Massaved

Spånskivor, OSB och PSL - något för Sverige?

7 inlägg 6950 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spånskivor, OSB och PSL - något för Sverige?

Torbjörn Johnsen  
#727823 Nu finns en lång artikel på iskogen.se om träbaserade skivor och andra träkomponenter. Det är första delen i en djupare analys om skivindustrin och det är värt att diskutera vilka eventuella möjligheter som kan finnas för svensk del i framtiden. Från att ha varit Världsledande på träskivor under 40-talet har Sverige nu bara några få skivindustrier kvar. Samtidigt som Världen skriker efter mer träbaserat byggmaterial.

Här finns en första introduktion till träskivornas och träkomponenternas spännande värld:

https://iskogen.se/skogsindustri/traski ... roduktion/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånskivor, OSB och PSL - något för Sverige?

Torbjörn Johnsen  
#728224 Vad tror ni om möjligheten för svenska sågverk att komplettera sin verksamhet med skivproduktion? Skillnaden mellan rund stock och fyrkantigt virke blir ju idag mestadels massaflis och sågspånet blir väl mest bränsle. Men sågverk som idag försöker komma närmre byggsektorn borde ju ha intresse av att få fram mer diversitet och material att erbjuda. Det skulle ju t ex kunna tillverkas OSB-skivor eller OSB-liknande komponenter (PSL, OSL m fl) enligt nordamerikanskt snitt baserat på de dryga 30% av stocken som idag bara blir flis.

Eller måste det till helt nya, fristående företag för att få igång tillverkning av nya produkter på den svenska marknaden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Spånskivor, OSB och PSL - något för Sverige?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728226 Klart att det görs skivor i Sverige eller har gjorts iaf. Men priskonkurrensen är stenhård.

Användarvisningsbild

Re: Spånskivor, OSB och PSL - något för Sverige?

HannuRöj  
#728233 😀 Metsä Group har full fart på med investeringarna.
Senaste plan är att bygga en ny balk- och skivafabrik. Gratimmer som rågvara.
https://www.metsagroup.com/en/Pages/default.aspx

Användarvisningsbild

Re: Spånskivor, OSB och PSL - något för Sverige?

dotcom  
#728458 Du skriver i artikeln "premiumträ" , ursäkta en möjligen korkad fråga, men vad är det? Själv tänker jag sågtimmer av hög kvalitetsklass men används det i de skivorna?

Avatar Fallback

Re: Spånskivor, OSB och PSL - något för Sverige?

Axl  
#728486 Dom görs väl i andra länder som inte har någon efterfrågan på bioenergi. Blir för dyr råvara i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Spånskivor, OSB och PSL - något för Sverige?

Torbjörn Johnsen  
#728490
dotcom skrev:Du skriver i artikeln "premiumträ" , ursäkta en möjligen korkad fråga, men vad är det? Själv tänker jag sågtimmer av hög kvalitetsklass men används det i de skivorna?

Med ”premiumträ” menar jag sågade trävaror av god kvalité. Inte nödvändigtvis klass 1-virke men t ex hållfast granvirke som används i limträ eller KL-träproduktion.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).