ons 17 jan 2024, 08:55#827487
Största missen i min mening i den här disskutionen är att man alltid disskuterar en NY bil.
Man har helt glömt eller missat att genomsnittsåldern på personbilar i riket är 11,6 år, vissa kommuner är snittet bort mot 16-17år.
Vad hade man för elbil för 11 år sedan? Nissan Leaf kanske, med en räckvidd idag på 10-15 mil en bra dag, en kall vinterdag hälften.
Så jag förstår att gemene man är skeptisk till elbil, ligger ett antal elbilar med den åldern på blocket med utbytta batterier och även med trasiga batterier.
Nog för att batterierna blir billigare, men fortfarande till högre pris än vad man i snitt köper en hel bil för.
Komplexa elektroniksystem som kostar as att byta och reparera och många gånger inte ens möjligt att köpa som reservdel för att laga och byta själv som många gör med sina gamla fossil-bilar idag.
Bara att byta bromsbelägg som vilken normalhändig person som helst klarar av, går inte göra själv på många av dagens nyare bilar (oavsett el eller fossil), då du måste kalibrera bromsarna med dator efter bytet.
Och det handlar inte om teknikfientlighet, det handlar om kostnad för många.