Sågtimmer

Studiebesök på lövsågverket - Österbymo Hardwood

4 inlägg 921 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Studiebesök på lövsågverket - Österbymo Hardwood

Torbjörn Johnsen  
#713357 Vi har gjort ett studiebesök hos ett av de få lövsågverk i Sverige som sågar ek: Österbymo Hardwood.
Det finns en artikel om sågverket och marknaden för ektimmer på iskogen.se

Precis som för barrsågverken så verkar även marknaden för "hardwood" i form av ek vara glödhet. Svenska företag inom möbel-, snickeri-, golv- och köksindustri letar efter leverantörer av högkvalitativ ek. Här kan ni läsa hela artikeln.

Och videon hittar ni här:

TS
Skogssällskapet, bättre betalt för din skog
Användarvisningsbild

Re: Studiebesök på lövsågverket - Österbymo Hardwood

Granstorp  
#713428 Alltid trevliga reportage! Fortsätt med det! Vad kallas den typ av såg dom använder i filmen? Vill minnas att Logosol höll på att testa något liknande koncept med deras bandsåg, dvs sågdelen är fast och stockbordet/stocken är istället i rörelse!

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#713443 Tror att det möjligen kallas för en stocktagande såg men det kanske finns bättre definitioner? I USA pratar man ofta om ”head rig” men jag antar att det mer står för att det är den första och viktigaste delen i sönderdelningen. Jag hoppas det finns någon sågexpert som kan hjälpa till att reda ut👍

TS
Användarvisningsbild

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torbjörn Johnsen skrev:Tror att det möjligen kallas för en stocktagande såg men det kanske finns bättre definitioner? I USA pratar man ofta om ”head rig” men jag antar att det mer står för att det är den första och viktigaste delen i sönderdelningen. Jag hoppas det finns någon sågexpert som kan hjälpa till att reda ut👍

Bandsåg med stockvagn kanske, jag hörde inget annat namn än bandsåg på mina 22 år 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).