Bioenergi

Reduktionsplikt och LULUCF (delat från poddtråd)

23 inlägg 2750 visningar 83 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Camaro1969  
#836667
Sundhult skrev:
gurka skrev:När en bilist tankar fossilt drivmedel i Sverige kommer de koldioxidutsläpp som sker
vid förbränningen att räknas som utsläpp i den svenska transportsektorn. Om samme
bilist istället tankar biodrivmedel kommer de koldioxidutsläpp som sker bokföras i
markanvändningssektorn, eller mer precist i något lands markanvändningssektor"


CO₂ ≠ CO₂



vad är billigt fossilt drivmedel?

det glömde du svara på

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#836677 Så länge landsbygdsbor har råd att köra till jobb & skjutsa barnen på aktiviteter så är bränslet för billigt.

Användarvisningsbild

Re: Reduktionsplikt och LULUCF (delat från poddtråd)

Fredrik Reuter  
#836696 Denna tråd är nu delad från poddtråden då diskussionen kom igång på ett annat ämne.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836702
gurka skrev:
Sundhult skrev:CO₂ ≠ CO₂



Förklara gärna mer hur du menar.
Jag antar att du menar skillnaden mellan cirkulerade co2 och olja/kol co2.
Tror du vi kan undvika LULUCF reglementet (binda i grönt för att öka svart co2)?
Kan vi undvika metoden co2 olja utsläppsland, co2 grön produktionsland?


Det gäller att förstå att det är skillnad på den långa och korta kolcykeln.

Vi använder fossilbränsle med kol som band när organiskt material hamnade i anaeroba miljöer utan syre och som under extremt lång tid förvarats så och pressats ihop.

Det är mycket stor skillnad till kol som cirkulerar i ett tidsperspektiv som människan se.

Det vi kan göra i Sverige är två saker, dels minska utsläppen från transportsektorn som för oss är en stor utsläppskälla, dels förbättra livsmedelsproduktionen.

I transportsektorn finns alternativ med andra bränslen än fossil olja, där el är det mest intressanta för Sverige. I och för sig är det idé att se över hur mycket transporter som behöver göras och på vilket sätt.

Som sagt var, på vår gård med både lantbruk och skogsbruk använder vi inga fossilbränslen till fordonen och har gjort under flera år. Det även om literpriset är betydligt högre, speciellt när du räknar med de avdrag som finns att göra för användning av diesel jämfört med exempelvis HVO.

Här kommer jag in på den andra delen kring livsmedelsproduktion, där vi bedriver lantbruk och minimerar behovet av att använda exempelvis traktor. Färre timmar i traktor ger mindre utsläpp av CO₂. Även om vi kör på fossilfri HVO ger det fortfarande utsläpp av CO₂, och andra partiklar och NOx exempelvis.

För att minimera behovet av körning med traktor så hanterar vi djur på ett sätt som återskapar matjord. I den processen behöver vi kol som "bränsle" för att driva det biologiska ekosystemet i marken. Fler levande organismer och växter behöver kol (eftersom organismer och växter bygger på kol).

Traditionellt lantbruk med mycket maskintimmar som plöjer, gödslar (med fossilt tillverkad konstgödsel) och bearbetar jorden släpper inte bara ut stora mängder fossilt koldioxid från maskinerna, utan genom att lyfta upp organsikt material till ytan med kol som oxiderar ger det också en avgång av CO₂.

För persontransport kör vi mest med vår elbil, vilket är perfekt för de som bor på landsbygden. Vi slipper köra omvägar till en mack. vi kan om vi vill producera egen el vi exempelvis solceller för att ladda bilen, och rullar du många mil per år är det ekonomiskt att köra på el.

Speciellt om du väljer en elbil som inte kräver regelbunden service för att garantin ska gälla.

Jag fokuserar på vad jag kan göra här, och tycker att Sverige skall göra det samma. Tar Sverige ledartröjan ligger vi före andra länder och kan använda vår kunskap och erfarenheter för att bygga näringsverksamhet och skapa arbeten.

Som sagt var, det gäller att skilja på den långa och korta kolcykeln, och det mänskligheten använder av den långa kolcykeln måste bort så fort det går.

Det som människan släpper ut från den korta kolcykeln finns det något mer tid att agera på.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836703
r93 skrev:Så länge landsbygdsbor har råd att köra till jobb & skjutsa barnen på aktiviteter så är bränslet för billigt.


Nej inte bränslet, möjligen det fossila bränslet.

Människan mår bra och utvecklas genom att förflytta sig och mötas i olika sammanhang.

Däremot är det idé att fundera på hur det görs och om det finns andra bättre sätt att göra det på.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#836743
Sundhult skrev:
r93 skrev:Så länge landsbygdsbor har råd att köra till jobb & skjutsa barnen på aktiviteter så är bränslet för billigt.


Nej inte bränslet, möjligen det fossila bränslet.

Människan mår bra och utvecklas genom att förflytta sig och mötas i olika sammanhang.

Däremot är det idé att fundera på hur det görs och om det finns andra bättre sätt att göra det på.


Hur många mil kör du och din fru per dag?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836750
r93 skrev:Hur många mil kör du och din fru per dag?


Jag förstår inte vad det har med saken att göra egentligen.
Vår elbil kör vi omkring 3 000 mil per år.

Avatar Fallback

Re: Reduktionsplikt och LULUCF (delat från poddtråd)

Lindveden  
#837082 Tysk industri riskerar även dra svensk industri me sig i fallet
https://www.tn.se/naringsliv/36280/tysk ... ot-stupet/

Eu höll ju inte på me greenwashing, eller hur va det nu Fredrik? 🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).