Bioenergi

Elbilarna förfall

2201 inlägg 134007 visningar 33 följer Svara, dela mm...   

Re: Elbilarna förfall

Robur Clivus  
Alvarsson skrev:Du skriver väl för dig själv och inte någon annan? Sedan är ju de fossila subventionerna mycket större än de 12000 miljarder eftersom det du nämner skattesänkningar på det fossila inte är med i de 12000 miljarderna. Men det är ok, du tycker det ok med jättelika subventioner på det fossila och det är fel med subventioner på det förnybara. Ja Co2 utsläpp måste bli mycket dyrare ett första steg vore att snabbt avveckla dessa jättelika subventioner som detta bränsle får. Nästa steg är att det får betala för de kostnader det fossila ställer till. Det enda vi riskerar i denna process är att vi får en mycket friskare värld.

Självklart skriver jag för mig själv, men världen är tyvärr komplex, idealism möter realpolitik, men gör gärna ett fältförsök, åk ner till tex. Venezuela, bila runt lite på landsbygden och missionera för att de borde förstå sitt eget bästa, skapa opinion för att de borde driva på politikerna så de höjer priserna och behöver betala minst motsvarande 25 kr per liter för dieseln, kanske även sälja in ett 90- konto så de kan vara med och betala för kolsänka i den Svenska skogen. Då de sitter på världens största oljereserver, så borde alla i landet inse att dessa reserver ska stanna i marken och absolut inte profiteras på! Det sunda bondförnuftet inom mig säger ändå, i all välmening, att om du väljer att göra denna mission så kan det vara vettigt att även packa med en skottsäker väst och skriva testamente innan du beger dig ut i verkligheten. Idealisten inom mig säger att vi borde kanske inte utvinna all olja vi funnit med tanke på försiktighetsprincipen. Vilket spår bedömer du som mest sannolikt utfall för framtiden? https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_reserves_in_Venezuela https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vene ... l-6-kronor

Alvarsson  
#829405 Som jag skrev i mitt förra inlägg du hyllar subventioner inom det fossila och kraftigt fördömer densamma inom det förnybara, det finns ett ord för ett sådant beteende.

Robur Clivus  
Alvarsson skrev:Som jag skrev i mitt förra inlägg du hyllar subventioner inom det fossila och kraftigt fördömer densamma inom det förnybara, det finns ett ord för ett sådant beteende.

Läs en gång till, jag hyllar inte subventioner, helst skulle jag personligen se borttagna subventioner och istället generellt sänkt skatt, men det är en annan fråga.

Alvarsson  
#829410 De frågorna hänger intimt ihop. Jag inser att man inte prompt kan ta bort alla subventioner och inte göra något annat. Sänkt skatt kunde va ett utmärkt sätt att kompensera för borttagande av subventioner.

jannee  
#829416 Alvarsson, kan du hjälpa mig att förstå ?
Det pratas om subventioner, det pratas om att subventionerar det fossila med si och så.
Du har länkat till siffror om hutlösa subventioner, men det säger mig åtminstone inte ett skvatt.
Förklara nu exakt var och när dessa subventioner tillkommer eller uppkommer, gör det utan en DJÄVLA massa länkar till något som endast visar siffror UTAN underlag.
Börja helst från det att oljan pumpas upp, eller helst från det att prospekteringen börjar för ett nytt borrhål, om det nu är i Nordsjön eller utanför Venezuela spelar mindre roll.
Jag vill i stället påstå att det fossila ej subventioneras, tvärtom just på den varan många länders ekonomi överlever, eller som i Sverige där brandskattas vi oskyldiga på en massa pengar som senare bl.a. går till olönsam kollektivtrafik.
Ungefär 70 miljarder lägger fordonsägarna i bränsleskatt, kan man då kalla en skatt för en subvention ?
Kan du inte ge en för mig förståelig förklaring utan bara hänvisar hit eller dit får jag den uppfattningen om att dessa s.k. subventioner endast är något någon hitta på.
Nedan har jag googlat fram
Vad menas med subvention?
Subventioner är när en regering ger orättvist ekonomiskt stöd till sina företag för att producera eller exportera varor till konstlat låga priser. Subventionerna måste vara selektiva, dvs. ges till ett visst företag, en viss grupp av företag, en viss sektor eller en viss region.

VEM GÖR DETTA, NÄR OCH VAR I HANTERINGEN???????

Alvarsson  
#829417 Ta dig tid Jannee och läs artikeln, där står det hur de har räknat. OBS dessa enorma belopp är exklusive skattesubventioner. En kul paradox när det gäller subventioner till det förnybara är det inte en jäkel som ifrågasätter några beräkningar då är allt glasklart.

Alvarsson  
#829426 Elbilarna ökar kraftigt även i USA!
https://alltomelbil.se/elbilarna-overtr ... erna-2023/

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#829427 Jaha, då var det dags igen....
Att subventionera bränsle är en bra investering för staten, den som är duktig på kulram kan säkert räkna fram siffrorna.

Drivmedelsförsäljning maj 2022 och maj 2021
Månad..... Bensin.......... Diesel
Maj 2022 253 000 000 528 500 000
Maj 2021 238 500 000 520 900 000

Idag betalar man 9.25 i skatt/ per liter bensin och 7.82 i skatt per liter diesel.

Alvarsson  
#829433 Det är bra att du är tydlig. Du försvarar subventioner på det fossila bränslet med näbbar och klor, samtidigt som du tycker att det förnybara får alldeles för mycket. Dubbelmoralen stinker.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Det är bra att du är tydlig. Du försvarar subventioner på det fossila bränslet med näbbar och klor, samtidigt som du tycker att det förnybara får alldeles för mycket. Dubbelmoralen stinker.

Försvarar? Jag konstaterar faktum. Stanken du känner är nog din egen.

Alvarsson  
#829435 Ja försvarar det är bara att läsa dina inlägg, inga problem med subventioner till det fossila, jätteproblem med subventioner till det förnybara, dubbelmoralen och stanken kan inte tydligare bli.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Ja försvarar det är bara att läsa dina inlägg, inga problem med subventioner till det fossila, jätteproblem med subventioner till det förnybara, dubbelmoralen och stanken kan inte tydligare bli.

Du piper och gnäller om subventionerna till det fossila och när det visar sig att skatterna som kommer tillbaka till staten är flera gånger högre blir du lack på budbäraren. Din självgodhet stinker, inget annat.

jannee  
#829438 De som "räknat" på de s.k. subventionerna har helt och hållet fel, ALLT är inget annat än som Vedproducent säger HITTA PÅ SIFFROR.
Du Alvarsson är inte ens byxad att förklara, det du hänvisar är nämligen inget annat än fantasier.
Jag har bett om en förklaring till siffrorna från DIG ALVARSSON, du kan inte detta, egentligen innerst inne inser även du att alltihop är inget annat än en stor förbannad lögn.
Ska du bli trodd Alvarsson kom då med tydliga bevis, eller lägg av.
Vi använder oss av fossil energi för att tillverka gödning - utan gödning skulle världen inte ens kunna tillverka mat för 1/2 av jordens befolkning.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#829439 Alvarsson, vad räknar du som subventioner?

Alvarsson  
#829440 Lars det är inte jag som räknat det är IEA. Det framgår av nedanstående artikel hur de räknat.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trot ... rekordhoga

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).