Bioenergi

Elbilarna förfall

2201 inlägg 133982 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828050
jannee skrev:Orsaken till att elbilarna går så många fler mil/år gentemot de fossildrivna beror till största delen att det är leasing eller företagsbilar. De fossildrivna nyttjas oftast av privatpersoner med körning t.o.r jobbet, affären och hälsa på kreti pleti.
Med sådan körning blir oftast endast runt 1500 mil/år, medans företagsbilar säkert går både de 3, 4 eller 5 dubbla.

Men kurvan visade ju att elbilar bara körs runt 1000 mil per år, bara lite mer än bensinbilar (strax över 800 mil per år), medan dieslar var uppe runt 1600 mil per år. Således måste det finnas mest dieslar som leasing eller företagsbilar.

En av kommentarerna till kurvan:
"Enligt statistik ägs 24% av bilarna i Sverige av juridisk person och de bilarna körs 15% mer än bilar ägda av fysiska personer. Inverkan på resultatet blir alltså mindre än 4%."

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

svampbob  
#828100
th skrev:
jannee skrev:Orsaken till att elbilarna går så många fler mil/år gentemot de fossildrivna beror till största delen att det är leasing eller företagsbilar. De fossildrivna nyttjas oftast av privatpersoner med körning t.o.r jobbet, affären och hälsa på kreti pleti.
Med sådan körning blir oftast endast runt 1500 mil/år, medans företagsbilar säkert går både de 3, 4 eller 5 dubbla.

Men kurvan visade ju att elbilar bara körs runt 1000 mil per år, bara lite mer än bensinbilar (strax över 800 mil per år), medan dieslar var uppe runt 1600 mil per år. Således måste det finnas mest dieslar som leasing eller företagsbilar.

En av kommentarerna till kurvan:
"Enligt statistik ägs 24% av bilarna i Sverige av juridisk person och de bilarna körs 15% mer än bilar ägda av fysiska personer. Inverkan på resultatet blir alltså mindre än 4%."


Jag såg att trots att Norge har så mycket elbilar så kör man fortfarande upp lika mycket diesel och bensin som innan man började sponsra elbilar.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

r93  
#828214 Geely investerar över 80 miljarder kronor tillsammans med Renault för att utveckla nya diesel & bensinmotorer, samtidigt som Geely dumpar Volvoaktier för 10 miljarder, och polestar värderas till noll.

Hoppas Volvo överlever.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#828230 Den eventuella statistik TH kan visa upp är ofullständig.
Elbilarnas premiumbilar rullar långt/år - 4 till 5 000 mil/år hör inte till ovanligheten.
Sak samma även med dieselbilarna, premiumbilarna rullar långt/år.
Sedan har vi de små elbilarna som ENDAST nyttjas som kortresor till och från jobbet, men även sak samma med många bensinbilar - kortvariga pendlaresor.
Man kan ta fram det man vill med ofullständig statistik.
När JAG snabbt kollar försäljningsannonser på Tesla som ex finnar jag att det oftast gått långt, mycket långt/år - självklart undantag finns (man kan då undra varför) men så finns det inom alla kategorier.
Tänk lite efter själv !!
Vem inhandlar en bil för runt 1 000 000 och sedan inte nyttjar den ?.
Vem inhandlar en bil för 10 000 ?
Du kört inte mycket med en gammal "lågprisbil" bil.
Dessutom har vi gruppen över 65 år, oberoende vilket bilmärke de nyttjar kör de inte långt/år
Till slut TH
Kan du vara vänlig och ta fram en fullständig statistik - då över bilmodeller, årsmodeller och vilka drivmedel som nyttjas.

TACKAR på förhand.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#828241
jannee skrev:Den eventuella statistik TH kan visa upp är ofullständig.
Elbilarnas premiumbilar rullar långt/år - 4 till 5 000 mil/år hör inte till ovanligheten.
Sak samma även med dieselbilarna, premiumbilarna rullar långt/år.
Sedan har vi de små elbilarna som ENDAST nyttjas som kortresor till och från jobbet, men även sak samma med många bensinbilar - kortvariga pendlaresor.
Man kan ta fram det man vill med ofullständig statistik.
När JAG snabbt kollar försäljningsannonser på Tesla som ex finnar jag att det oftast gått långt, mycket långt/år - självklart undantag finns (man kan då undra varför) men så finns det inom alla kategorier.
Tänk lite efter själv !!
Vem inhandlar en bil för runt 1 000 000 och sedan inte nyttjar den ?.
Vem inhandlar en bil för 10 000 ?
Du kört inte mycket med en gammal "lågprisbil" bil.
Dessutom har vi gruppen över 65 år, oberoende vilket bilmärke de nyttjar kör de inte långt/år
Till slut TH
Kan du vara vänlig och ta fram en fullständig statistik - då över bilmodeller, årsmodeller och vilka drivmedel som nyttjas.

TACKAR på förhand.

Här kan du söka på det mesta du vill få fram.
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrac ... e,,0,0,0,1

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

LasseA  
#828243 Undrar hur det här påverkar andrahandsvärdet på Polestar? https://youtu.be/VAYxcYnpl-I?si=cIiIR5_WpBNawl44

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#828245 Alla har gått och väntat på att priserna på elbilarna ska sjunka i pris och marknaden har ju varit tydlig med att så kommer ske. Så alla borde vara förberedda och som vanligt kommer dom svagaste slås ut.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#828247 Tack 👍
Vore intressant att få uppgifter om hur långt de s.k. malusbilarna går/år.
Med detta menar jag bilar som har en fordonskatt på 20 tkr och mer.
Men även hur mycket Teslorna går/år.
Gottar man NOGA ned sig i statisk kan man få fram nästan vad som helst.
Små el bilar som oftast endast nyttjas till korta pendlingsresor, drar säkert ned snittet, medans de stora och betydligt dyrare körs långt, dyra bilar med dyra försäkringar nyttjas självklart mer optimalt.
Vad ska man ha nedanstående bil till ?
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... 1000781826

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

LasseA  
#828248
jannee skrev:Tack 👍
Vore intressant att få uppgifter om hur långt de s.k. malusbilarna går/år.
Med detta menar jag bilar som har en fordonskatt på 20 tkr och mer.
Men även hur mycket Teslorna går/år.
Gottar man NOGA ned sig i statisk kan man få fram nästan vad som helst.
Små el bilar som oftast endast nyttjas till korta pendlingsresor, drar säkert ned snittet, medans de stora och betydligt dyrare körs långt, dyra bilar med dyra försäkringar nyttjas självklart mer optimalt.
Vad ska man ha nedanstående bil till ?
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... 1000781826

Jag frågar mig istället, vad ska man med 1020 hk till???

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828251
jannee skrev:Vad ska man ha nedanstående bil till ?
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... 1000781826


Man har den till att skryta med!

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

anersimyra  
#828252
Zixten skrev:
jannee skrev:Vad ska man ha nedanstående bil till ?
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... 1000781826


Man har den till att skryta med!

Det är inte helt och hållet sant..🙂. https://teslaclubsweden.se/varfor-maste ... -sportiga/

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

aho  
#828444
anersimyra skrev:
Zixten skrev:
jannee skrev:Vad ska man ha nedanstående bil till ?
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... 1000781826


Man har den till att skryta med!

Det är inte helt och hållet sant..🙂. https://teslaclubsweden.se/varfor-maste ... -sportiga/


Pratade med en IT-konsult i höstas som har exakt en sådan bil. Han var helt lyrisk över den med undantag för däckförbrukningen.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#828449 Jag i min enfald har alltid trott att däckförbrukning till största delen avgörs av körsättet, inte motorstyrkan.
Nu har vi tyngden också att ta i beräkningen men eftersom en elbil oberoende motorstyrka ändå har samma vikt, den är betydligt tyngre än en fossildriven dito = högre däcksförbrukning men även betydligt dyrare däck.
En granne till mig körde 8 000 mil med Michelin X däck på sin Morris Minor 1 000.
Det är siffror som man idag bara kan drömma om.
En körskollärare lär har sagt att man ska ha ett ägg mellan foten och gaspedalen.
Eftersom det oftast eller alltid är problem med bromsarna på elbilar borde tillverkarna nyttja gulmetall till bromsdelarna = delar som ALDRIG rostar eller kärvar över huvud taget.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

laguma  
#828583
svampbob skrev:
th skrev:
jannee skrev:Orsaken till att elbilarna går så många fler mil/år gentemot de fossildrivna beror till största delen att det är leasing eller företagsbilar. De fossildrivna nyttjas oftast av privatpersoner med körning t.o.r jobbet, affären och hälsa på kreti pleti.
Med sådan körning blir oftast endast runt 1500 mil/år, medans företagsbilar säkert går både de 3, 4 eller 5 dubbla.

Men kurvan visade ju att elbilar bara körs runt 1000 mil per år, bara lite mer än bensinbilar (strax över 800 mil per år), medan dieslar var uppe runt 1600 mil per år. Således måste det finnas mest dieslar som leasing eller företagsbilar.

En av kommentarerna till kurvan:
"Enligt statistik ägs 24% av bilarna i Sverige av juridisk person och de bilarna körs 15% mer än bilar ägda av fysiska personer. Inverkan på resultatet blir alltså mindre än 4%."


Jag såg att trots att Norge har så mycket elbilar så kör man fortfarande upp lika mycket diesel och bensin som innan man började sponsra elbilar.


Har du inte förstått att i Norge så får alla elbilsköpare ett dieselelverk när de köper en elbil ,för att ladda sina bilar.
Bokstavligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).