fre 26 jan 2024, 20:08#829362
Alvarsson skrev:Robur Clivus skrev:Vedproducent skrev:r93 skrev:Eu kanske reviderar beslutet att förbjuda förbränningsmotorer 2035.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... pressen.se
Ett sätt att lura bort Volvo då dom har lagt ner sin tillverkning medans tyskarna och fransmännen utvecklar nya generationer motorer?
Till sommaren vet vi.
Men det är väl bara med syntetiska bränslen. Alltså inte fortsatt drift med diesel och bensin.
Detta förslaget tyder jag som att man ska riva upp den ganska nyligen klubbade 2035 utfasningen för fortsatt användning av diesel och bensin.
Förslaget om att tillåta förbränningsmotorer som går på syntetiska bränslen ligger redan med i dagens lag, var ganska hård tysk debatt som fick in det förra året: https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... smotorer-/
Nu handlar det om ett läckt dokument inför EU valet från EPP där man vill riva upp den tidigare lagstiftningen som knappt är ett år gammalt:
https://www.euractiv.com/section/transp ... -possible/
"What is perhaps more interesting is the EPP explicitly declaring their intention to “revise [the law] as soon as possible.
The ramifications of this statement are significant: The European Parliament’s largest group is declaring their intention to reopen a closed file, to alter something that has been signed off both by the European Parliament and member states.
If this is the case with the end of the combustion engine, it means that other Green Deal laws with lengthy implementation dates may also be open to modification."
Det är just därför jag anser att mycket av den omställning som ska subventioneras fram i framförallt Fit for 55-programmen kommer riskera att rivas upp så fort "vanligt folk" börjar känna konsekvenserna och politikerna svarar på detta, massa investeringar som bygger på subventioner kommer vara obsoleta, men det är en annan diskussion.
Men enorma subventioner till det fossila bränslet har du inga problem med?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trot ... rekordhoga
Vad jag personligen anser är ganska irrelevant i diskussionen ovan, utan jag försöker mest fundera på framtida utfall.
Angående "fossila subventioner beräkningar" klumpas dessa ofta ihop, dels har vi fattigare länder som tex har egen oljeproduktion, och säljer dessa bränslen till lägre pris än rådande marknadspris till den egna befolkningen, kan kallas subvention av en del, eller ses som en återbetalning till befolkningen av nationens råvaruresurs? Sedan har vi ofta i västvärlden en skattenedsättning på co2 skatt inom vissa områden som tex
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... uksdiesel/ sen är det up till var och en om det anses som subvention.
Min poäng är att mycket av de regleringar som håller på att införas nu inom tex fit for 55 kommer vara extremt kostnadsdrivande och slå ut mycket export, för att dra det till sin spets: hej väljare, vi behöver höja din skattesats samt även spara lite pengar genom att lägga ned byskolan dina barn går i, vi behöver istället omfördela dessa pengar på att köpa kolsänka i en Svensk skog. Nu när du ändå är på tråden, du vet fabriken som du jobbar på är ju ganska energiintensiv och den behöver vi ställa om till vätgasdrift, men EU har tänkt på detta och inför koldioxidtullar så ni kommer kunna fortsätta med era leveranser inom EU, trots att era produkter kommer bli lite dyrare, dock så hade ni ju även export på 60% av er tidigare produktion utanför EU, detta kommer ju upphöra som du förstår då våra produkter blir alldeles för dyra utanför EU, så vi kommer även behöva avskeda 60% av arbetsstyrkan. Tror du detta kommer vara politiskt möjligt att driva framåt?