Massaved

VVDS matchar Södras massavedpris i Värmland

29 inlägg 10914 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Re: VVDS matchar Södras massavedpris i Värmland

Alvarsson  
#827325 VVDS gör ett utmärkt jobb för oss skogsägare.

Treebula
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torbjörn Johnsen skrev:Idag meddelar VVDS om ytterligare en höjning av massavedspriset och priset för bränsleved. De sätter nu samma nivå som Södra vilket innebär 535 kr/m3fub för barr (prima) och 575 kr/m3fub för björk (prima). För bränsleveden höjer VVDS priset med 50 kr till 450 kr/m3fub.

Senast när VVDS höjde "ikapp" så dröjde det inte många dagar förrän Södra justerade upp sina listpriser (genom att omvandla en premie till listpris) så det ska bli intressant att se om Södra kommer med en ny höjning nu snart?

För Mellanskogs del så hamnar de nu allt mer efter VVDS och det skiljer 70 kr/m3fub mellan vad VVDS och Mellanskog betalar för massaveden. Här borde det vara läge för en snabb prisjustering? Och kanske ta bort transportavdragen en gång för alla? Mellanskog bör ju inte ha några som helst problem idag att sälja massaved till skogsbolag, värmeverk eller export till riktigt bra priser förutsatt att de inte sitter fast i gamla dåliga avtal.

Jag har uppdaterat tabellen här nedan med de nu aktuella massavedspriserna.

$matches[2]

En sorglig sak att se när man tittar på Norra Skogs prislista är att deras talltimmerpriser nu är lägre än barrmassavespriserna hos VVDS och Södra. Norra betalar 570 kr/m3to för talltimmer kl. 2-3 (22 cm) vilket motsvarar 467 kr/m3fub. Det här är 68 kr/m3fub lägre än vad VVDS och Södra betalar för barrmassaved. Grantimmerpriset kl 1 (22 cm) ligger på 649 kr/m3to vilket ger ett m3fub-pris med en tia högre än VVDS och Södras barrmassavedspriser (545 kr/m3fub).

Vi ser fram mot ett spännande år när det gäller virkespriser och i tråden Virkespriser 2024 kan vi fortsätta diskussionen.

Nä, brännved är 400 kr/m³ fub.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#827455 Fel av mig! Du har helt rätt bengt.a! Nu har jag ändrat till 400 kr/m3fub. Tack för uppmärksamheten👍

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845838 VVDS har höjt priserna under våren.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#845860 Ja, vi har diskuterat detta här: Torbjörn Johnsen - Virkespriser 2024

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#853124 Virkesprishöjningarna står som spön i backen idag. Nu meddelar skogsägarföreningen VVDS (Västra Värmland Dal) att de matchar Södras priser på massaved. Det innebär 635 kr/m3fub för såväl barr- som björkmassaved. Så här ser listpriserna för massaved ut hos de olika skogsägarföreningarna den 21 augusti 2024:

80-90  
Torbjörn Johnsen skrev:Virkesprishöjningarna står som spön i backen idag. Nu meddelar skogsägarföreningen VVDS (Västra Värmland Dal) att de matchar Södras priser på massaved. Det innebär 635 kr/m3fub för såväl barr- som björkmassaved. Så här ser listpriserna för massaved ut hos de olika skogsägarföreningarna den 21 augusti 2024:

Det priset får du av flera aktörer. Å ha fått ett tag

Alvarsson  
#853132 Ok, från vilka då?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
80-90 skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Virkesprishöjningarna står som spön i backen idag. Nu meddelar skogsägarföreningen VVDS (Västra Värmland Dal) att de matchar Södras priser på massaved. Det innebär 635 kr/m3fub för såväl barr- som björkmassaved. Så här ser listpriserna för massaved ut hos de olika skogsägarföreningarna den 21 augusti 2024:

Det priset får du av flera aktörer. Å ha fått ett tag

Ja, helt klart är det så men här är det officiella priser som satts på pränt i listpriser. Sen finns det som alltid tillägg att få från dessa listpriser.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#853141 Om man kollar Stora Ensos listpris för massaved södra Värmland så ligger de t ex på 515 kr/m3fub precis som Mellanskog. Därifrån dras fraktavdrag precis som det gör enligt Mellanskog och Norras prislistor.

80-90  
Alvarsson skrev:Ok, från vilka då?

Det är ett lokalt företag i Värmland. Tror de mesta ger det priset plus minus nån tia nu

80-90  
Torbjörn Johnsen skrev:Om man kollar Stora Ensos listpris för massaved södra Värmland så ligger de t ex på 515 kr/m3fub precis som Mellanskog. Därifrån dras fraktavdrag precis som det gör enligt Mellanskog och Norras prislistor.

Den där listan är väl för leveransvirke å inte ar

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#853150 Det finns ingen speciell prislista för AU utan det är såvitt jag kan se den enda prislista som finns för massaved i Värmland.

80-90  
Torbjörn Johnsen skrev:Det finns ingen speciell prislista för AU utan det är såvitt jag kan se den enda prislista som finns för massaved i Värmland.

Så är det . Två olika priser på lv å au . Det är min erfarenhet av stora

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).