Bioenergi

Elbilarna förfall

2088 inlägg 115076 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855072
Persö skrev:
bengt.a skrev:Är bara realist. Batteriframställning är allt annat än hallonsaft.


Nu tog jag inte upp diskussionen om batteriframställning alls i min kommentar. Jag reagerade mest över din jämförelse med hur viktig oljan varit historiskt och därför kommer att vara framöver. Det tycker jag är ett svagt resonemang. Även olja och hantering av denna är, tro mig, allt annat än hallonsaft. Men som sagt, alla får tro vad de vill. Det tråkiga är att många som inte tror på nya tekniker ofta använder argumentet att de är realister, som om de då fastslagit en objektiv sanning. Så är det så klart inte, utan det är uttryck för en åsikt och inget annat.

Det krävs batteri för att lagra el. Oljeproduktion är känt sedan länge att det inte är hallonsaft, få verkar bry sig om batterier. Kolla Northvolt, dör som flugor där och ingen vet varför.
Senast redigerad av bengt.a sön 08 sep 2024, 17:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#855083 BMWs jättesatsning på nya elbilar.
https://alltomelbil.se/viktigt-steg-tag ... n-elbilar/

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Persö  
#855120
bengt.a skrev: Det krävs batteri för att lagra el. Oljeproduktion är känt sedan länge art det inte är hallonsaft, få verkar bry sig om batterier. Kolla Northvolt, dör som flugor där och ingen vet varför.


Svårt att ha en diskussion när motparten drar upp argument som skjuter in sig på saker jag aldrig tagit upp. Åter igen, jag har inte diskuterat batteriframställning eller batterier som sådana. Jag har en åsikt i frågan, men det var inte det som gjorde att jag svarade på ditt inlägg. Det berodde på att ditt resonemang om att oljans förträfflighet historiskt på något vis verkar vara bevis på att vi måste lita på oljan i framtiden. Jag anser att det är oerhört viktigt att vi hittar alternativ till olja och andra fossila bränslen, sen om det är batteriteknik eller något annat finns det säkert andra som kan bättre än jag. Det jag ser i debatten är dock att likaväl som vissa batterifantaster blir väl blinda för bristerna, så letar oljekramarna efter alla fel som finns hos varje alternativ teknik som presenteras. Om oljeindustrin kan antas vara si så där 160-170 år, så borde vi väl ge de alternativa teknikerna lite mer tid än en pisskvart innan de helt kastas i soptunnan? Att ta upp de tragiska händelserna på Northvolt blir också ett konstigt argument, när jämförelsen är just oljan. Hur många liv som gått till spillo i oljans spår - både gällande upptagning, hantering och transporter är det nog ingen som riktigt kan svara på, men många liv blir det.
Om jag missuppfattade dig gällande din åsikt om oljans förträfflighet för framtiden ber jag så klart om ursäkt. 😇

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Tor R  
#855123 Så visst tar oljan liv, trots att den blivit tekniskt renare.

Och visst ska arbetsmiljön på en batterifabrik vara på samma höga nivå som vilken annan fabrik som helst, som arbetar med giftigt avfall.
Att försvara att fabriksarbetare ska utsättas för hög risk eftersom batteriernas betydelse för grön utveckling överstiger den mänskliga förlusten är förkastligt. Vi lever trots allt 2024 och inte 1960.
Sverige har godkänt avfall från fabriken till miljön, dock inte ett särskilt grönt val.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Persö  
#855129 Fast vem har försvarat att fabriksarbetare ska utsättas för hög risk? Inte jag i alla fall. Jag tycker också det är förfärligt, så om den kommentaren var riktad mot mig är jag inte riktigt med. Jag diskuterar gärna olika synpunkter, men vill inte stämplas med åsikter jag inte framfört. Nu kanske du inte alls syftade på mig. 😀

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Rotvältaren  
#855131 Vet inte vem som uttryckligen uttalat "oljans förträfflighet" gällande framtiden Att inse att många människor är beroende av fossila för att inte svälta eller frysa ihjäl är inte att vara fossilkramare som vissa vill påstå. Men den insikten får man tydligen inte ha.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Persö  
#855143 Du, och alla andra, får ha precis vilken åsikt du vill. Även din åsikt att det rör sig om en insikt är helt ok för mig. 😀
Jag kanske missförstått allt, men om en person beskriver alla problem som finns med en ny teknik och samtidigt säger att vi är beroende av olja, så tolkar jag det som ett underförstått uttalande om den energikällans förträfflighet. Sorry om jag förstått er fel. Sen har jag aldrig använt ordet fossilkramare. Däremot oljekramare, vilket var med mycket glimt i ögat - då kramarbegreppet oftast riktas mot de som är emot just olja och liknande. Själv är jag varken 100% för olje- eller batteriteknik, men gillar att ha ett öppet sinne för nya möjligheter. Att fortsätta förlita oss på olja mm tror inte jag är framtiden. Det är min åsikt, vare sig mer eller mindre.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Tor R  
#855156
Persö skrev:Fast vem har försvarat att fabriksarbetare ska utsättas för hög risk? Inte jag i alla fall. Jag tycker också det är förfärligt, så om den kommentaren var riktad mot mig är jag inte riktigt med. Jag diskuterar gärna olika synpunkter, men vill inte stämplas med åsikter jag inte framfört. Nu kanske du inte alls syftade på mig. 😀
Hej, det jag skrev var inte riktat till dig som person.

År 2024 ska arbetsmiljön vara säker och det får i alla fall inte finnas en sådan risk att personal dör på grund av förgiftning.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Rotvältaren  
#855158
Persö skrev:Du, och alla andra, får ha precis vilken åsikt du vill. Även din åsikt att det rör sig om en insikt är helt ok för mig. 😀
Jag kanske missförstått allt, men om en person beskriver alla problem som finns med en ny teknik och samtidigt säger att vi är beroende av olja, så tolkar jag det som ett underförstått uttalande om den energikällans förträfflighet. Sorry om jag förstått er fel. Sen har jag aldrig använt ordet fossilkramare. Däremot oljekramare, vilket var med mycket glimt i ögat - då kramarbegreppet oftast riktas mot de som är emot just olja och liknande. Själv är jag varken 100% för olje- eller batteriteknik, men gillar att ha ett öppet sinne för nya möjligheter. Att fortsätta förlita oss på olja mm tror inte jag är framtiden. Det är min åsikt, vare sig mer eller mindre.


Ja det går att diskutera med någon med avvikande åsikt men inte med alla. Denna tråd (och några till) har kapats av en ganska inskränkt och intolerant klimathaverist som har svårt med att man diskuterar batteritillverkningens miljöpåverkan, den snedvridna konkurrensen som CCPs subventioner till den gröna industrin för att ta ett par exempel.
Reaktionen blir alltid den samma, man ska inte diskutera detta, istället ska det handla om fossila bränslen. Precis allt ska handla om fossila bränslen. Det är en närmast sjuklig böjelse av whataboutism. Att en fabrik får tillstånd att släppa ut 900 ton metylenklorid ska man absolut inte ha någon åsikt om det för det finns ju något som heter fossilt bränsle och det är mycket värre minsann. Dödsfallen i Northvoltfabriken var ju inte heller så mycket att diskutera eftersom så många fler dör av fossila bränslen tyckte då denna inskränkta och intoleranta klimathaverist.

Att det råder en total polarisering är ganska uppenbart, vad som kan vara svårare att "se mellan raderna" är att denna polarisering skapats och hålls aktiv av en enda person.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#855163 Helt fel att ta upp dödsfallen eller all övrig psykisk påverkan de anställda på Northvolt råkar ut för.
Det är ju många arbetstidsfällen som skapats just i Skellefteå = stora skatteintäkter just till denna region.
Lite spill får man kallt räkna med och INGEN är tvingad att just ta anställning på den djävla skitfabriken.
Ja skitfabrik vill jag kalla det för eftersom det just där har bildats en tystnadkultur.
Efter vad mig sports, har bekanta som jobbar och jobbat där, finns det ingen chef som har fullmakt att styra eller bestämma som det kanske vore bäst för just den gruppen som denne är chef över.
Chefen får direktiv uppifrån hur de ska bete sig och så ska det vara, passar det inte dig, kan du söka dig en annan befattning, då helst inte i denna koncern.
För övrigt kan jag väl förstå högsta hönset inom koncernen, Northvolt visar ju bara röda siffror, hur länge kan det få fortsätta ?

Northvolt går back 31 miljoner per batteri
Fjolårets förlust blev trots allt fyra gånger större än 2022. ”Förlusten utslaget per batteripack var hisnande 31 miljoner kronor”, skriver Wennblad. Eftersom Northvolt verkar ha fokuserat mer på hållbarhet än lönsamhet är batterijättens djupa kris enligt honom självförvållad.

Sedan 2019 har minst 26 allvarliga olyckor inträffat i Northvolts anläggningar i Skellefteå, Västerås och Polen. Filippa, som egentligen heter något annat, arbetar på batterifabriken i Skellefteå sedan flera år tillbaka och vittnar om stora brister i arbetsmiljön.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Persö  
#855179
Rotvältaren skrev: Ja det går att diskutera med någon med avvikande åsikt men inte med alla. Denna tråd (och några till) har kapats av en ganska inskränkt och intolerant klimathaverist som har svårt med att man diskuterar batteritillverkningens miljöpåverkan, den snedvridna konkurrensen som CCPs subventioner till den gröna industrin för att ta ett par exempel.
Reaktionen blir alltid den samma, man ska inte diskutera detta, istället ska det handla om fossila bränslen. Precis allt ska handla om fossila bränslen. Det är en närmast sjuklig böjelse av whataboutism. Att en fabrik får tillstånd att släppa ut 900 ton metylenklorid ska man absolut inte ha någon åsikt om det för det finns ju något som heter fossilt bränsle och det är mycket värre minsann. Dödsfallen i Northvoltfabriken var ju inte heller så mycket att diskutera eftersom så många fler dör av fossila bränslen tyckte då denna inskränkta och intoleranta klimathaverist.

Att det råder en total polarisering är ganska uppenbart, vad som kan vara svårare att "se mellan raderna" är att denna polarisering skapats och hålls aktiv av en enda person.


Tror nog du och jag skulle komma överens om de stora dragen om vi satt och diskuterade, men kanske inte alla detaljer. Att inte vara överens om allt är väl i grunden sunt. Jag har inte följt tråden, utan hoppade bara in när jag läste ett inlägg som jag uppfattade som väldigt generaliserande på ett knepigt sätt. Sen kanske det var frukten av en diskussion med den här enda personen du nämner - vad vet jag. Det jag vet är att det är väldigt svårt att vara själv i en polariserande debatt, då det krävs minst två för det. Nåväl, jag skulle säkert läst på mer i tråden innan jag gav mig in, men så är det ibland. Ha en trevlig fortsättning på tråden och jag hoppas alla på båda sidor håller tonen vettig. Over and Out. 😀

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#855351 Tesla går i täten för självkörande bilar.
https://alltomelbil.se/da-planerar-tesl ... -i-europa/

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#855354 Med A I behöver vi snart inte ens tänka, och kanske lika bra det för tydligen vi med åren blivit både dummare och bekvämare.
Snart, vänta ska du få se at jag spår rätt, skickar A I bilen till affären, där visar bilen upp vad som behöver inhandlas, robotar i affären plockar fram varorna från lagret, lyfter även in det i skuffen, betalning sker automatiskt och bilen rullar hem.
Ja sedan får du bekväma dig själv med att bära in varorna, om du nu inte också har en robot som sköter hushållssysslorna 😀

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#855594 Tullar enbart straffskatt för landets innevånare.
https://alltomelbil.se/eu-sanker-straff ... forhandla/

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Rotvältaren  
#855609
Alvarsson skrev:Tullar enbart straffskatt för landets innevånare.
https://alltomelbil.se/eu-sanker-straff ... forhandla/


Finns inget i artikeln som bekräftar din konklusion och varför skulle i så fall CCP vara beredda att förhandla om strafftullarna inte drabbar dem?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).