tis 05 sep 2017, 22:57#471150
Vedproducent skrev: Skulle jag sälja pallar med ved så skulle jag bara sälja en bråkdel av den veden jag gör nu för nästan ingen vill ha det.
Nja, att du skulle sälja mindre på grunn av mer omständlig logistik köper jag direkt, men att kund inte heller vil ha veden på pall köper jag inte alls.
Vi gjordet ochså som du i början, sen typ minst 10år tilbaka, men efter som folk fått leverat säck på bilsläp eller traktor/släp med palldragare senaste åren, har det aldrig vore någon kund som vil tilbaka til lösved på backen.
Vi hadde då med oss en lettviktspresenning på typ 10x15m och gjordet precis som du gjordt (lå ut den, tippade traktorsläpet med veden och la resten av presenningen över veden, viktade ner den med sten eller va som nu fanns hos kund), för på denna tiden var det inte så vanligt med värmepump och likn, så kund köpte ofta båda 9m3 och even 12 m3, men numera går det oftast i 3m3 eller 6m3.
Men vi har ju mycket mindre volum och färre kunder sammhållt med dig, dessutan finns 99% av mina kunder i/rundt staden jag jobbar, så det blir inte så mycket ekstrajobb att levera/henta dessa 2 bilsläp vi handterar rundt til kund med.
Då får man ju givetvis ochså med sig hem säcker, paller och presenningen igen.
Dom 2 presenningar vi har til släpen er av industritypen, så dom er riktig tjocka, och säkert 5-6 år gamle.
Dessa går helt til botten på släpet, så släpet kan stå ute i ur och skur hur lenge som helst om nu det skulle vara nödvendigt. (största årsaken til jag använder en såpass stor presenningen er för att jag inte ska mista en vedklabb efter vägen, så det blir tätt helt ner til pallen)
På uppfarten i din bild hadde nog det naturliga valet mitt vore å backat släpet inn i garaget och kopplat av släpet där och hentat dagen efter.
(men det förutsetter ju att denna kund finns innan vettig distans från var du normalt kör)
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc