Bioenergi

Grotförsäljning

10 inlägg 4702 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grotförsäljning

Plutteknutt  
#791047 Jag är nybliven skogsägare som undrar hur man får mest betalt för sin grot. Vi har just avverkat ett 4,5 ha stort område som har genererat stora mängder grot, som ligger fint travat vid vägkant, i sydöstra Götaland. Var ligger prisnivån nu? Vem säljer man till? Hur länge ska det ligga innan det är dags att flisa det? Tycker det är svårt att hitta på nätet och vad kallas det egentligen? Grot? Flis? Energived? Det är en skog (!) av begrepp.
/Plutteknutt



   TS
Avatar Fallback

Re: Grotförsäljning

alias  
#791053
Plutteknutt skrev:Jag är nybliven skogsägare som undrar hur man får mest betalt för sin grot. Vi har just avverkat ett 4,5 ha stort område som har genererat stora mängder grot, som ligger fint travat vid vägkant, i sydöstra Götaland. Var ligger prisnivån nu? Vem säljer man till? Hur länge ska det ligga innan det är dags att flisa det? Tycker det är svårt att hitta på nätet och vad kallas det egentligen? Grot? Flis? Energived? Det är en skog (!) av begrepp.
/Plutteknutt


När GROTen redan är utskotad till bilväg så blir jag lite nyfiken om du köpt skotningen av detta sortiment separat?

Det är inte så att det står något om GROTen i avtalet med den aktör som högg skogen (tänker bara så att du inte råkar sälja samma sak till två olika köpare, vilket är obra)?

Ang. prisnivån så fick jag 110 kr/MWh (nettopris efter flisning, skotningen hade skett i egen regi) för en mindre volym nyligen. Kan nog gå att få ytterligare lite till om det är större volymer det rör sig om.

GROT = GRenar O Toppar
Energived = stamved, apteras i regel i samma längder som massaveden
Både GROT och energived blir i regel flis.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Grotförsäljning

Plutteknutt  
#791056 Nej, groten är inte såld. Virkesuppköparen erbjuder 100kr/m3sk. Går det ens att översätta till MWh? Jag vill undersöka om det går att få mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grotförsäljning

alias  
#791060
Plutteknutt skrev:Nej, groten är inte såld. Virkesuppköparen erbjuder 100kr/m3sk. Går det ens att översätta till MWh? Jag vill undersöka om det går att få mer.


Jag förutsätter att priset var 100 kr/m3s (stjälpt mått, normal måttangivelse på flis) och inte 100 kr/m3sk (skogskubikmeter, vanligt förekommande mått på rotstående skog i t.ex. skogsbruksplaner).

Omvandlingstalet mellan m3s och MWh varierar med bl.a. trädslag och fukthalt. Fritt ur minnet tror jag att man i grova drag har brukat räkna med ca 0,85 MWh/m3s för GROT-flis av barrträd som har fått barra av (brun GROT). Jag rekommenderar dig dock att dubbelkolla denna siffra, då minnet kan svika.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Grotförsäljning

Plutteknutt  
#791066 Ja, det ska förstås vara m3s.

Det omvandlingstalet hittar jag också. Då blir det ungefär samma prisnivå som jag har erbjudits om jag räknar rätt. Sålde du till uppköpare inom skogsindustri eller direkt till kraftvärmeverk? Vilka aktörer finns?

   TS
Avatar Fallback

Re: Grotförsäljning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791068 Senaste Nov 22 GROT till Södra så betaldes det 120kr/M3s

Avatar Fallback

Re: Grotförsäljning

jannee  
#791070 Finns en uppsjö.
Falan skog, Elmblads, Broakulla grot, Skogsbränsle Smålands AB
Var håller du hus?
100 till 120 kr/m3s är prisbilden.
SSAB "tror" jag betalar på MVH

Användarvisningsbild

Re: Grotförsäljning

Plutteknutt  
#791071 Eringsboda i norra Blekinge

   TS
Avatar Fallback

Re: Grotförsäljning

alias  
#791073
Plutteknutt skrev:Ja, det ska förstås vara m3s.

Det omvandlingstalet hittar jag också. Då blir det ungefär samma prisnivå som jag har erbjudits om jag räknar rätt. Sålde du till uppköpare inom skogsindustri eller direkt till kraftvärmeverk? Vilka aktörer finns?


Vilka aktörer som finns beror ju lite var exakt du har din fastighet. Generellt sett så brukar alla som köper rundvirke (såsom Södra, Sydved, de flesta köpsågverk m.m.) också vara intresserade av att köpa GROT. Är lite osäker på om något av värmeverken här omkring köper GROT/flis direkt från enskilda skogsägare.

Jag har sålt till lite olika aktörer genom åren. Nu senast blev det ett lokalt åkeri som också handlar med GROT/flis.

Min erfarenhet är att köparna har varit villiga att betala lite bättre om man kan komma åt att flisa vältorna med lastbilsburen hugg än med skotarburen dito och lösa containrar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Grotförsäljning

jannee  
#791079 Falan ligger då närmast för dig, men även Broakulla hämtar i ditt område.
Det beror på om Karlskrona, Kalmar eller Växjö ska ha flisen, olika entreprenörer har olika stora kontrakt
Elmblads nyttjar EJ lastbilstugg (vad jag vet), Packas mer kompakt med en lastbilstugg, kanske något att tänka på om man har stora mängder.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).