Bioenergi

Elbilarna förfall

2219 inlägg 135161 visningar 33 följer Svara, dela mm...   

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#860039 Elbil - Ja - nej ?
https://www.expressen.se/tv/nyheter/var ... forbryllar

Alvarsson  
#860119 Nytt elbilsrekord i Danmark över 60% i oktober.
https://alltomelbil.se/nytt-elbilsrekor ... i-oktober/

Sture Andersson  
#860122 Nån som har koll på effekttarifferna som tydligen kommer införas senast 2027 och har tydligen redan infört på en del håll redan .
Om jag fattat rätt så kommer man få betala för sina toppar i elförbrukningen , om hela elräkningen ska baseras på några toppar varje månad ,
så måste det väl bli att man måste undvika allt som går på ström och tar mycket ström ,typ vedmaskin sågverk värmefläktar . Och se till att det drivs med diesel eller bensin , låter ju inte så miljövänligt , men vad göra .
Men jag kanske fattat fel .

aho  
#860140 Kolla på ditt lokala nätbolags webbsidor, det är olika för olika nätbolag.
Men de flesta verkar satsa på ett system som räknar ut effekttariffen baserat på ett ett fåtal timmar med de högsta effektuttagen.

De som köpt en elbilsladdare och vill snabbladda sina elbilar hemma är de som kommer att drabbas hårdast.

Vedmaskiner och sågverk behöver tillgång till hög effekt i såg & klyvfasen, men snittet över en timme brukar inte bli så farligt eftersom det är långa perioder som vare sig såg eller klyv är i ingrepp.

jannee  
#860148 Sanningen är att det är ännu ett sätt för elbolagen att tjäna än mer pengar på den ström du förbrukar.
Om nu folk eller alla elkunder börja ändra sin elkonsumtion, nyttjar mer ström när det är lägre efterfrågan kommer elpriset i stället bara att stiga.
Men vi kunder manipuleras hela tiden, tror på elbolagens skäl till att göra si eller så.
Överföringsavgiften har under de senaste åren stigit drastiskt, detta egentligen utan orsak, men vad göra, vill du ha ström är det bara att tacka och se glad ut.

Sture Andersson  
aho skrev:Kolla på ditt lokala nätbolags webbsidor, det är olika för olika nätbolag.
Men de flesta verkar satsa på ett system som räknar ut effekttariffen baserat på ett ett fåtal timmar med de högsta effektuttagen.

De som köpt en elbilsladdare och vill snabbladda sina elbilar hemma är de som kommer att drabbas hårdast.

Vedmaskiner och sågverk behöver tillgång till hög effekt i såg & klyvfasen, men snittet över en timme brukar inte bli så farligt eftersom det är långa perioder som vare sig såg eller klyv är i ingrepp.

Min elförbrukning brukar tredubblas när jag kör vedmaskin,så om mina elräkningar ska tredubblas när jag kör vedmaskin,så får man väl koppla dit traktorn i stället.

aho  
#860159 De effektavgifter jag har sett ligger på 40-50 kr/kW.
Så skulle det bli 5 kW mer de månader man kör vedmaskin så handlar det om 200-250 kr/månad.
Blir inte så många liter diesel för de pengarna.
Men det kan ju vara en finess i att försöka minska antalet månader man kör.

Sture Andersson  
aho skrev:De effektavgifter jag har sett ligger på 40-50 kr/kW.
Så skulle det bli 5 kW mer de månader man kör vedmaskin så handlar det om 200-250 kr/månad.
Blir inte så många liter diesel för de pengarna.
Men det kan ju vara en finess i att försöka minska antalet månader man kör.

min förbrukning i dag ligger normalt på 4000/ 365 = 11 kw / dygn per tim på dan kanske 800w
Motorn på vedmaskin är på 8kw om den lite högt drar 8000w /tim
I så fall ligger topparna 10 gånger högre än normalt .

aho  
#860209 Om du normalt gör av med 330 kWh i månaden och det tredubblas vid körning med vedmaskinen så är det cirka 660 KWh/månad som den gör av med. Vid 8 kW skulle det motsvara cirka 82 timmars körning på en månad. Verkar det rimligt?
Kör du 120 timmar på en månad så blir det 5.5 kW i snitt.

Slår man ut 8*50 = 400 kronor i effektavgift på 80 timmar så blir det 5 kr/h. Elen kostar högt räknat 2 kronor/kWh, så 16 kronor.
Totalt 21 kr per timme.

Skulle gissa att en traktor kommer att dra minst 3 liter per timme när den driver en vedmaskin som använder 8 kW.
3 liter * 17 kronor = 51 kronor per timme. Till det ska läggas servicekostnader för traktorn.

Sture Andersson  
aho skrev:Om du normalt gör av med 330 kWh i månaden och det tredubblas vid körning med vedmaskinen så är det cirka 660 KWh/månad som den gör av med. Vid 8 kW skulle det motsvara cirka 82 timmars körning på en månad. Verkar det rimligt?
Kör du 120 timmar på en månad så blir det 5.5 kW i snitt.

Slår man ut 8*50 = 400 kronor i effektavgift på 80 timmar så blir det 5 kr/h. Elen kostar högt räknat 2 kronor/kWh, så 16 kronor.
Totalt 21 kr per timme.

Skulle gissa att en traktor kommer att dra minst 3 liter per timme när den driver en vedmaskin som använder 8 kW.
3 liter * 17 kronor = 51 kronor per timme. Till det ska läggas servicekostnader för traktorn.

Jag såg den här filmen ,det var den som fick mig undra .Men hoppas du har rätt.

jannee  
#860282 Något liknande införde Jönköpings elbolag för ca 40 år sedan.
Strömmen blev betydligt billigare nattetid, mellan 22 00 - 6 00.
Energibolaget i Jönköping fick då se att väldigt många kunder började göra av med väldigt mycket ström just nattetid, blev visst så extremt att de fick slopa den s.k. nattariffen eller om de minskade skillnaden mellan dag och natt så lönsamheten minskade, minns inte vilket.
Jag hörde pratas om detta på Jönköpings lokalradio när jag passerade Jönköping att just Jönköpings elbolag hade FÖRLORAT pengar på sitt tilltag.

Alvarsson  
#860327 Stora besparingar på dubbelriktad laddning!
https://alltomelbil.se/elbilar-ar-nycke ... ar-for-eu/

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#860333 Sedan finns de ju de som behöver sina fordon för att ta sig från punkt A till punkt B. Alla vill kanske inte ställa sina fordon till förfogande för att stabilisera upp ett elnät den olönsamma vindkraften ställt till med.

Alvarsson  
#860335 Det är valfritt om man vill tjäna pengar på sin bil.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#860337 - Ja hej chefen! Du, idag är elpriset högt så jag stannar hemma eftersom jag har elbilen uppkopplad och säljer elström!
Nästa dag:
- Hej igen chefen! Idag är elpriset lågt så jag måste stanna hemma och ladda elbilen, batteriet är tomt för jag sålde all elström igår.
Vadå? behöver inte komma alls? Jaså...jag har fått sparken alltså? Men om jag tar bussen istället då? Okej, inte det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).