Sågtimmer

Svart färg på sågad ek..hjälp!

4 inlägg 1493 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svart färg på sågad ek..hjälp!

Mikaela78  
#818697 Hej.
Är ny här på forumet å har en fråga.
Vi har haft en nertagen ek som legat ett par år, vi hittade för ett tag sen en bekant som köpt ett sågverk så vi hjälptes åt att såga plank av den.
Vi trodde först att den inte skulle vara så fin inuti då den legat...men jisses så vacker den var! Antar att barken skyddat den? Men efter lite sågning ser vi att det blir mycket nästan svart färg på en del plank...jag kopplade det till barken. Vi bakade av så mycket som möjligt å det blev genast bättre 😊👍.
Men vad är det som orsakar färgningen å ska jag tvätta av planken nu innan den ska torka lr ska jag låta det vara?
Oerhört tacksam för hjälp och tack på förhand 😊



   TS
Användarvisningsbild

Re: Svart färg på sågad ek..hjälp!

anersimyra  
#818701
Mikaela78 skrev:Hej.
Är ny här på forumet å har en fråga.
Vi har haft en nertagen ek som legat ett par år, vi hittade för ett tag sen en bekant som köpt ett sågverk så vi hjälptes åt att såga plank av den.
Vi trodde först att den inte skulle vara så fin inuti då den legat...men jisses så vacker den var! Antar att barken skyddat den? Men efter lite sågning ser vi att det blir mycket nästan svart färg på en del plank...jag kopplade det till barken. Vi bakade av så mycket som möjligt å det blev genast bättre 😊👍.
Men vad är det som orsakar färgningen å ska jag tvätta av planken nu innan den ska torka lr ska jag låta det vara?
Oerhört tacksam för hjälp och tack på förhand 😊

Den svarta färgen kommer från ett metallföremål. Filar man som exempel kedjan sittande på en färsk ekstubbe så ser man hur filspånet omgående svartnar när det kommer i kontakt med det färska virket.

Användarvisningsbild

Re: Svart färg på sågad ek..hjälp!

Mikaela78  
#818773 Hmm...trodde jag besvarade men ser inget 🙄. Behöver jag tvätta bort det svarta nu innan det läggs på tork lr kan det bara vara? Vill inte att det färgar in sig i eken 🙄

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svart färg på sågad ek..hjälp!

anersimyra  
#818837
Mikaela78 skrev:Hmm...trodde jag besvarade men ser inget 🙄. Behöver jag tvätta bort det svarta nu innan det läggs på tork lr kan det bara vara? Vill inte att det färgar in sig i eken 🙄

Jag gissar på att stocken innehåller spik av mindre dimensioner som har slagits dit under olika skeden i trädets uppväxt. En riktigt grov spik färgar ofta virket på så sätt att missfärgningen uppträder på flera plankor i rad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).