Bioenergi

Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

171 inlägg 48102 visningar 31 följer Svara, dela mm...   

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Hema  
svampbob skrev:När jag satt i skotaren igår kväll så ringde ett okänt nummer. Det var en inköpare från en aktör som vanligtvis inte brukar köpa i mina trakter. Jag undrade hur han kunde veta att jag tänkte avverka när ingen anmälan ännu är gjord. Han hade läst det här på SF. Han hade verkligen ansträngt sig för att kunna koppla ihop mitt nick här med mitt företag där telefonnumret är registrerat.

Det händer mig ständigt.
Ja inte att jag sitter i en skotare eller att någon vill köpa något. Snarare att det är de som vill sälja dåliga grejer.. :)
Grattis om det blir affär!

alias  
svampbob skrev:
adahlm skrev:har ingen erfarenhet av 30cm klabbar, vild gissning mellan 2,0 - 2,15?

Jag upplever att det är en markant skillnad när jag går mellan 25, 30 och 35 cm ved.

Idag blev jag erbjuden 9500 kr/trave björkmassa av en vedproducent. Brasveden kommer att bli dyrare nästa år med de råvarupriserna.

Är det bara jag som är nyfiken på vilken volym den aktuella traven med björkmassaved innehöll?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

jlhp  
#796335 En stor svaghet med grundartikeln tycker jag är att verkningsgraden på eldstaden inte verkar ha räknats med. Rätta mig gärna om jag läst fel @Torbjörn Johnsen.

Jag skulle säga att en normal verkningsgrad på en modern braskamin ligger någonstans runt 80%. Dessutom måste även avskrivnings- samt drift och underhållskostnaderna på eldningsinstallationen räknas av från det möjliga vedpriset, kanske inte så lätt att räkna fram men man kan inte bortse helt från det.

Sen är det många som vill/behöver tjäna pengar på veden, även jag som slutkund vill få betalt för arbetet jag måste lägga ner på att hantera veden och sköta eldstaden annars är det ju bättre att bara betala elräkningen och göra något bättre med de timmarna av livet, även den posten är nog svår att prissätta särskilt om man blandar in mys- och trygghetsfaktorerna med en eldstad.

Men, nu var ju utgångspunkten i ursprungsartikeln energivärdet i kronor/kWh som veden innehåller och då blir det ju helt missvisande att inte ha med eldstadens verkningsgrad, drift och underhållskostnader på eldstaden samt en skälig vinst för eldaren.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
jlhp skrev:Men, nu var ju utgångspunkten i ursprungsartikeln energivärdet i kronor/kWh som veden innehåller och då blir det ju helt missvisande att inte ha med eldstadens verkningsgrad, drift och underhållskostnader på eldstaden samt en skälig vinst för eldaren.

Vi menar väl inte riktigt att man ska betala samma pris för kWh för ved som man gör för elström utan mer att ha det som en jämförelse av hur mycket energi som ved verkligen innehåller. Sedan finns det ju givetvis förluster i verkningsgrad och man ska ta hänsyn till investeringskostnaden för uppvärmningsutrustningen. Men det sistnämnda gäller ju oavsett om det handlar om panna/kamin, fjärrvärmeväxlare, värmepump eller direktverkande el-element.

Oavsett så finns det alla skäl i världen för skogsägaren att försöka få ut mer betalt för björken än vad man erbjuds när man säljer den som massaved.

TS

jannee  
#796358 Är man smart och nyttjar ved som komplement till befintlig värmekälla, men framförallt för dem som har luft/luft eller luft/vatten, använder man då ved vid temperaturer under 0 grader sparar man pengar och desto kallare desto mer sparar man, även om veden kostar "något" mer än vanligt.
Att du dessutom får ett betydligt bättre inomhusklimat kan vara värt rätt mycket - eller avgörande.
Inhandlar du färdigkluven ved behöver arbetsinsatsen vara ganska marginell - absolut inte mer tid än vad du lägger på den personliga hygien.
Köper du långved finns behov av motorsåg (el eller bensindriven) och en hydralklyv, i princip engångsinvestering.
Självklart MÅSTE du ha eldanläggningen godkänd, men sota behöver du bara göra vart 3:e eller 4:e år - en överkomlig kostnad.
Nyttjar du panna blir sotning betydligt mer återkommande.
En bekant till mig har direktel men värmer sin villa med luft/luft, vid plus 5 och kallare nyttjar han endast ved - en cronspis. Enligt dem brukar det räcka med ett inlägg morgon och ett kväll.
Självklart blir det något skräpigare men vilken underbar värme - familjens uppfattning.

grankarlsson  
#796405 Själv gjorde jag en noggrann mätning av en jämngrov fin björkstock och från stock till noggrant staplad ved fick jag den gången att stocken vart 0,45 % av den mycket väl staplade veden i en gallerbur så jag tänker att det finns ett stort antal variabler och var o en kanske bör kolla sig själv ibland vad man ligger på för att hamna rätt i prissätning och det bör väl mynna ut i att få en rimlig timpeng/virkesvärde i varje affär man gör annars är det väl bättre att syssla med nåt annat .

Lycka till . 🌳 😀

Användarvisningsbild

jlhp  
#796442 @Torbjörn Johnsen
tack för svar!

Självklart är det rimligt att skogsägaren försöker få bästa möjliga avkastning för virket.

Köper argumentet att alla uppvärmningsslag kräver någon form av investering, liksom att det är intressant att få en uppfattning om hur mycket energi ved innehåller.

Vill dock vidhålla att det är en brist att inte verkningsgraden finns med när ni försöker räkna fram ett vedpris som skall motsvara elpriset. Ni har ju med momsen och torkkrympningen, och verkningsgraden påverkar ju normalt minst lika mycket som torkkrympningen och ofta nästan lika mycket som momsen. Dels kan det ge felaktiga förhoppningar hos virkes/vedförsäljare, dels reser det frågetecken runt resten av ert arbete. Särskilt mot bakgrund av de "ganska intensiva" diskussionerna om omräkningstal får jag svårt att bedöma vad som är att lita på. Det är synd eftersom jag ändå uppfattar det som att ni har försökt göra ett gediget arbete.

Intressant är ju också att det tydligen går att sälja ved mycket dyrare än elpriset om den är rätt förpackad, så, ja, det är ju så en marknad fungerar. Och det gäller ju inte bara ved utan inom många områden, vi människor är inte alltid smarta...

Förresten när det gäller omräkningstalen så är jag lite förundrad över att det blir sådana diskussioner, det trodde jag man hade koll på inom branschen sen länge. Omräkningstal trodde jag ingick som grundläggande inom både skogliga utbildningar och VMF sen minst 50 år tillbaka så det borde inte behöva vara en fråga. Men så är det tydligen inte.

Användarvisningsbild

jlhp  
#796446 @jannee
Det är ju väldigt individuellt vilka förutsättningar man har och vilka prioriteringar man gör. För min egen del tycker jag inte att arbetet med vedeldning är försumbart efter klyvningen. Den ska bäras in, pysslet med kaminen och nedskräpningen. Värmekomforten med enbart vedkamin är tämligen usel med stora temperaturvariationer. En kamin med vedupplag kräver cirka 2-3 kvadratmeter golvyta som i dagens nybyggnation kostar cirka 30 000 kr/kvm. Totalt sett gör det att jag vill vara säker på att jag sparar pengar på eldningen för att hålla på med det.

Ventilation: ja i ett hus med dålig eller avsaknad av ventilationssystem kan vedeldningen vara bra, men i ett hus med bra ventilationssystem så bidrar nog eldningen bara med sot, rök, skräp och damm - återigen de individuella förutsättningarna varierar.

För min egen del finns inte alternativet med ren vedeldning (det vill säga panna med acc-tankar) utan det får bli bergvärme med vedkamin som komplement.

Jag inser nu att jag måste skaffa mig gedigen koll på vedpriserna så att jag inte kommer att elda med ved när bergvärmen är billigare. Så sett har den här tråden, och andra, varit en bra väckarklocka.

I sista änden är det nog som en vedeldande och vedsäljande kompis till mig uttrycker saken angående uppvärmningen: "vill man ha det billigt så får man ha det kallt".

alias  
jlhp skrev:
...Förresten när det gäller omräkningstalen så är jag lite förundrad över att det blir sådana diskussioner, det trodde jag man hade koll på inom branschen sen länge. Omräkningstal trodde jag ingick som grundläggande inom både skogliga utbildningar och VMF sen minst 50 år tillbaka så det borde inte behöva vara en fråga. Men så är det tydligen inte.

VMF/Biometria hanterar ju affären mellan skogsbruket och industrin, inte mot privata slutkunder. I dessa affärer är omvandlingstal till stjälpt mått för pannved eller kaminved helt ointressant. Värmeverken köper energived som mäts in på samma sätt som massaveden och GROT m.m. efter stjälpt mått på den flisade råvaran eller per MWh.

Detta i kombination med att i en normal marknadssituation (utan energikris i Europa) så är bränslesortimenten de minst värdefulla sortimenten, vilket sannolikt är orsaken till att de skogliga utbildningarna inte haft något fokus på dessa omvandlingstal.

Edit: virkesmätningslagen kom att omfatta bränslesortiment först år 2014, enl. de uppgifter som jag kan hitta.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Skålabergstomten  
jlhp skrev:.

Vill dock vidhålla att det är en brist att inte verkningsgraden finns med när ni försöker räkna fram ett vedpris som skall motsvara elpriset. Ni har ju med momsen och torkkrympningen, och verkningsgraden påverkar ju normalt minst lika mycket som torkkrympningen och ofta nästan lika mycket som momsen. Dels kan det ge felaktiga förhoppningar hos virkes/vedförsäljare, dels reser det frågetecken runt resten av ert arbete. Särskilt mot bakgrund av de "ganska intensiva" diskussionerna om omräkningstal får jag svårt att bedöma vad som är att lita på. Det är synd eftersom jag ändå uppfattar det som att ni har försökt göra ett gediget arbete.

Intressant är ju också att det tydligen går att sälja ved mycket dyrare än elpriset om den är rätt förpackad, så, ja, det är ju så en marknad fungerar. Och det gäller ju inte bara ved utan inom många områden, vi människor är inte alltid smarta...

Förresten när det gäller omräkningstalen så är jag lite förundrad över att det blir sådana diskussioner, det trodde jag man hade koll på inom branschen sen länge. Omräkningstal trodde jag ingick som grundläggande inom både skogliga utbildningar och VMF sen minst 50 år tillbaka så det borde inte behöva vara en fråga. Men så är det tydligen inte.

Vilken verkningsgrad anser du då att man ska använda? 70%, 80% eller 90%? Verkningsgraden påverkas av vilken kamin, spis eller panna som används samt fukthalten. Det är en jäkligt stor skillnad mellan en modern panna eller en gammal vedspis. Dessutom är skillnaden mellan 20% och 10% fukthalt tämligen stor.
Därför anser jag att det är upp till köparen att nyttja den energin

Användarvisningsbild

Erre  
Skogsola skrev:Vad gäller priset på långved så sätter massaindustrin nivån eller åtminstone golvet så det behöver vi inte fundera över.

Så är det.
Vad får man av industrin?
Lägg på vad du behöver i timtid för är köra hem, kapa, klyva å alt. leverera till kund.
Svårare än så är de inte.
Ta din timtid. Har du tur får du all ved såld.
Annars får du väl sänka ditt pris

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796605 Vilket ger högst timpeng, gallra med motorsåg eller klyva ved med yxa? Tippar på det sistnämnda faktiskt.

Användarvisningsbild

Erre  
Mangan skrev:Vilket ger högst timpeng, gallra med motorsåg eller klyva ved med yxa? Tippar på det sistnämnda faktiskt.

Gallra med motorsåg och klyva med yxa kanske.

mankan9999  
#798308 2.1 till 2.2 är det korrekta fub till lösved av 30 cm inte 3 och däröver.
Fastvolym från travat ca 0.47 snitt varierar 0.42 till 0.50 rätt pris enligt mig är om skogsbolagen ger 650 och du vill bjuda över ger man 325 kr m3 staplat mått i tremeters blir 675 kr m3 fub x 0.48
325 krm3 travat tremeters 🤭
325 kr travat motsvarar 675 kr fub den enhet industrin betalar och mäter i !!!!vid 0.48 omräkningstal fub travat .Sällan björkmassa till industrin använder högre omräkningstal

Men visst hur har massaindustrin kommit fram till omräkningstalen kan kanske tålas att synas.
Hoppas att oberoende parter är med där.
Där finns väl enda frågetecknet...

jannee  
#798341 Enligt skördaren som avverkat var det 100 m3fub.
Nu har vi staplat upp den sågade och klyvda veden.
Vi har fått 12 staplar med måtten 25 meter långa och 1,2 meter höga + en stapel som blev 15 meter.
Vedlängden är 43 cm.
13 plastsäckar med spill - träflisor och bark.
+ en ordentlig hög med sågspån.
Under torkningen kommer med största sannolikhet travhöjden minska någon dm.
Floerna är staplade så pass väl att de inte (förhoppningsvis) ska gå omkull under torkprocessen.
Det hade med stor sannolikhet gått att stapla mer noggrant - men varför?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).