SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Massaved

Industrin vill öka Götalands gallringar - osäkert om det går

9 inlägg 12015 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Industrin vill öka Götalands gallringar - osäkert om det går  ARTIKEL

Birgitta  
#525965 Plötsligt händer det mycket på marknaden för klenare virke. Skogsbolagen har byggt ut sina industrier och behöver mer råvara. Mest märks det i Götaland.
Vid ett seminarium under Gallringsdagarna stod det också klart att industrin inte klarar sig utan gallringar för att få rätt råvara till sina produkter.


1537876121_gallringsdagar-seminarie-2018-publik.jpg


Välbesökt seminarium på Gallringsdagarna.

Södra har de senaste åren ändrat sin produktmix och gått från att tillverka mycket pappersmassa för tidningspapperstillverkning till mer pappersmassa för produktion av mjukpapper som toalettpapper och andra hygienartiklar. Till denna pappersmassa behöver Södra ungt virke.
- Det är en fiber som passar bra i denna typ av papper. Världsmarknaden för dessa produkter ökar så vi vill ha tag i mer gallringsved till våra industrier, sade Henrik Holmberg på Södra Skog.

Nära hållbara uttaget
Enligt Södras egna beräkningar ligger uttaget ganska nära potentialen, men inom vissa områden finns det möjlighet att öka gallringarna. Både Södra och Sydved anser också att en aktiv skogsskötsel kan öka möjligheterna att få ut mer råvara ur skogen.
- Det finns mer gallringspotential genom att sköta skogen rätt, sade Anders Ehrenström på Sydved.
Martin Goude som är doktorand vid Institutionen för Sydsvensk skogsvetenskap vid SLU i Alnarp, påpekade att skogen egentligen inte behöver gallras – eftersom den gallrar sig själv. Däremot kan skogsägarna behöva intäkterna från gallringen.
Han hade med sig siffror från Riksskogstaxeringen som visar att det finns en gallringspotential på cirka 2 miljoner hektar i Götaland och att det gallras 130 000 hektar varje år.
-Troligtvis kan man gallra mer men vilken nivå man kan lägga det på beror på vad man har för mål med skogsbruket, sade Martin Goude.

Sena gallringar oroar
SLU oroas dock av undersökningar som visar att det ofta gallras för hårt och för sent i sydsvenska skogar, trots att det ökar risken för stormskador.
- Man har efter stormen Gudrun sagt att man inte ska gallra över 20 meter men det verkar vara mer regel än undantag att man gör det, sade Martin Goude.
Anders Ehrenström ville framhäva skogsägarens ansvar, att de måste gallra i tid och inte kan vänta för länge. Men han sade också att det handlar om att skogsbruket bytt strategi de senaste åren och att det tar lite tid att ställa om.
Martin Goude påpekade dock att det förmodligen är bättre att avstå från att gallra än att gallra för sent.
- Ta en tidigare slutavverkning istället, för riskerna vid en storm är så stora. Det är inte heller så lång tid kvar till slutavverkning så kvarvarande bestånd hinner inte ta tillvara gallringseffekten, sade Martin Goude.
Att priset är en viktig faktor för att stimulera till gallringar är tydligt. Men industrins representanter tycker att priset ligger på en bra nivå, trots att det just nu råder en stor efterfrågan på massaved.
- Vi behöver ett jämnt inflöde till bruken och en bra produktion hela tiden och sen är det inte alltid så att priset på massaveden motsvarar priset på den färdiga produkten, sade Henrik Holmberg.

Sågverken efterfrågar klenvirke
Men det är inte bara bruken som vill ha det klenare virket. Vida köper 900 000 fastkubikmeter klentimmer om året och sågar klentimmer vid tre kubbsågverk i Götaland. 95 procent av dessa trävaror exporteras och många av köparna är gör-det-själv-kedjor i olika länder. Där uppskattas korta längder.
- Då kan man ta det på biltaket och köra hem det på ett enkelt sätt. Vi ser det som en växande marknad sade koncernchef Santhe Dahl.
Sedan den 1 augusti i år finns nationella krav för gran klass 2 på minst åtta årsringar i intervallet 2-8 centimeter från märgen i den grövre änden av stocken. Men Vida har haft dessa krav sedan tidigare.
- Jag tror att det är viktigt att vi inte glömmer kvalitetsaspekten på vår timmer . Våra kunder kommer att ställa större krav på hållfasthet. I volymtänket får vi inte glömma kvaliteten, sade Santhe Dahl.

1537876115_gallringsdagar-seminarie-2018-panel.jpg


Koncentrerade paneldeltagare, från vänster Santhe Dahl, Vida, Henrik Holmberg, Södra, Martin Goude, SLU och Anders Ehrenström, Sydved.

Av: Birgitta Sennerdal



   TS
Avatar Fallback

Re: Industrin vill öka Götalands gallringar - osäkert om det

Hema  
#525995 Första bilden är den tagen på torsdagen eller fredagen?

@Fredrik Reuter antar att du var med på båda, hur mycket skilde i frågorna som ställdes (tors/fre)?

Användarvisningsbild

Re: Industrin vill öka Götalands gallringar - osäkert om det

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526003 I min mening var det en bättre stämning på fredagen men frågorna var desamma! Du hema var ju med på fredagen och jag anser att det var de bästa av seminarierna! Men det är min mening! 🙄

Avatar Fallback

Re: Industrin vill öka Götalands gallringar - osäkert om det

Hema  
#526016
Tåndemåla skrev:I min mening var det en bättre stämning på fredagen men frågorna var desamma! Du hema var ju med på fredagen och jag anser att det var de bästa av seminarierna! Men det är min mening! 🙄

Ahh vad bra! :) Och din åsikt håller jag inte sämre än någon annans, snarare tvärt om. Jag hoppas bara att den där svamlaren under frågestunden, inte tog utrymme från övriga ev. frågeställare. ;)

Avatar Fallback

Re: Industrin vill öka Götalands gallringar - osäkert om det

Birgitta  
#526022 Roligt att ni tyckte fredagens seminarium var bäst, tyckte jag också. Många bra frågor och bra stämning.
/Birgitta

   TS
Användarvisningsbild

Re: Industrin vill öka Götalands gallringar - osäkert om det

Seb macahan  
#526028 Men samma torftiga svar på fredagen? Stämningen på torsdag glömmer vi inte direkt. Tyvärr Birgitta vågade vi inte riktigt ställa de "bra frågorna". Känns som det gäller o ha råg i ryggen och siffrorna med sig när man konfronterar de som gärna köper importmassa för nära dubbla pengarna mot vad svenskar får för råvaran (inget jag har bevis för men sällan rök utan eld) Stämningen blev ju om möjligt ännu mer tryckt när det börjades prata om finska karteller....bra jobbat av dig i alla fall, vi är lite svårflörtade, men det var ju iofs panelens förnamn :wink:

Avatar Fallback

Re: Industrin vill öka Götalands gallringar - osäkert om det

Birgitta  
#526032 Tror panelen var mer ”samkörd” eller kanske bara mer varm i kläderna på fredagen, jag var i alla fall det.
Tycker inte det var dålig stämning på torsdagen men kanske spretade frågorna lite mer - men det gjorde inget, huvudsaken att det ställs frågor.
Det var inte så mycket mer uttömmande svar på fredagen.
Tycker dock att det inte behöver bli så ”het” debatt. Det viktiga är att få tillfälle att koppla ihop jobbet i skogen med marknaden, tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Industrin vill öka Götalands gallringar - osäkert om det

Hema  
#526040 Det är helt klart ett hett ämne. Hade vi diskuterat de olika försöksytorna, hade det nog mest varit nyfikenhet i luften. Möjligen bestånd vs stickväg.

Lite sent ramlade polletten ned, men då var det alltså du som var moderator för det hela. Bra jobbat!

Avatar Fallback

Re: Industrin vill öka Götalands gallringar - osäkert om det

Birgitta  
#526063 Tack 🙂

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).