fre 16 dec 2022, 20:16#784539
EdvinN skrev:Tack för bra svar allihopa. Uppskattas!
@skogshare - vill du utveckla ditt resonemang lite mer om "produktion och klimatmässigt optimala omloppstider?"
Läste ditt inlägg du hänvisade till men skulle gärna vilja få lite mer info. Personligen är jag inne på att skogsbruket, ur ett klimathänsyn bör sträva efter att höja andelen långlivade produkter till så en så hög nivå som möjligt. Lite därav jag startade denna tråd, framförallt då jag märkt att det varit mycket åsikter om gallringens vara eller icke vara ur klimathänsyn på skogsforum.
Samtidigt kan man fråga sig, precis som du är inne på om vi behöver timmer för att göra långlivade produkter? Har ju efter ett tag på skogsforum börjat förstå att det kan göras långlivade produkter även av klenare virke.
@EdvinN, utöver min nämnda tråd kan jag tyvärr inte bidra med några egna praktiska erfarenheter utan bara med ett par korta rader, som jag hoppas kan fyllas ut av andra.
När det gäller definitionen av klimat- och produktionsmässigt optimal omloppstid är det ju när den årliga tillväxten/ koldioxidupptagningen i ståndortsanpassade bestånd sjunker under den årliga medeltillväxten under omloppstiden. Därvid ska beståndets slutenhet vara sådan, att både markens produktionsförmåga utnyttjas på bästa sätt samtidigt som dimensionsutvecklingen/timmerutbytet/sågutbytet optimeras.
När det gäller utvecklingen och förädlingen av klenare virke/Grot till långlivade kollagrande produkter är det ju något som den etablerade skogsindustrin alternativt helt nya aktörer i eget intresse måste ta initiativ till, men definitivt finns som sagt en enorm potential för nya svensktillverkade träbaseradeprodukter med anknytning till ffa träbyggnation. Även möjligheten till produktion av t.ex. lim, färg och framtida träbaserade nanofiberprodukter bör nämnas i detta sammanhang.
Slutligen är jag övertygad om tror jag att den framtida globala träbyggnationen av både klimatmässiga och många andra naturliga skäl kommer att utvecklas oerhört starkt, vilket ger skogsbruket all anledning att satsa helhjärtat på produktion av bästa och mesta möjliga råvara för långlivade byggnadsprodukter, som storskaligt kan ersätta oerhört energikrävande och miljöbelastande järn/stål, cement/betong, aluminum och plast och samtidigt fortsätta att lagra kolet.