Bioenergi

Grillkol

342 inlägg 81146 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#800729 Lika barnsligt spännande är det varje gång att öppna och kika. Så var ju tvungen att göra det i dag redan på förmiddagen. Bara tittade lite och tog ut en balja. Resten får ligga tills jag har lite mer tid. Såg lika fint ut som vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Teufel  
#810781 Jag är lite sugen på att börja göra grillkol som sidoinkomst.
Men jag funderar på en elektrisk mila, då jag precis har fått upp rejäl solcellsinstallation som kan ge max 15 kW.
Det skulle innebära i princip "gratis" tillverkningskostnad. Jag är dessutom rätt värdelös med svets, och har ingen heller. :)

Finns det någon sådan elektrisk mila på marknaden? De jag har sett när jag har googlat runt kräver typ 100A huvudsäkringar, och de blir både för dyra i inköp och i uppgraderad huvudsäkring.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Fredrik Reuter  
#816646 Här är en video med ett reportage om en grillkolstillverkare.


Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Teufel  
#820322 Hittade dessvärre ingen elektrisk mila, med mindre än att man uppgraderar gårdens huvudsäkring från 25 till 63A...

Så jag funderar på en klassisk mila med två tunnor. Men det verkar vara ont om 60-literstunnor. Någon i Västsverige som säljer?

Avatar Fallback

Re: Grillkol

OliT  
#823815
Teufel skrev:Hittade dessvärre ingen elektrisk mila, med mindre än att man uppgraderar gårdens huvudsäkring från 25 till 63A...

Så jag funderar på en klassisk mila med två tunnor. Men det verkar vara ont om 60-literstunnor. Någon i Västsverige som säljer?


25A ger inte så väldigt mycket effekt, så om du vill upp i temperaturerna som krävs för bra kol så lär det behöva vara väldigt välisolerat och liten mängd ved. 1500-2000 kilo ved när jag har kolat har legat och pushat gränsen för 125A emellanåt när det har varit kallt eller veden fuktig.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#838281 I dag har jag hämtat 320 kg skorsten som ska användas till ett bygge jag samlar lite grejer till som ska bli färdigt här under våren. Men avslöjar inte så mycket nu men det kommer bilder och film när det är klart.
Tror den blir riktigt bra enligt mina beräkningar. Så grymt häftig att se på också.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#838702 Pysslar lite så det går framåt.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#842257 Nästa helg ska det köras en kolning på en station här. 2-300 besökare väntas. Fick tömt ur resten av kolet i ugnen i dag som stått sen i höstas. Håller ju på med ett byggprojekt som inte är riktigt klart så det blir med gamla ugnen som det kommer köras nästa helg. Det var lite synd för jag ser fram emot nya häftiga ugnen som kommer bli grym. Men det är tidsbrist med allt och det är en del svetsning som väntar. Några bilder kan ni få se men riktigt i detalj får ni vänta på tills den är klar. Men mina beräkningar visar på att den kommer fungera alldeles utmärkt och grymt häftig kan jag lova att den blir att se på.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vinzzent  
#843160
mpersson76 skrev:Gasröret var en chansning, men det verkar fungera. Hade 30mm rör och 100mm skorsten 2m hög i gamla fatet och den ville poffa i förbränningen när den gasade för fullt. Nu är det 40mm rör och 115mm skorsten 3.5m hög och inga poffar. Vet inte om skorstenen eller röret gjorde skillnad. Ryker svart när den går på gasen så jag tror det skulle behövas mer turbulens på gasen eller mer luft i förbränningen för att ryka mindre, vet inte hur jag ska lösa det än.


Tänker det var ett tag sen du skrev detta. vad är din erfarenhet idag av dimension på skorstenen och höjd?

Avatar Fallback

Re: Grillkol

mpersson76  
#843276 Det har inte blivit så mycket experimenterande, men ett antal kolningar har jag gjort!
Draget i skorstenen blev nog ganska lagom i förhållande till eldstaden. Den går utan synlig rök (nästan) ända tills den skenar ordentligt, då svartryker den en del, men förbränningen är fortsatt stabil.
Laddade med riktigt grovkluven ved senast, och det verkar lugna ner processen lite också.
När den börjar bli riktigt varm ( skenar, hela tunnan röd) så hör man tjäran koka och förångas och det skapas mycket mer gas så då blir eldstaden nog för liten så det hinner inte brinna klart utan elden går in i skorstenen och får syrebrist =svartrök. (Tror jag)
Kanske går att lösa med sekundärluft.
1715010455_20240428_203625.jpg
.
1715010455_20240428_201211.jpg

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Teufel  
#845333 Har märkt att glasull kan man bara glömma, det smälter fortare än kvickt.

Även stenull har en tendens att smälta fast mot brännkammaren, så det gäller att inte snåla med stenullen.
Jag använde hönsnät runt isoleringen, men jag har sett att andra har använt korrugerad plåt, vilket ger fler luftspalter.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#846016 Fått grejat lite med kolugnen i dag. Dom stora bitarna är klart så nu bara lite småfix och isolering kvar. Blir spännande med premiären.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).