tis 30 jan 2024, 07:32#829865
Det är en paradox att går man framåt alltför försiktigt händer för lite och går man för fort så blir det också fel. Att etablera el på full bredd i bilflottorna kommer ta säkert 30-50 år visar det sig säkert till slut, men säger man det så händer ju inget nu. Ska man hålla tryck på förändringar får man prata om 5-årsinkrement. Att en och samma biltillverkare ska ha fabriker med dubbla sortiment tillåter inte företagsekonomin så bra heller och i en övergångsperiod blir allt splittrat med olika tekniklösningar, prisbilder, ingen enhetlig standard för ens nåt så enkelt som elladdningen. Det ska vara elmånglare som tar 10 ggr upp på elmätarpriset in. Märkesunika laddkalarl, appar mm trots det bara är el. Ingen 98- eller 95-el. Vi konsumenter skulle faktiskt må bättre om det fanns en standard satt från början . En CEE-handske finns ju redan. Och elektroniken får dom sköta vid sidan om. En kollega som bor i Falun har en ny svindyr, tycker jag, audi laddhybrid (audi säljs i boränge). Snabbladdningen närmast bostaden är vw bilmetro i falun. Funkade inte. Sånt gynnar naturligtvis inte all elbilarna.
Sen ska det ju vara mer el söderut så då lär vi ladda på i de avslakade 400kV-linorna som går ut från Ringhals o Oskarshamn en generation till för barnens skull.
Vill inte Uniper så får man väl sätta in svensk beväpnad militär som vi gjorde med HDF och ubåtsritningarnas återerövring i nationens intresse. SAAB fick väl de dokumenten av staten. Ägande, stat och ansvar spelar faktiskt roll ibland och man ska inte lägga vissa saker i investerarnas händer.