Bioenergi

Elbilarna förfall

2201 inlägg 133962 visningar 33 följer Svara, dela mm...   

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
r93 skrev:Ingen vill köpa begagnade elbilar!

https://carup.se/darfor-har-begagnade-e ... t-iskalla/

Det är nu kanske man kan göra det berömda klippet.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
aho skrev:
LasseA skrev:Är det gratis laddning även för den "andra" ägaren som köper den begagnad?

Tesla Model X och S har gratis laddning som följer bilen om bilen beställdes före 15/1 2017.
Undantaget är om Tesla varit ägare till den efter första ägaren, då är gratisladdningen bortplockad.
Det har även funnits gratisladdning som enbart gäller första ägaren på modell X och S
Inga modell Y eller 3 lär ha sålts med gratis laddning som följer bilen i Sverige.

Så det är en del att kolla om man avser att försöka komma över en Tesla med gratis laddning.

Model 3 har sålts i Sverige med gratis laddning på Teslas stolpar. Tittade på och provkörde en släktings Tesla 3LR idag och han hade fått denna kampanj, 2 år gällde det (max 1000mil/år).

jannee  
#826780 Tror inte man ska höja upp tesla allt för mycket.
På ett Teslaforum kan man finna att de har ganska många och stora problem, då för att vara en premiumbil.

Att Teslas modeller inte har hjulupphängningar och fjädringskomponenter av bästa kvalitet har varit känt länge. Men när det har diskuterats återkallelser har Tesla länge förnekat att det finns några brister. Men nu har nyhetsbyrån Reuters fått tag på interna dokument som visar att Tesla sedan lång tid känt till problemen men valt att mörka det för kunder och myndigheter. Granskningen ger en bild av ett företag som hellre ljuger än erkänner att man har gjort fel.

Reuters berättar om en ingenjör i England, Shreyansh Jain, som får sin nya Tesla Model Y levererad i mars 2023. Dagen efter efter leveransen, med 17 mil på mätaren, tappar han styrförmågan plötsligt när höger framhjulsupphängning kollapsar.
Den omfattande reparationen tar 40 arbetstimmar och kostar 140 000 kronor. Att en sådan olycka inträffar är illa nog. Men det är Teslas reaktion som verkligen får bilägaren att tappa tron på företaget. Tesla vägrar nämligen att betala, företaget menar att det är kundens sak att åtgärda bilen. Detta eftersom att felet enligt Tesla beror på att hjulupphängningen har skadats innan olyckan, alltså någon gång under den enda dagen och de 17 mil som passerat mellan leverans och hjulkollaps.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Tror inte man ska höja upp tesla allt för mycket.
På ett Teslaforum kan man finna att de har ganska många och stora problem, då för att vara en premiumbil.

Att Teslas modeller inte har hjulupphängningar och fjädringskomponenter av bästa kvalitet har varit känt länge. Men när det har diskuterats återkallelser har Tesla länge förnekat att det finns några brister. Men nu har nyhetsbyrån Reuters fått tag på interna dokument som visar att Tesla sedan lång tid känt till problemen men valt att mörka det för kunder och myndigheter. Granskningen ger en bild av ett företag som hellre ljuger än erkänner att man har gjort fel.

Reuters berättar om en ingenjör i England, Shreyansh Jain, som får sin nya Tesla Model Y levererad i mars 2023. Dagen efter efter leveransen, med 17 mil på mätaren, tappar han styrförmågan plötsligt när höger framhjulsupphängning kollapsar.
Den omfattande reparationen tar 40 arbetstimmar och kostar 140 000 kronor. Att en sådan olycka inträffar är illa nog. Men det är Teslas reaktion som verkligen får bilägaren att tappa tron på företaget. Tesla vägrar nämligen att betala, företaget menar att det är kundens sak att åtgärda bilen. Detta eftersom att felet enligt Tesla beror på att hjulupphängningen har skadats innan olyckan, alltså någon gång under den enda dagen och de 17 mil som passerat mellan leverans och hjulkollaps.

En svensk verkstad skrev om dessa problem ifjol på facebook? Med följd att teslas advokater hotade med att stämma på stora summor om han inte tog bort detta.
Sanna fina företag 😤

LasseA  
#826961 Intressant: https://youtu.be/05WCpFBuJ2c?si=GXEkRrCl0J9B3LHq

Användarvisningsbild

svampbob  

Ja där får Hertz ta en rejäl förlust. Det kommer inte att bli roligt på elbils marknaden när så många kommer ut när det nu redan är svårt att sälja både nya och begagnade elbilar.

Om jag får tid någon gång så ska jag gå in och fråga efter en offert på en ny elbil som tjänstebil. Hur långt över 100 kr/milen i totalkostnad kan det bli?

Användarvisningsbild

Rossignol  
#827077 På tio i topp över exporterade bilar under 2023 tror jag sju av modellerna var elbilar. Vilka länder de gick till och prisnivån framgick inte. Men köpare fanns det i alla fall. Det finns ett arsle till varje säte som bilhandlarna säger.

Användarvisningsbild

R.Th  
#827093 Enligt Carup är det bara 4% av exporten som är elbilar:

https://carup.se/exporten-skenar-sa-tom ... ina-bilar/

Titta ovanför bilden på Bentlyn.

Iofs är den artikeln från Juni, mycket kan ju hänt sedan dess.

Användarvisningsbild

R.Th  
R.Th skrev:Enligt Carup är det bara 4% av exporten som är elbilar:

https://carup.se/exporten-skenar-sa-tom ... ina-bilar/

Titta ovanför bilden på Bentlyn.

Iofs är den artikeln från Juni, mycket kan ju hänt sedan dess.

Rättelse: artikeln var från Juli

Alvarsson  
Användarvisningsbild

svampbob  
#827184 En rejäl förlust för Hertz 125-tusen kr mer än kalkylerat/bil. Det borde väl vara för både värdeminskningen och de högre driftskostnaderna.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
Alvarsson skrev:BMW storsatsar på elbilar.
https://elbilen.se/nyheter/fordubbling- ... ue-klasse/

Alla biltillverkare storsatsar på elbilar, finns inget alternativ längre.

Alvarsson  
#827187 Så är det.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
svampbob skrev:

Ja där får Hertz ta en rejäl förlust. Det kommer inte att bli roligt på elbils marknaden när så många kommer ut när det nu redan är svårt att sälja både nya och begagnade elbilar.

Om jag får tid någon gång så ska jag gå in och fråga efter en offert på en ny elbil som tjänstebil. Hur långt över 100 kr/milen i totalkostnad kan det bli?

För förmånsbil är företagets TCO för tex en ID.7 med ca 50kkr tillval ca 12300kr/månad enligt VW finans. Beräknat på 2000mil/år (leasing 36 mån) så ca 74kr/mil exkl. laddning.
Tesla 3LR och Volvo XC60 Recharge ligger på ungefär samma, samma källa.
Förmånsvärdet på elbil runt 630.000kr är strax över 6000kr och för XC60 över 8000kr.

Användarvisningsbild

svampbob  
Sjögård 4 skrev:
svampbob skrev:

För förmånsbil är företagets TCO för tex en ID.7 med ca 50kkr tillval ca 12300kr/månad enligt VW finans. Beräknat på 2000mil/år (leasing 36 mån) så ca 74kr/mil exkl. laddning.
Tesla 3LR och Volvo XC60 Recharge ligger på ungefär samma, samma källa.
Förmånsvärdet på elbil runt 630.000kr är strax över 6000kr och för XC60 över 8000kr.

Om jag räknar på att istället ta ut det som aktieutdelning och lägger till förmånsvärdet där jag hamnar över brytpunkten för statlig, skatt tabell 35 och 8000 i förmånsvärde.

Då hamnar jag på 73,30 milen + laddning och annat.

På ett sätt känns det billigt jämfört med de ca 100 kr/ milen Renault Megane kostar vid privatleasing.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).