Rundvirke

40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

29 inlägg 14121 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Torbjörn Johnsen  
#762216 Jag fick en gammal virkesprislista från 1990/91 från en av våra medlemmar i området kring Örnsköldsvik. Det var intressant att se priserna och han tyckte själv att massavedspriserna såg ut att vara ungefär de samma men att timmerpriserna var svåra att jämföra p g a ändrad klassning.

Jämför man med Norra Skogs aktuella prislista för detta område så ser det ganska tråkigt ut ur ett skogsägarperspektiv. Trots att vissa hävdar att det är "rimliga priser" även i norra Sverige så visar en jämförelse att virkespriserna har utvecklats katastrofalt dåligt i förhållande till den allmänna prisutvecklingen (KPI). Det enda i den gamla prislistan som hängt med upp är transportavdragets storlek. Där har nivån istället ökat jämfört med den allmänna kostnadsutvecklingen. Alltså till nackdel för skogsägaren det också eftersom industrin kompenserat sig med marginal för sina ökade kostnader.

1656407479_rundvirkespriser_1990-2022.jpg


Barrmassaveden ner 45%
1990 års prislista för massaved visade priser i m3f vilket innebär det som även kallas m3fpb. En måttenhet där barken ingår. Någon gång in på 90-talet ändrades den prisgrundande måttenheten för massaved till m3fub vilket är det som gäller idag. Därför har jag, för att det ska bli jämförbart, räknat om 1990 års m3f-priser till m3fub-priser genom att använda omräkningstal från skogskunskap.se. Tittar man på de omräknade massaveds-priserna från 1990/91 så ligger de t o m högre än idag redan innan man tar hänsyn till den allmänna prisförändringen. Om man till detta lägger den omräkning (med KPI) man måste göra för att kunna jämföra historiska priser med dagens så ser det riktigt dåligt ut. Dagens barrmassavedspris är nämligen 45 procent lägre än barrmassaveds-priset var i reella tal 1990. För björkmassaveden är motsvarande pris idag 43 procent lägre än 1990.

Om massaveds-priserna skulle ha hängt med den allmänna prisutvecklingen så hade barrmassaveds-priset istället legat på 560 kr/m3fub idag. Ingen orimlig prisnivå beaktat skogsindustrins exempellösa lönsamhet och även om man ser till dagens efterfrågan.

Svårt att jämföra timmerpriser
När det gäller timmerpriserna är det svårare att jämföra på grund av att kvalitetsklasserna ändrats. För granen har jag gjort en jämförelse med snittpriset för O/S & V-klass 1990 och dagens klass 1-pris. Inte 100% rätt men troligen ganska nära. För Talltimmer har jag jämfört 1990 års klass V-pris med dagens klass 2 & 3-priser.

I nominella tal ligger talltimmer ungefär på samma pris som idag medan grantimmer-priset var lägre 1990. Men omräknat med KPI så hamnat dagens talltimmer 42 procent lägre än motsvarande 1990 och grantimret 23 procent lägre. Granen har uppenbarligen stått sig bättre i pris eller också så är det min kvalitetsjämförelse som brister.

Transportavdraget hänger med och ökar!
Det finns dock ett pris i 1990 års prislista där nivån har hängt med den allmänna prisutvecklingen. Transportavdraget på massaved!
Det generella transportavdraget 1990 var 16 öre per m3fub & kilometer (14 öre/m3fpb). Omräknat med KPI blir det 28 öre och i dagens prislista ligger det på 30 öre. Upp med 7% över KPI-utvecklingen med andra ord.
Det som har utvecklats allra bäst (sämst för skogsägaren) är nivån för det maximala transportavdraget. 1990 var den 28 kr/m3fub (24 kr/m3fpb). Omräknat med KPI blir det 48 kr/m3fub. I dagens prislista ligger det dock på 70 kr/m3fpb. En ökning med 45 procent med andra ord. Industrin har sett till att ta ut för sin kostnadsökning men förväntar sig att skogsägaren inte ska göra detsamma.

Vi vidhåller med en dåres envishet att rundvirkes-priserna måste upp i Sverige och det finns idag bara två sätt att åstadkomma detta. Antingen att låta skogen stå och på det sättet skapa en bristsituation. Eller att sälja rundvirke på export till länder som betalar bättre. Helst en kombination av båda. Det finns ingen naturlag att den svenska skogsindustrin ska ha den lägsta råvarukostnaden. Idag är skogsindustrin dessutom "dopad" av en hög dollarkurs samt att man har en gynnsam energimix i jämförelse med andra länders skogsindustrier.

Här hittar ni de båda prislistorna jag använt så kan ni jämföra själva:

prislista-2022.pdf


prislista-1990.pdf




   TS
Treebula
Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Älgfoderodlare  
#762220 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Sommar  
#762340 Med den utveckling som sker med behovet av förnyelsebara råvaror, samt stoppet av import från Ryssland så finns goda chanser att åstadkomma en förändring. Men vi måste hålla ihop och sluta sälja till industrin som betalar så otroligt usla priser.

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

toker72  
#762640 Vem ska man sälja till om inte till industrin ? Jag tror att det viktiga för att få till en prishöjning är att sälja till högstbjudande i dag sälj allt för mycket till samma som man alltid gjort.

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Älgfoderodlare  
#762654 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

toker72  
#762656 Jag tror inte att de flesta säljer till högstbjudande i dag
men tror det är enda sättet att få upp priset ingen kommer höja priset bara för att vara snäll utan för att dom blir tvingade annars blir dom utan.

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Älgfoderodlare  
#762658 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

toker72  
#762705 Jo låta skogen stå i väntan på höga priser låter ju bra för dom som har möjlighet att vänta men tyvärr tror jag att när priset åker upp 50 kr på massaveden är det många som passar på och avverkar just för att det är så bra pris och då får industrin sitt och behöver inte höja mera. Tyvärr har man ju hört historien om hoppet på prishöjning några år nu och gissar att en del inte riktigt tror det kommer hända. Nu är det ju en lite annorlunda situation i och med kriget så kanske bristen på virke utomlands driver upp priserna rejält kan man ju hoppas. Lite sjuk marknad tycker jag när tom virkesföreningar importerar massaved för att hålla nere priset i Sverige men många hyllar ju Södra till skyarna så det är väl ett helt ok beteende.

Avatar Fallback

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

r93  
#762751
toker72 skrev:Jo låta skogen stå i väntan på höga priser låter ju bra för dom som har möjlighet att vänta men tyvärr tror jag att när priset åker upp 50 kr på massaveden är det många som passar på och avverkar just för att det är så bra pris och då får industrin sitt och behöver inte höja mera. Tyvärr har man ju hört historien om hoppet på prishöjning några år nu och gissar att en del inte riktigt tror det kommer hända. Nu är det ju en lite annorlunda situation i och med kriget så kanske bristen på virke utomlands driver upp priserna rejält kan man ju hoppas. Lite sjuk marknad tycker jag när tom virkesföreningar importerar massaved för att hålla nere priset i Sverige men många hyllar ju Södra till skyarna så det är väl ett helt ok beteende.


Jag tror tåget har gått för denna gången, har svårt att se några prisökningar nu när räntan och den generella konjunkturen går ner.

Tre stora byggen är stoppade i kalmarregionen på grund av att det helt enkelt är för dyrt nu.

Har hört att det är tvärstopp på sågat nu, har inga vidare belägg för det nu, utan bara att han som nämnde det har noll koll på skog och skogsbruk, men har systerson som är lite högre upp inom en skogskoncern.

Någon på forat borde ju jobba på någon såg och känna av hur det är?

Lågkonjunktur är ju tyvärr självuppfyllande, då om alla pratar om dåliga tider, då blir det dåliga tider, räntan gör ju sitt med även om jag tycker att vi går mot mer normal ränta!

Därmed inte sagt att jag tycker det är bra med dessa låga timmerpriser, men vi skogsägare ska gå samma väg som jordbruket, små göra sig icke besvär.

Det stora problemet är inte ”industrin” det är miljöaktivisterna! Den som har riktigt fin ”trollskog” vill hugga den så fort som det går, ingen vågar ha gammal skog stående, därav det massiva flödet till sågverken!

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

toker72  
#762756 Håller med om att miljöaktivister är ett problem men tror inte det är så stor del trollskog i Sverige så det är den som gör att det är så stort flöde till sågarna så priserna hålls nere i alla fall inte i mina trakter.

Avatar Fallback

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Sommar  
#762768 Hur blir det om fler samarbetar och säljer på export? Oavsett dåliga tider så blir priset på försäljningen bättre. Och sågverk och svensk skogsindustri får konkurrens. Man kan börja prova om det fungerar.

Avatar Fallback

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

r93  
#762777
Sommar skrev:Hur blir det om fler samarbetar och säljer på export? Oavsett dåliga tider så blir priset på försäljningen bättre. Och sågverk och svensk skogsindustri får konkurrens. Man kan börja prova om det fungerar.


Det skulle säkert fungera!!

Problemet är ju bara att ”någon” måste ju ta tag i det!

Denne ska ju kontakta bruk i annat land, sedan ordna båt och framförallt papper på att det är certifierat. Troligtvis är pappersarbetet & byråkrati det största problemet!!

För att denne ”någon” ska utföra allt jobb som krävs så behövs det nog en rejäl slant i ”riskkapital” så denne kan få skälig lön för arbetet!

Men det är fritt för vem som att dra igång!

Precis som mantrat är nu att vi ska bygga skivindustri, vad är det som hindrar?

Är det en sådan guldgruva så borde spaden vara i backen sedan länge!

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

toker72  
#762778 Man kan ju tycka att nån av skogsägarföreningarna borde värna om medlemmarnas intressen och prova sälja virke på export i stället för att importera.

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Älgfoderodlare  
#762781 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 40 procent lägre massavedspris på 30 år i Norrland

Elis76  
#762785
toker72 skrev:Man kan ju tycka att nån av skogsägarföreningarna borde värna om medlemmarnas intressen och prova sälja virke på export i stället för att importera.


Norra Skog importerar inget virke, däremot exporterar man vid rätt tillfällen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).