Alvarsson skrev:Jo, men Mercedes chefen är av en annan åsikt. Som PM Nilsson skriver i artikeln man måste angripa själva orsaken till problemet inte symtomen.
Tor R skrev:När EU nu tagit steget att införa större strafftullar på kinesiska elbilar har man redan fört en dialog med biltillverkarna.
Det här är inget som plötsligt kommer som en fullständig överraskning för de som följt med, förutom Alvarsson, som vanligt.
gurka skrev:Tor R skrev:När EU nu tagit steget att införa större strafftullar på kinesiska elbilar har man redan fört en dialog med biltillverkarna.
Det här är inget som plötsligt kommer som en fullständig överraskning för de som följt med, förutom Alvarsson, som vanligt.
Det är intressant att man valt att skydda EUs bilindustri med tullar (där kostnaden betalas av konsumenterna) medan man för tillverkarna av utrustning för vindkraftverken valt ökade subventioner för EU tillverkning.
Det ger en fingervisning om var man menar att betalningsförmågan finns...
Tor R skrev:EU arbetar för lika konkurrensvillkor, inom EU, och även det som är importerat, lika konkurrensregler.
Lika konkurrensregler är där stater inte subventionerar konkurrenskraftiga industrier som bilproduktion.
Mercedes tar en smäll för den kinesiska elbilsindustrin, ganska uppenbart varför de tar skepparens tak, Kina är trots allt Mercedes största marknad sett till försäljning.
Det är vad det är!
th skrev:Volvo har tydligen insett att Kina inte är en väg framåt och flyttar hyggligt stor del av elbilsproduktionen till Gent, ungefär 135 000 bilar att jämföra med ungefär 660 000 tusen el/fossil som säljs idag. https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... -i-belgien
Alvarsson skrev:Tor R skrev:EU arbetar för lika konkurrensvillkor, inom EU, och även det som är importerat, lika konkurrensregler.
Lika konkurrensregler är där stater inte subventionerar konkurrenskraftiga industrier som bilproduktion.
Mercedes tar en smäll för den kinesiska elbilsindustrin, ganska uppenbart varför de tar skepparens tak, Kina är trots allt Mercedes största marknad sett till försäljning.
Det är vad det är!
För VW är Kina också den största marknaden. Lösningen är att Europisk bilindustri blir bättre inte att Kina skall bli sämre-.
Alvarsson skrev:Lösningen är att Europa påskyndar omställningen till elfordon, och att Europeisk bilindustri vaknar upp ur sin Törnrosa sömn och börjar att leverera bättre och billigare elbilar.
Rotvältaren skrev:Kinas bilindustri subventioneras av kommunistpartiet men det verkar inte gå in att EU inte subventionerar sin bilindustri. Det är skillnaden.