Massaved

1000 kr kubiken för massaved 2026?

99 inlägg 26407 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: 1000 kr kubiken för massaved 2026?

Elis76  
#883706Det stämmer.

Billerud har nya prislistor från 6 juni förutom i BD-län.

Holmen har även nya prislistor för region syd respektive mitt från 1 juni förutom region nord.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#883710Skogsägarna själva har ju en hel del makt i sin hand.

1. Sälj inte avverkning/virke till bolag som sänkt virkespriset.

2. Kolla med fler virkesköpare vad de erbjuder för pris. Hittar du inget bättre så kan det vara bättre att vänta. En gallring klarar några år extra och behöver inte gallras för skogens skull om du inte behöver pengarna.

3. Förhandla. Ett sänkt listpris innebär inte per automatik att det är det priset som betalas. Idag finns fler köpare i alla regioner än vad som var fallet för bara något år sedan.

Att skogsbolagen i Norrland nu försöker utnyttja en situation där massavedslagren har ökat är väl ibte så konstigt men det är ingen naturlag för den framtida prisutvecklingen. Det sämsta som skogsägarna kan göra nu är att tok-kontraktera avverkningar till nya sänta prislistor. Nej, ha lite is i magen och prata med fler virkesköpare. Räkneexemplet med prissimuleringen från Södra visar att det finns stora marginaler för massaveden för de som betalar "norrlandspriser" idag.

Användarvisningsbild

T18  
Axl skrev:https://www.holmen.com/globalassets/skog/prislistor/prislista-timmer-massa-o-bransleved-sodermanland-vastmanland-narke-och-varmland.pdf

Holmén gör vad dom kan för att hålla nere priset. Sänkte massaveden i Svealand 1:a juni. Det produktionsbegränsas på flera håll för att få upp balansen och ner priset. Bränslevedslagren är välfyllda efter en varm vinter med låga elpriser så bränslepriset kommer inte trycka upp massaveden. Så jag tror inte på någon höjning.

Billerud gjorde samma sak tidigare, sänkte massaveden för att stressa skogsägare, men dom fick snabbt krypa till korset.

Nej mina volymer kommer då i vart fall inte gå till Holmen & Billerud.
Snarare Mellanskog som erbjuder de högsta massavedpriserna för tillfället, 640 kr m3fub.

TS
Användarvisningsbild

Skogz  
Victor97 skrev:
Skogsola skrev:Tror mera på fritt fall. Gallra medan ni kan.

Varför tror du det? Massabolagen visar rejäla vinster o bra marginaler fortfarande tillskillnad från sågverken.

Tänker samma. Om det är något sortiment där marginalerna faktiskt finns för en prisökning så är det rimligen massaveden.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
T18 skrev:
Axl skrev:https://www.holmen.com/globalassets/skog/prislistor/prislista-timmer-massa-o-bransleved-sodermanland-vastmanland-narke-och-varmland.pdf

Holmén gör vad dom kan för att hålla nere priset. Sänkte massaveden i Svealand 1:a juni. Det produktionsbegränsas på flera håll för att få upp balansen och ner priset. Bränslevedslagren är välfyllda efter en varm vinter med låga elpriser så bränslepriset kommer inte trycka upp massaveden. Så jag tror inte på någon höjning.

Billerud gjorde samma sak tidigare, sänkte massaveden för att stressa skogsägare, men dom fick snabbt krypa till korset.

Nej mina volymer kommer då i vart fall inte gå till Holmen & Billerud.
Snarare Mellanskog som erbjuder de högsta massavedpriserna för tillfället, 640 kr m3fub.
Nu borde Sveaskog göra en höjning för att visa "sänkarna" vart skåpet skall stå....

Användarvisningsbild

Nabben  
#883732Min känsla är väl att i vart fall Holmen borde vara rätt *förhandlingsbenägna" i Norrbotten mtp att de är på väg etablera sig häruppe på nytt. Annars blir det nog tungjobbat.

surjämten  
#883754Prishöjningar har väl blivit den stimulans som gör att flera skogsägare jag känner nu avverkar.
Massaveden har i Y o Z län gått från 330 till 660 per fub på några år.
I Gävleborg ligger LRK runt 900-1000.
Totalt sett tror jag ändå inte det är någon risk att hålla inne på sin råvara om man har den möjligheten.

Användarvisningsbild

T18  
#883769Mellanskog kom med ny prislista idag som svar på Holmen & Billerud.

Höjning på timmer 100 kr samt håller fast vid massavedpriset 640 kr m3fub.

TS

hfab  
surjämten skrev:Prishöjningar har väl blivit den stimulans som gör att flera skogsägare jag känner nu avverkar.
Massaveden har i Y o Z län gått från 330 till 660 per fub på några år.
I Gävleborg ligger LRK runt 900-1000.
Totalt sett tror jag ändå inte det är någon risk att hålla inne på sin råvara om man har den möjligheten.

Vilka är det som betalar 660kr i Y&Z län?
Jag lyckas inte hitta sådan prislista.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#883786I Härjedalen som då ligger i Jämtlands län, men har prisnivåer som Hälsingland ser jag priser på 600 kr per kubik. Men i landskapet Jämtland verkar de flesta ligga på dryga 500 kr. Jag sålde till Rundvirke och fick 525, i fjol sålde jag till koncern och fick 400 kr.
Men det verkar finnas möjlighet till premier i vissa fall. Har man nåt större så bör man nog bjuda ut.

surjämten  
#883853Prislistor ska man fullständigt strunta i. Finns riktiga skambudsprislistor.
Det som är viktigast är vad skogsägaren kräver för att sälja.
En mindre förening som ligger väl framme är Nätraälven.

Användarvisningsbild

Skogsvaktaren  
#883977Holmen betalar 600:- för massa leverns i AC- län & 400 :- för lev bränsleved.
😀

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#884158Ja skulle konjunkturen vänds upp och importen från Ryssland fotfarande vara stäng .Kommer vi att få se fördubblat rotnetto.Det ska man tänka på innan man averkar.Var och tittade på en rotpost häromdagen.Klen S1 gran / nära industri/ kort skotningsavstånd/ cirka 500 m3sk/ en del röta.Säljare är känd så jag litar på att hans påstående att högsta bud var 1400 m3sk.
Mvh Janerika

Användarvisningsbild

Victor97  
JANERIKA skrev:Ja skulle konjunkturen vänds upp och importen från Ryssland fotfarande vara stäng .Kommer vi att få se fördubblat rotnetto.Det ska man tänka på innan man averkar.Var och tittade på en rotpost häromdagen.Klen S1 gran / nära industri/ kort skotningsavstånd/ cirka 500 m3sk/ en del röta.Säljare är känd så jag litar på att hans påstående att högsta bud var 1400 m3sk.
Mvh Janerika

Frågan är om industri o slutkund kommer kunna svälja det.🤔 inga träd växer till himlen tyvärr

Användarvisningsbild

T18  
Victor97 skrev:
JANERIKA skrev:Ja skulle konjunkturen vänds upp och importen från Ryssland fotfarande vara stäng .Kommer vi att få se fördubblat rotnetto.Det ska man tänka på innan man averkar.Var och tittade på en rotpost häromdagen.Klen S1 gran / nära industri/ kort skotningsavstånd/ cirka 500 m3sk/ en del röta.Säljare är känd så jag litar på att hans påstående att högsta bud var 1400 m3sk.
Mvh Janerika

Frågan är om industri o slutkund kommer kunna svälja det.🤔 inga träd växer till himlen tyvärr

Med inflationens hjälp är allt möjligt.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).