Nu ligger det på kaj för vidaretransport till... ja vart då? Det kan ju vara ett detektivarbete att göra här på Skogsforum?
Jag mötte en virkesbil som lastat i går men han tyvärr inte ta någon bild. Virket var massaved i tremeterslängder och blanade trädslag. Mest gran men jag såg en del björk och asp. Blandat. Bäst-före-datum var definitivt passerat och virket var rejäljt anlöpt av tid, mögel och kanske även lagringsröta. Hade en svensk skogsägare skickat ett dylikt lass till ett massabruk hade det troligen blivit mätningsvägran. Inte minst med tanke på trädslagsblandningen. Men det kan ju vara bränsleved ämnat för ett värmeverk?
Hursomhelst så är det intressant att det importeras dyrt virke från Lettland till Lysekil även om det ska eldas i värmeverk. Det är en bit att köra om det t ex ska till Göteborg eller andra fjärrvärmepannor. Det finns ju hamnar på närmare håll.
Vad tror ni om detta? Är det massaved till något bruk som tas in i Lysekil eller ska det vidare till ett västsvenskt värmeverk?
Jag ska försöka få till nån bild på virket men det går inte att komma åt i hamnen.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto