det är trevligare när det är tätt men någon betydelse för resultatet ska det inte ha. Så jag ska förbättra den punkten till nästa gång. Men gick förvånansvärt snabbt men den är välisolerad och värmen stiger. Klar på cirka 7 timmar. Kände mig såpass osäker så var tvungen att lägga in några vedkubbar för att se om gastrycket ökade igen. Det gjorde det inte så då är det klart. Så nu väntar en spännande öppning. Det är det alltid men premiären med nyligen är ännu intressantare.




Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#847677 Ja det hör väl till att redovisa slutresultatet också. Väldigt nöjd och nu när jag vet att värme inte saknas på något vis ska jag bromsa den lite nästa gång för att spara lite på materialet Den här ugnen vill jag ha länge för den blir kanon. Så mina beräkningar stämde bra att den kommer fungera men lite överraskad det gick så fort som 7 timmar när den är såpass stor.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#847726 Hur fyller du den skapelsen?
Hur tömmer du den sen?? Skyffel och öser ur den nedre luckan??

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#847728 Ja precis fyller skopan med ved och så sätter jag mig där och kastar i veden i övre luckan tills det är fullt. 3 kubik stjälpt ved. Sen skyfflas kolen ur i den nedre luckan.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#847729 Intressant!! Vanligt klyvd ved?? 50 cm lång?

Noga med att lägga den rätt för att minska tomrummen?? Eller är det bara att kasta in??

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#847730 Det går ju att använda vilken längd som helst. Kortare längder blir mindre tomrum. Denna gången har jag använt 30 cm. Packar lite i botten innan jag stänger luckan och så kan man trava lite det sista i övre luckan. I övrigt blir det stjälpt ved för det går ju inte trava där.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Bert1  
#847788 Hur mycket kol får man ut i förhållande till mängden ved du stoppar in?

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#847798
Bert1 skrev:Hur mycket kol får man ut i förhållande till mängden ved du stoppar in?

Jag brukar få cirka 250 kg kol på 3 kubik stjälpt ved (eller 800 kg torkad ved). Så runt 30 procent av vedens torkade vikt. Men det beror på hur man kolar och vid vilken temperatur. Högre temperaturer får ett renare kol men lägre vikt.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

mpersson76  
#847829 Det där blev ju riktigt bra! Vad smidigt att kunna använda manluckorna sådär!
Märkte du nån skillnad mellan botten och topp på kolet när du tömmer underifrån? Jag lägger min lilla på sidan när jag tömmer den och tycker att det är ganska jämn storlek på allt men den är ju bara en meter hög, i övrigt lika funktion som din. Tänkte prova att släppa ut en del av gasen för att sänka temperaturen lite och kanske få lite grövre kol men jag har inte kommit på nån bra ventil som går att få hyfsat tät och samtidigt klarar temperaturen.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#847831
mpersson76 skrev:Det där blev ju riktigt bra! Vad smidigt att kunna använda manluckorna sådär!
Märkte du nån skillnad mellan botten och topp på kolet när du tömmer underifrån? Jag lägger min lilla på sidan när jag tömmer den och tycker att det är ganska jämn storlek på allt men den är ju bara en meter hög, i övrigt lika funktion som din. Tänkte prova att släppa ut en del av gasen för att sänka temperaturen lite och kanske få lite grövre kol men jag har inte kommit på nån bra ventil som går att få hyfsat tät och samtidigt klarar temperaturen.

Nej märkte ingen skillnad. Har tömt ur allt nu. Men överlag lite mer smått än jag brukar få med dom andra två ugnarna jag kört med. Så det blev högre andel med utsorterat biokol. Men väldigt fin kol ändå. Nästa gång ska jag minska ordentligt på värmen. Den har nog gått väl varmt och då blir det mer smått och även mindre vikt. Nu vet jag att värmen mer än väl räcker till. Dessutom vill jag vara lite rädd om järnet. Så jag kommer släppa ut genom ventilen ända tills det sista när trycket minskar.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

mpersson76  
#847836 Ja, då verkar de bete sig lika trots storleksskillnaden. Undrar om inte vedstorleken och antalet ändar gör skillnad. Det kan ju bero på onödigt hög temp, men när jag hade laddat med avkap och småstumpar (björk) från vedtillverkningen så ville den pulsa i förbränningen som på din film, och det blev en hel del smått att sortera bort. Kanske 2.5kg av 12kg.
Senast packade jag så tätt jag kunde med 50cm 10-12cm grov björk, det blev väldigt lite fint, sorterade inte ens bort det.
Och jag upplever att förbränningen blev lite lugnare men inte så mycket mer utdragen.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#847839 Ja det kan behövas några olika körningar för att se hur den uppför sig med olika ved och hur den packas.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#848118 Körning nr 2 i går. Den går helt perfekt. Men den ryker lite onödigt mycket och det tyder på oförbränt bränsle. I det här fallet oförbränd gas då. Trots otrolig hetta i eldstaden och mycket bra drag i skorstenen. Så elden äter helt enkelt upp allt syre. Jag tror jag kan hitta en lösning på det. Ska ta lite hjälp av spånfläkten som används i vedproduktionen och ändra lite på ett gasrör.



Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Kippen  
#848121 Jag är oerhört imponerad och en hel del avundsjuk oxå 😉
Mvh Kippen

Avatar Fallback

Re: Grillkol

Axl  
#848299 Häftig grej men det känns lite synd att inte ta vara på all värme som blir.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).