Massaved

Lettlandsbåt i Lysekil - massaved eller bränsle?

14 inlägg 3716 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lettlandsbåt i Lysekil - massaved eller bränsle?

Torbjörn Johnsen  
#808288 Lysekil har en rejäl hamn men det är sällan man ser rundvirke hanteras där. Senast jag såg det var det lastning av grantimmer för export men nu i dagarna anlöpte båten Karion med ett lass virke från hamnen Roja i Lettland.
Nu ligger det på kaj för vidaretransport till... ja vart då? Det kan ju vara ett detektivarbete att göra här på Skogsforum?

Jag mötte en virkesbil som lastat i går men han tyvärr inte ta någon bild. Virket var massaved i tremeterslängder och blanade trädslag. Mest gran men jag såg en del björk och asp. Blandat. Bäst-före-datum var definitivt passerat och virket var rejäljt anlöpt av tid, mögel och kanske även lagringsröta. Hade en svensk skogsägare skickat ett dylikt lass till ett massabruk hade det troligen blivit mätningsvägran. Inte minst med tanke på trädslagsblandningen. Men det kan ju vara bränsleved ämnat för ett värmeverk?

Hursomhelst så är det intressant att det importeras dyrt virke från Lettland till Lysekil även om det ska eldas i värmeverk. Det är en bit att köra om det t ex ska till Göteborg eller andra fjärrvärmepannor. Det finns ju hamnar på närmare håll.

Vad tror ni om detta? Är det massaved till något bruk som tas in i Lysekil eller ska det vidare till ett västsvenskt värmeverk?
Jag ska försöka få till nån bild på virket men det går inte att komma åt i hamnen.

TS
Treebula
Användarvisningsbild

Re: Lettlandsbåt i Lysekil - massaved eller bränsle?

GöranAlgen  
1691566828_screenshot_20230809_094013_marinetraffic.jpg
Fartyget har nu lämnat Lysekil med destination Elleholm i Blekinge. Mot Mörrums Bruk alltså. Allt enligt appen Marine Traffic.

Användarvisningsbild

Bert1  
#808420 Har dom egen kaj på Mörrumsbruk?
Det ligger en bergtäkt strax intill och där går dom in med båt vet jag

jannee  
#808435 Mig veterligen har bruket ingen kaj, utskeppning sker via Karlshamn.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808437 Elleholm är exporthamn för bergmaterial, kan de ta returlass med makadam till Baltikum eller Polen på samma båt?

alias  
#808440 Pratar man hamn runt Karlshamns/Mörrum så hade jag velat benämna den "Stilleryd".

Har inget minne av någon hamn direkt invid Mörrums bruk eller Elleholm, trots att jag varit och jobbat där nere för ett 15-tal år sedan. Det kan ju dock ha gått mig förbi.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Bert1  
#808444 Visst är det så Stilleryd är hamnen i Karlshamn
Vet när Schweden splitt flyttade ut till Elleholm så var det mycket diskutioner för lite ut var en bergklack så dom kunde inte lasta fullt på dom stora båtarna så då kördes materialet in till stilleryd
Men sen fick dom tillstånd och muddra/spränga så det blev djupt nog
Nu har jag inte varit där ute någon gång men det är väl bara en "fåra" så dom kommer bara till bergtäktens lastningsplats så sett kan det väl knappt kallas hamn om jag nu inte har fattat helt fel
Senast redigerad av Bert1 ons 09 aug 2023, 21:05, redigerad totalt 1 gång.

#808482 Om man definierar hamn som en plats man lastar båtar så är Elleholm definitivt en hamn.
Det är en av Sveriges mest välordnade platser för utlastning av bergmaterial.
https://www.youtube.com/watch?v=Qcat3yPB35Q

Ska det lastas gods som papper eller massabalar så är det Stilleryd som gäller.

Användarvisningsbild

Bert1  
#808500 Ja de är rätt imponerade och se hur båtlastning går till
Har hört men minns ej men var ju inte så många timmar det tog och lasta en båt.
Nu vet jag inte men när dom höll till i stilleryd så lastade dom ut runt en miljon ton för året och mycket har gått med båt

Castor fiber  
#808505 Vi låg akter om henne, så hade jag sett tråden tidigare hade jag kunnat ta en bild.
Det var som sagt riktigt dåligt ved. Jag funderade på om det skulle upp till Uddevalla energi.
Båten gick på tom därifrån, så det är nog returlast den ska ha i blekinge

Bert1 skrev:Ja de är rätt imponerade och se hur båtlastning går till
Har hört men minns ej men var ju inte så många timmar det tog och lasta en båt.
Nu vet jag inte men när dom höll till i stilleryd så lastade dom ut runt en miljon ton för året och mycket har gått med båt

De var uppe och toppade på 2 miljoner ton och var några år Sveriges största bergtäkt.

Fram till 2010-2012 satsades det enormt på infrastruktur i Baltikum, Polen och Kaliningrad och de har inget vettigt berg till asfalten.
Var på studieresa i Polen när jag jobbade på Skanska och till det projektet köpte de berg från både Skottland och Norge.
Var runt på anläggningen i Stilleryd 2009 i samband med att jag varit förbi NCCs anläggning på Stärnö. De åren snurrade exporten för fullt både i Stilleryd och på Stärnö.

Användarvisningsbild

Bert1  
#808522 Oj så pass mycket
Ja det är mycket ton från bergtäkter här i söder som gått andra sidan vattnet

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#808523 Tillbaka till ursprungsfrågan: är det någon som har några teorier om vart detta rundvirke är ämnat att ta vägen?

TS
Användarvisningsbild

GöranAlgen  
#808660 Fartyget är sedan i går kväll uppankrat utanför Karlshamn. Väntar väl på att få gå in mot kaj?

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).