SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bioenergi

Stockmätning av ved - hur många fub?

159 inlägg 40485 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
#837855 Där blir en stor andel av biten på första metern med det där räknesättet. Avsmalningen kan dock vara mycket stor på första 20cm biten

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837890
adahlm skrev:Där blir en stor andel av biten på första metern med det där räknesättet. Avsmalningen kan dock vara mycket stor på första 20cm biten

Jag tänkte också på det och mätte på fler ställe på den första metern, men jag hade glömt att ta med papper att skriva på och hade endast en liten träbit som snabbt blev full. Men även om man tänker att man har samma avsmalning som mellan 1m och 2m på biten mellan 25cm och 1m ( dvs 0m=18,2cm 0,25m=13,6cm 1m 12,1m) får jag det till att sektionsmätningen av denna rotstock visar på över 20% mer volym än om man mittmäter. Nu mätte jag inte så noga på toppstocken men om man använder sig av måtten jag har visar den lite mindre volym vid sektionsmätning än mittmätning. Totalt visar ändå hela trädet 10% mer volym vid sektionsmätning än mittmätning.
Nu är detta bara mätning på ett endaste träd, men skulle man använda dom här siffrorna på Fedrik och Torbjörns ved projekt skulle man få en fastvolymprocent på ca 44%, vilket jag tycker stämmer bättre med vad jag brukar få.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837893 Lastbilarna får i regel alltid med sig minst 12-13 fub på bilen även när det är klent. Sen någon kubik till på stuvarna på släpet. Full bil och släp ligger på 40-45 fub med björken. Är medellängden riktigt kort kan det bli platsbrist men det finns ju krav oftast på medellängd minst 4,2 meter. Så nog är det ytterst sällan dom inte kör fullt laglig vikt. Att det skulle vara 10 fub plus minus 0,5 kubik på en lastbilsstuv med klenare björkved är bara ren okunskap för så är det inte. Då är det någon konstig lastbil med ytterst korta stakar.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

jannee  
#837898 Det enda träslag som man inte får full vikt på en lastbil med släp är fallande borrmassaved (gran).

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Brodd  
#839127 Gjorde faktiskt en viktkontroll på 1 resp1.5 kubikssäckar.
1 kubiks säckarna fylldes i säckstället med grindar och 1.5 kubiks säcken hängde i gafflarna.
Det visade sig, som ja misstänkte, att 1.5 kubikssäcken vägde dubbelt så mycket.
Naturligtvis eftersom den hänger fritt och kan svälla ut och dessutom har den ett tätare nät så det packas betydligt bättre.
Så 1,5 kubikssäckar ska vara dubbelt så dyra som 1 kubikssäckar.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#839137
Brodd skrev:Gjorde faktiskt en viktkontroll på 1 resp1.5 kubikssäckar.
1 kubiks säckarna fylldes i säckstället med grindar och 1.5 kubiks säcken hängde i gafflarna.
Det visade sig, som ja misstänkte, att 1.5 kubikssäcken vägde dubbelt så mycket.
Naturligtvis eftersom den hänger fritt och kan svälla ut och dessutom har den ett tätare nät så det packas betydligt bättre.
Så 1,5 kubikssäckar ska vara dubbelt så dyra som 1 kubikssäckar.

Det första man ska göra om man vill veta exakta volymen är att mäta volymen så som man fyller säcken. Skakar man och fyller över kanten går det över 2 kubik i många säckar. En säck med fast botten och bara hänger i en ställning kan vara svårt att ens få 1,5 kubik när veden torkat. Det blev många fel i den här undersökningen Torbjörn och Fredrik försökte sig på. Det var tydligt att det var svårt att göra rätt.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Brodd  
#839140 Oavsett så kvarstår fakta i detta fall.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

jannee  
#839141 Det är m.a.o. lite på vinst och förlust man köper ved i säck 😀
Betydligt "ärligare" när det finns fasta kanter att gå efter.
Men ärligast är långved (3 meters längd) som mäts på lastbilen vid leverans.
Du ser vad du köper in, är det grovt blir det mycket ved mot när det är klent (efter en 1:a gallring)
Nu får jag säkert vedtillverkarna efter mig, men jag står för mina åsikter 😀

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
#844670 Börjar nu vara på slutrakan och endast egenhuggna virket kvar att klabba upp.

Blev att ta in en drönare för att få koll på säckmängden.
Allt inköpsvirke som var SKÖRDARMÄTT i FPB är nu satt i 1,5m3 säckar.

Från bilden fattas ca. 21 säckar av de grova stockarna överst till vänster. Totalt 593st.

Räknar med att det finns 1,5lös-m3 / säck då den torkat klart över sommaren, därav omräkningstalet: 2,16 lös-m3 / 1m3-fpb

1716287320_2024-05-20_14-54-35.jpg


1716287317_2024-05-21_13-26-56.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Torbjörn Johnsen  
#844678 Mycket intressant @adahlm! Mycket intressant redovisning baserat på ett stort underlag. Jag konstaterar att du hamnar ganska nära de omräkningstal vi kom farm till och som finns i trådstarten.

Ditt omräkningstal för rå ved 2,27 m3s per m3fpb blir omräknat 2,64 m3s per m3fub (med omräkningstal 0,86 för klen och medelgrov björk enligt skogskunskap.se). Räknat på torr ved så motsvarar dina 2,16 m3s/m3fpb istället 2,62 m3s/m3fub.

Vi landade i genomsnitt på omräkningstal 2,73 från m3fub till m3s för den ved vi klöv upp så det stämmer ju väldigt väl med dina siffror. Tack för att du delar med dig av din data👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#844713 Veden krymper då i alla fall 10 procent när den är riktigt torr så jag får omräkningstal till 2,04 på bark. Norskved.no har 2,0 som jag hänvisat till många gånger. Annars väldigt fint uppspaltat Adahlm. Skördarmätt löv kan vi bara glömma att få någon säkerhet på här. Oftast blir det en stor extravolym verklig ved. Av mina 228 fub nu som var skördarmätt är det hemkört lite drygt 200 fub nu och det ligger drygt 2 bil och släp kvar. Det säger maskinförarna också att det går inte få säkerhet på lövet. Nu har ni en helt annan Björk än vi har här så det säger jag inget om för det vet jag inte. Men barkvolymen får man ju ganska ordentlig variation på. Så konstaterar i alla fall att du ligger ganska exakt vad du och jag och norskveds omräkningstal kommit fram till tidigare. Men jag har ju volymerna från över 30000 kubik så jag vet och behöver inte gissa.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#844750 Nu tror jag Adahlm kör lite längre ved också. Men en sista gång. För att beskriva orimligheten i Torbjörn och Fredriks tal som började på 3,2 sen till 2,9 och sen till 2,7 som också är för högt.
Jag har förklarat men antagligen vill dom inte lyssna eller så begriper dom inte något så enkelt. Jag har sagt att glöm inte vågen och det är en god vän och hjälp.
Vi vet att 1 fub färsk björkved väger 1000 kg. Vi vet att en kubik stjälpt 30 cm björkved färsk väger 400 kg. Det kan man väga mycket enkelt. Alla kan väga det. Det har jag gjort oräkneliga gånger så jag vet. Det kan variera enstaka kg upp och ner men det ligger där.

Då ska vi se spån och flisor beror på vedmaskinen och hur man klyver men jag själv ligger på 4 procent i vikt. Då har vi 960 kg kvar som ska delas på 400 kg färdig ved Då får vi omräkningstal på 2,4 för färsk ved och så ska du torka den så ligger det på cirka 2,2. Det här är banne mig lågstadiematte som alla måste begripa och förstå. Det går liksom inte att komma runt den här faktan med en massa hittepå och gissningar. Ut och väg och räkna. Men antar att dom vill ha diskussion så det blir lite trafik i trådarna. Förtroendet blir bara i botten när det ska vara så. Det här har jag förklarat flera gånger att väg veden så ser ni. Alla ser! Sluta upp med att lura er själva och andra! Så det kommer sluta med en pudel till innan det blir rätt för Torbjörn och Fredriks del.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
#844766 Kulturen kring skördarmätning är ju på en helt annan nivå här, i praktiken blir noggrannheten på under 3% på alla träslag. Mätning, kalibrering o kontrollmätningar är daglig rutin för föraren och systemet fungerar.

Kör 33cm längder då de envisas med att alltid köra björken till 3m längder här - blir visserligen bättre att transportera då det ryms fem knippen på transportbilar

Men nåt all-round omräkningstal som fungerar för alla kommer vi nog aldrig att få fram här.

Även antagandet att färsk björk skulle väga 1000kg/fub är mycket riktgivande. Det varierar med över 10% beroende på en rad olika faktorer.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#844906 Här är en intressant tabell som visar att björkens volymförändring är 17,4 procent när den torkas ner till helt torrt. Dit kommer ju ingen vanligtvis men man ser hur mycket det gör och det påverkar såklart omräkningstalen rätt ordentligt för dom som är duktiga på att torka veden.
https://www.svenskttra.se/trafakta/allm ... trorelser/

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Bortkast  
#844917
adahlm skrev:
Blev att ta in en drönare för att få koll på säckmängden.
Allt inköpsvirke som var SKÖRDARMÄTT i FPB är nu satt i 1,5m3 säckar.

Från bilden fattas ca. 21 säckar av de grova stockarna överst till vänster. Totalt 593st.


Nu kommer jag och sätter käppar i hjulen.

Du är poängterar och prisar skördarmätningen men du glömmer en sak. All skördarmätt björkved kommer ej ut med skotaren! Till exempel fick vi rikligt med snö i södra Finland på en gång under flera etapper senaste vinter, det gjorde att virke begravdes och skotaren hittade inte all din uppmätta björkved vid utkörningen.
Har du tagit i beaktande i dina uträkningar att du i verkligheten fått en mindre mängd björkved levereat hem än vad som uppmätts upp av skördaren?

Jag väljer att kommentera anonymt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).