SudCaravelle skrev:Såg precis detta på Coop. 169 kr för 40 liter.
Tror OK mackarna tar 209 kr för 40 liter
r93 skrev:
Swedish agro i Kalmar, så gått som alla butiker, plantagen, jula etc har vedsäckar i entrén & detta är priset i de flesta butiker.
Någon brist verkar det inte vara men krutdyrt är det ju, vilket i sin tur kanske signalerar brist, eller så ”passar alla på”?
125:- för 15 kg ved a’ 4 kWh ger ju ett pris på 2 kronor kWh, sedan en verkningsgrad på 60% kanske?
Priset kan knappast stiga mer så länge vi har el i uttagen?
Eller tänker jag fel?
svampbob skrev:Jag fick höra något intressant i veckan om vedpriser. En bekant säljer sin gallringsved till det lokala värmeverket här i Västerbotten och får 550 kr kubiken och kan blanda barr och löv som han vill i vältan. Han hade lovat att leverera 500 fub och har nu gjort det så han är nu på väg att förhandla till sig ett bättre pris. Priset är inkl leverans till värmeverket. Samtidigt så betalar norra 350 för barr och 360 för björk samt står för frakten.
Plötsligt är brännvärdet högre än värdet som massa eller är det Norra som gör väldiga vinster på massaveden?
Vedproducent skrev:svampbob skrev:Jag fick höra något intressant i veckan om vedpriser. En bekant säljer sin gallringsved till det lokala värmeverket här i Västerbotten och får 550 kr kubiken och kan blanda barr och löv som han vill i vältan. Han hade lovat att leverera 500 fub och har nu gjort det så han är nu på väg att förhandla till sig ett bättre pris. Priset är inkl leverans till värmeverket. Samtidigt så betalar norra 350 för barr och 360 för björk samt står för frakten.
Plötsligt är brännvärdet högre än värdet som massa eller är det Norra som gör väldiga vinster på massaveden?
Ja det är ju det vi alla skogsägare borde önska. Högre priser och nu med ett större behov och efterfrågan av el och värme leder det till högre priser för oss skogsägare. Det har jag skrivit många gånger i andra trådar. Men verkar hellre som många vill bygga ny kärnkraft än gynna vår egen bransch och ekonomi. Så då är man väl rätt nöjd med priserna som varit tidigare ändå antar jag.
Vi har ju med kraftvärmeverken och dom resurserna vi sitter på alla möjligheter att lösa våra energibehov med det utan ny kärnkraft.
Slurfi skrev:
Jag frågade i butiken vilken de säljer mest av men fick inget riktigt svar.
Zixten skrev:Slurfi skrev:
Jag frågade i butiken vilken de säljer mest av men fick inget riktigt svar.
Men, skall det inte bli billigare om man köper mer??