Sågtimmer

Studiebesök på lövsågverket - Österbymo Hardwood

8 inlägg 8880 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Studiebesök på lövsågverket - Österbymo Hardwood

Torbjörn Johnsen  
#713357 Vi har gjort ett studiebesök hos ett av de få lövsågverk i Sverige som sågar ek: Österbymo Hardwood.
Det finns en artikel om sågverket och marknaden för ektimmer på iskogen.se

Precis som för barrsågverken så verkar även marknaden för "hardwood" i form av ek vara glödhet. Svenska företag inom möbel-, snickeri-, golv- och köksindustri letar efter leverantörer av högkvalitativ ek. Här kan ni läsa hela artikeln.

Och videon hittar ni här:





   TS
Användarvisningsbild

Re: Studiebesök på lövsågverket - Österbymo Hardwood

Granstorp  
#713428 Alltid trevliga reportage! Fortsätt med det! Vad kallas den typ av såg dom använder i filmen? Vill minnas att Logosol höll på att testa något liknande koncept med deras bandsåg, dvs sågdelen är fast och stockbordet/stocken är istället i rörelse!

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök på lövsågverket - Österbymo Hardwood

Torbjörn Johnsen  
#713443 Tror att det möjligen kallas för en stocktagande såg men det kanske finns bättre definitioner? I USA pratar man ofta om ”head rig” men jag antar att det mer står för att det är den första och viktigaste delen i sönderdelningen. Jag hoppas det finns någon sågexpert som kan hjälpa till att reda ut👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Studiebesök på lövsågverket - Österbymo Hardwood

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713473
Torbjörn Johnsen skrev:Tror att det möjligen kallas för en stocktagande såg men det kanske finns bättre definitioner? I USA pratar man ofta om ”head rig” men jag antar att det mer står för att det är den första och viktigaste delen i sönderdelningen. Jag hoppas det finns någon sågexpert som kan hjälpa till att reda ut👍

Bandsåg med stockvagn kanske, jag hörde inget annat namn än bandsåg på mina 22 år 😀

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök på lövsågverket - Österbymo Hardwood

Wesaborgs  
#728325 Vi bygger samma typ av såg som den i filmen fast med klingsåg. Vi kallar den rätt och slätt stocksåg, eller stockvagn med klingsåg.
Om man går in på vår hemsida www.wesaborgs.se finns där en film från vårt lövsågverk. Vårt upplägg är stocksåg, kantverk och lamellsåg. Samtliga maskiner är utvecklade och byggda hos oss i Älmeboda.
/Sebastian

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök på lövsågverket - Österbymo Hardwood

Torbjörn Johnsen  
#745566 KG List som äger lövsågverket i Österbymo skriver i ett pressmeddelande att de tack vare installation av en ny effektivare kaplinje i anläggningen i Norrhult nu även kan utöka produktionen i eksågverket i Österbymo under 2022:

Som ett nästa steg räknar vi med att även öka sågningen av råvara i Österbymo Hardwood med 20%. Nästa år är tanken att öka den med ytterligare 20% tack vare de utökade produktionsmöjligheterna, säger Johan Ingvarsson, VD för KG List.


Det kommer att gå åt mer ekstock med andra ord! Var noga med att syna ut sågbart virke om du hugger någon ek. Det behöver inte vara många stockar för en leverans. En del virkesköpare är snabba med att lägga eken i bränslevältan men det går att få ut skapliga värden även av enstaka stockar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Studiebesök på lövsågverket - Österbymo Hardwood

skogshare  
#745728 Finns andra lövträdslag som är av intresse? Vilka dimensioner och kvalitetskrav är det som gäller? Och inte minst vilka priser?

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök på lövsågverket - Österbymo Hardwood

Torbjörn Johnsen  
#745730 Det går att sälja sågbar ek i en stor bredd av kvalitéer men prisskillnaderna är stora mellan det bästa och det sämsta. Även björk, ask och bok går att sälja och få bra betalt för men det gäller att hitta inköpare som kan lövtimmer och dess marknad.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).