ons 20 jan 2021, 21:11#695429Tanken är att det kapade och kluvna ska ligga på pallar i ett fd "växthus" - två sidor med tak ut från ett uthus, med byggplast som väggar. Jag tänker att det borde ge tillräckligt med luft.
Om nu nyhuggen gran har lägre fukthalt än nyhuggna lövträd (av olika sorter), så borde det väl vara safe att ha det där utan att det möglar?
Bioenergi
Kapa och klyva eller låta vara?
TS
ons 20 jan 2021, 22:17#695457Dagens boktips: Ved - Mytting
https://www.bokus.com/bok/9789127134379 ... boQAvD_BwE
Bäst torkning får man om veden huggs på vinter-vår. Under tak i april (beroende på var man bor.) Och sedan får ligga över nästa vinter så att minusgraderna frystorkar veden. Klar att eldas våren-sommaren efter det huggits.
https://www.bokus.com/bok/9789127134379 ... boQAvD_BwE
Bäst torkning får man om veden huggs på vinter-vår. Under tak i april (beroende på var man bor.) Och sedan får ligga över nästa vinter så att minusgraderna frystorkar veden. Klar att eldas våren-sommaren efter det huggits.
ons 20 jan 2021, 22:59#695467
Så gör jag varje år, luftigt vedskjul och pallar i botten
Aldrig haft problem med mögel
Stampep skrev:Flikar in lite här, om man fäller nu och kapar och klyver under februari/mars funkar det att lägga in i vedboden direkt eller "måste" veden torka utomhus? Mest orolig för mögel, kökspanna och möglig ved känns inget bra 🤔
Så gör jag varje år, luftigt vedskjul och pallar i botten
Aldrig haft problem med mögel
Snickare som fuskar i skogen ungefär 5 månader om året.
tor 21 jan 2021, 01:18#695473
TS verkar bo här på västkusten och då är den metoden inte att rekommendera 😎
halvproffs skrev:Själv kör jag direkt in i vedboden men där är det små glipor mellan brädorna. Har heller aldrig fått mögel på veden. Farsan gjorde lika.
tor 21 jan 2021, 06:21#695482
Ved som är blöt av saltvatten räcker betydligt längre. Jag garanterar det! 😎
th skrev:halvproffs skrev:Själv kör jag direkt in i vedboden men där är det små glipor mellan brädorna. Har heller aldrig fått mögel på veden. Farsan gjorde lika.
Ved som är blöt av saltvatten räcker betydligt längre. Jag garanterar det! 😎
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
sön 22 maj 2022, 13:51#758648Fick lite långved kvar efter jag fyllt vedboden i år. Mestadels björk, huggen i höstas samt lite gran och tall huggen nu i vår...
Är det någon fördel att täcka vältan inför vintern eller är det bättre att låta den ligga under en meter snö i vinter?
Är det någon fördel att täcka vältan inför vintern eller är det bättre att låta den ligga under en meter snö i vinter?
sön 22 maj 2022, 14:39#758650Det där råder det delade meningar om.
Tror det är bättre att det får ligga otäkt,
det torkar ändå upp snabbt när snön smält.
Tror det är bättre att det får ligga otäkt,
det torkar ändå upp snabbt när snön smält.
sön 22 maj 2022, 17:11#758656
Jag pratade idag med en SCAs inköpare i Vännäs området och fick höra att det nu var bättre betalt för björk än för barrmassan och att SCA var väldigt sugen på att köpa och ta upp kampen med Qbik.
Jag funderar på att sälja iväg den sista björken tillsammans med timret och massan som jag har liggande vid väg. Jag håller på att bli väldigt less på vedkapningen nu och vårbruket kräver också sin tid.
mooos73 skrev:Fick lite långved kvar efter jag fyllt vedboden i år. Mestadels björk, huggen i höstas samt lite gran och tall huggen nu i vår...
Jag pratade idag med en SCAs inköpare i Vännäs området och fick höra att det nu var bättre betalt för björk än för barrmassan och att SCA var väldigt sugen på att köpa och ta upp kampen med Qbik.
Jag funderar på att sälja iväg den sista björken tillsammans med timret och massan som jag har liggande vid väg. Jag håller på att bli väldigt less på vedkapningen nu och vårbruket kräver också sin tid.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
sön 22 maj 2022, 18:57#758660Min björk är inte till salu för allt smör i Småland! 😉 Skönt att ligga på + inför nästa års vedhuggning.....
sön 22 maj 2022, 19:19#758664
Det bästa är att klyva veden nu, björken förlorar mycket på att ligga i välta ett år
mooos73 skrev:Fick lite långved kvar efter jag fyllt vedboden i år. Mestadels björk, huggen i höstas samt lite gran och tall huggen nu i vår...
Det bästa är att klyva veden nu, björken förlorar mycket på att ligga i välta ett år
sön 22 maj 2022, 19:32#758668
Hade jag haft möjligheten hade jag gjort det men det passar inte logistiken här just nu....
fri skrev:mooos73 skrev:Fick lite långved kvar efter jag fyllt vedboden i år. Mestadels björk, huggen i höstas samt lite gran och tall huggen nu i vår...
Hade jag haft möjligheten hade jag gjort det men det passar inte logistiken här just nu....
sön 22 maj 2022, 22:35#758690
Kapa och klyv det nu istället, något av barrvirket kan du ha okapat och trava resten på.
Kapa och klyv det nu istället, något av barrvirket kan du ha okapat och trava resten på.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).