Rundvirke

Rekordlåga virkeslager för Q2 2023

10 inlägg 2774 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rekordlåga virkeslager för Q2 2023

Torbjörn Johnsen  
#809009 Skogsstyrelsen redovisar idag sin lagerstatistik för andra kvartalet 2023. Lagren av både timmer och massaved fortsätter att minska i jämförelse med samma årstid tidigare år. Nivån för den här tiden på året är den lägsta sedan 2018 enligt Skogsstyrelsen.

1692092106_lager-barrsågtimmer-q2-2023.jpg


Störst är lagerminskningen för sågtimmer (minus 18%) och speciellt stor har den varit i Skaraborg, Svealand och södra Norrland. Lagren av massaved har inte minskat lika mycket (minus 9%) med undantag för norra Norrland där man nu kan se en tydlig nedgång från tidigare stora lagervolymer. Är det möjligen ökad efterfrågan från Finland som redan syns i statistiken?

Lagren av sågtimmer har enligt Skogsstyrelsen minskat med 18% ner till 2,3 miljoner m3fub. Det innebär att det "fattas" ca 500 000 m3fub sågtimmer inför höstsäsongen om man jämför med situationen i fjol. Det här ger en bra förklaring till varför timmerpriserna har stigit trots att sågverkens marknadssituation har försämrats.

Läs mer om virkeslagren i Sverige på Skogsstyrelsens websajt.

Virkesbalansområden (VBO) enligt Skogsstyrelsen
1. Västernorrlands, Västerbottens, Norrbottens och Jämtlands län (exkl. Härjedalens kommun)

2.Stockholms, Uppsala, Gotlands, Västmanlands, Dalarnas och Gävleborgs län samt Härjedalens kommun.

3. Västra Götalands (exkl. Ale, Lerum, Vårgårda, Bollebygd, Tranemo, Lilla Edet, Mark, Svenljunga, Herrljunga, Vänersborg, Trollhättan, Alingsås, Borås och Ulricehamn kommun), Värmlands och Örebro län samt Habo och Mullsjö kommun.

4.Södermanlands, Östergötlands, Jönköpings (exkl. Habo och Mullsjö kommun), Kronobergs, Kalmar, Blekinge, Skåne och Hallands län samt kommunerna Ale, Lerum, Vårgårda, Bollebygd, Tranemo, Lilla Edet, Mark, Svenljunga, Herrljunga, Vänersborg, Trollhättan, Alingsås, Borås och Ulricehamn).




   TS
Treebula
Avatar Fallback

Re: Rekordlåga virkeslager för Q2 2023

Sture Andersson  
#809019 Fick ett meddelande från Södra i dag att skynda mig att kontraktera för dom tänker sänka priserna , mmm dom kommer säkert skrämma en del så dom får upp lagren.

Avatar Fallback

Re: Rekordlåga virkeslager för Q2 2023

Amatörhuggare 62  
#809020 På region Öst, sägs det att slutavverkni gar,har minskat med cirka 35 %. Så finröjni
ngar finns knappt alls. Där i mot ungskogsröjning, där ligger dom efter med många hektar.

Avatar Fallback

Re: Rekordlåga virkeslager för Q2 2023

ÅsaNisse  
#809021 Södra vill alltid sänka priset på hösten så de självverksamma får mindre betalt för leveransvirke

Användarvisningsbild

Re: Rekordlåga virkeslager för Q2 2023

Elis76  
#809023 Intressant, Norra Skog skickade SMS till sina medlemmar i måndags [läs 14 augusti] att man vill ha in mer leveransvirke och inför kvantitetspremier.

https://www.norraskog.se/om-foreningen/pressrum/nyheter/hojd-premie-leveransvirke

Avatar Fallback

Re: Rekordlåga virkeslager för Q2 2023

Tralsmo  
#809026
Sture Andersson skrev:Fick ett meddelande från Södra i dag att skynda mig att kontraktera för dom tänker sänka priserna , mmm dom kommer säkert skrämma en del så dom får upp lagren.



Är de gallringar eller slutavverkningar.

Slutavverkningar lär de knappast bli lägre priser på.

I övrigt tror inte ja att priserna kommer å sjunka.
Ja ä södramedlem å har inte fått indikationer på att priserna skulle dala på något sortiment.

Ja har hintar från andra håll ochså å inget pekar neråt.

Avatar Fallback

Re: Rekordlåga virkeslager för Q2 2023

alias  
#809032
Sture Andersson skrev:Fick ett meddelande från Södra i dag att skynda mig att kontraktera för dom tänker sänka priserna , mmm dom kommer säkert skrämma en del så dom får upp lagren.


Varifrån i organisationen kom denna info?

Jag tycker att de som sitter och gör prislistorna hos Södra brukar vara rätt duktiga på att hålla förändringarna hemliga både inom och utom organisationen tills man tillkännager att man ska höja eller sänk..., förlåt "marknadsanpassa" virkespriserna via de offentliga kanalerna, och jag kan inte hitta något bland nyheterna i Södras app "Min Skogsgård".

Sen har väl både flertalet inspektorer och skogsägare själva en magkänsla för vart man tror att virkespriserna är påväg.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rekordlåga virkeslager för Q2 2023

Sjögården  
#809035 Har heller inte fått någon info,men hör att kontrakten på framförallt gallring rullar in med dagens pris o premier.
Ingen vet förrän alla vet…😉

Avatar Fallback

Re: Rekordlåga virkeslager för Q2 2023

Amatörhuggare 62  
#809037 Kan det vara premien. Sture tänker på.
Se bild

Avatar Fallback

Re: Rekordlåga virkeslager för Q2 2023

Tralsmo  
#809041
Sjögården skrev:Har heller inte fått någon info,men hör att kontrakten på framförallt gallring rullar in med dagens pris o premier.
Ingen vet förrän alla vet…😉


Jodå gallringskontrakten rullar nog på.
De ä hastigheten i avverkningen som nog ä problemet nu??

Kan tänka mig att objekten varierar i de här vädret som ä nu.

Timmer är de brist på i alla håll.
Bra om de fortsätter.

I goda tider tjänas de pengar å i dåliga går de back.
Just nu verkar de va bättre tider för skogsägare.
Hålls de igen me avverkningar så fortsätter nog dom goda tiderna för skogsägare.
Skogsindustrin behöver man nog inte oroa sig för dom har haft ordentligt med goda tider så de räcker nog ett tag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).