kalhuggo skrev:Det är bara att gratulera skogsindustrin, en hel lång högkonjunktur med billig råvara.
Nu är nog kassakistorna fulla.
Man snackar om prisdike i Mellansverige, vad kallar vi det vi har i norr, prisgraven?
uffejohan skrev:Jag håller med dej Svampbob. I artikeln står det att deras förhandlare kraftfullt ska kräva högre priser. Såna argument biter inte särskilt hårt på skogsbolagen....Förhandlarna kan gapa o skrika om höjda priser hur mycket som helst, det lär inte bli någon ändring för det. Man måste inse att det inte är nån löneförhandling det handlar om utan en förhandling mellan köpare och säljare. Ett av säljarens argument måste vara att inte leverera. Om vi kunde minska våra avverkningar med 50% under ett par år, skulle hela skogsindustrin tvingas betala högre priser för att få fram råvara. Det stora problemet tror jag ligger på entreprenörssidan. För att den överhuvudtaget ska överleva måste den vara fullt sysselsatt hela tiden och vips har industrin fått den råvara de behöver, dessutom till ett pris de mer eller mindre själva kan bestämma. Hade industrin ägt avverkningsgrupperna hade vi med all säkerhet haft en annan prisbild...
uffejohan skrev:Tänker så här: Om vi skogsägare kunde begränsa avverkningarna under exvis 2 år, skulle det slå hårdare mot bolagen och kunde vara ytterligare påtryckning för att de ska höja priserna. Som läget är nu skulle en ”bojkott” slå alldeles för hårt mot hela entreprenörskåren. De har det nog tufft som det är och skulle säkert inte klara halva intäkterna. Med mindre leverans av virke och undersysselsatta maskingrupper kanske alternativet med högre virkespriser kunde vara lockande...
svampbob skrev:Jag tror att Uffejohan har lite rätt om entreprenörerna. Skogsägarföreningarna binder entreprenörer till sig och lovar ev också en viss mängd uppdrag över året. Då blir det hela lite självspelande och inspektorerna drivs till att få medlemmarna att avverka den mängd som behövs för att hålla igång hela kedjan.
mb-man skrev:Bolagen bryr sig nog inte särskilt mycket om entreprenörerna bara de får fram sin råvara!