Sågtimmer

650 kr per m3fub för björktimmer

29 inlägg 26072 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

svampbob  
#759000 Är det inte så att finnarna mäter fast på bark?

Avatar Fallback

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759048 Näver…

Användarvisningsbild

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

Torbjörn Johnsen  
#759054
svampbob skrev:Är det inte så att finnarna mäter fast på bark?

Jo, men jag räknade om de finska m3fpb-priserna till svenska m3fub-priser genom att dividera med 0,86. Efter att först räknat om från Euro till SEK givetvis😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

Älgfoderodlare  
#759058 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 16:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

Älgfoderodlare  
#759059 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 16:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

ebex  
#759073 Södra bretalar 550+40 (certifiering) och med 10% efterlikvid som det varit sista 12 åren så hamnar man på ca samma pris i runda slängar. Så det kan nte var helt lätt att komma in som ny aktör med det priset.
Har dock inte studerat specarna så det kanske skiljer sig.

Användarvisningsbild

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

Torbjörn Johnsen  
#759082 Trådrubriken är från augusti 2020 och det har ju runnit en del vatten under broarna sen dess.... Jag gissar att Riga Wood betalar mer för björktimmer även i Sverige nu än vad man gjorde då. Men jag kan ju kolla och återkomma här med fakta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

Torbjörn Johnsen  
#759098 Jag har kollat lite med Riga Wood när det gäller priser men de vill inte ange något specifikt just nu. Dels så håller de på att förhandla nya avtal med några större leverantörer och dels så beror priset väldigt mycket på två olika saker: Kvalité och volym.

Kontentan är mellan raderna att den som kan leverera björkstock av hög kvalité i lite större volymer kan räkna med ett bra pris. Samtidigt så går fortfarande en hel del sågbart till massabruken då det finns ett begränsat intresse från skogsbolagen av att sortera ut björkstock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

Älgfoderodlare  
#759101 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 16:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

Johan på hästbacken  
#759283 För ca 20 år sedan var jag flitig gäst i Karlshamns industrihamn Stilleryd. Anledningen var sillfiske i april maj. Det låg ofta 4 meters björkstock från ryssland på kajen som kördes vidare till Mörrums bruk för att bli pappersmassa. Jag blev mäkta imponerad av den kvalitet som björken hållde, helt spikraka med rejäla dimensioner. Tänkte redan då vilket slöseri det var av råvaran, att koka ned dessa fantastiska stockar till simpel massa.
Har själv skickat iväg fina björkstockar till massakokeriet pga obefintliga alternativ.
Som så många gånger tidigare är storindustrin inte intresserade av alternativa användningsområden för råvaran utan köper in allt till massakokeriet.
Är helt övertygad att vi i Sverige kan få fram egen råvara till en större plywoodindustri baserad på egen råvara med hög betalningsförmåga. På lite längre sikt är den skogliga potentialen för björkstock enorm. Det gäller att från början röja fram de björkstammar som är lämpliga genom att friställa dem och stamkvista. I en sydsvensk blandskog (gran björk) kan björken sedan avverkas vid 35-45 årsåldern. Då skulle det kunna ge rejält netto vid sista gallring och chans att hålla barrträden friska till slutavverkning.
Plywoodfabriken borde byggas brevid befintligt massabruk som förbrukar lövved och därigenom lösa logistiken som annars är en tung kostnad om det är små volymer på många platser. Tror det är svårt för svensk skogsindustri att själva genomföra denna satsning. Men tillsammans med finsk eller baltisk industri som har kunskap och marknad borde det kunna bli succé

Avatar Fallback

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

r93  
#759284
Johan på hästbacken skrev:För ca 20 år sedan var jag flitig gäst i Karlshamns industrihamn Stilleryd. Anledningen var sillfiske i april maj. Det låg ofta 4 meters björkstock från ryssland på kajen som kördes vidare till Mörrums bruk för att bli pappersmassa. Jag blev mäkta imponerad av den kvalitet som björken hållde, helt spikraka med rejäla dimensioner. Tänkte redan då vilket slöseri det var av råvaran, att koka ned dessa fantastiska stockar till simpel massa.
Har själv skickat iväg fina björkstockar till massakokeriet pga obefintliga alternativ.
Som så många gånger tidigare är storindustrin inte intresserade av alternativa användningsområden för råvaran utan köper in allt till massakokeriet.
Är helt övertygad att vi i Sverige kan få fram egen råvara till en större plywoodindustri baserad på egen råvara med hög betalningsförmåga. På lite längre sikt är den skogliga potentialen för björkstock enorm. Det gäller att från början röja fram de björkstammar som är lämpliga genom att friställa dem och stamkvista. I en sydsvensk blandskog (gran björk) kan björken sedan avverkas vid 35-45 årsåldern. Då skulle det kunna ge rejält netto vid sista gallring och chans att hålla barrträden friska till slutavverkning.
Plywoodfabriken borde byggas brevid befintligt massabruk som förbrukar lövved och därigenom lösa logistiken som annars är en tung kostnad om det är små volymer på många platser. Tror det är svårt för svensk skogsindustri att själva genomföra denna satsning. Men tillsammans med finsk eller baltisk industri som har kunskap och marknad borde det kunna bli succé


Jag har jobbat på en industri där det gjordes köksluckor av björk, råvaran var uteslutande rysk, rent bedrövlig kvalitet, hälften av virket slutade i tuggen.

Annars så vore det väl roligt med en industri i Sverige som konsumerade björktimmer.

Det svåra med björk är att en stock kan vara spikrak, kvistfri, men sedan när du sågar den så är det likt förbaskat färgskiftningar och fullt med ”socker” socker kallades dom små svarta streck som finns i träet, var det för mycket ”socker” i biten så godkändes inte detta.

Edit:

Björkved måste väl vara det mest lönsamma att göra med björken just nu i alla fall!

Användarvisningsbild

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

Elis76  
#759286 Är det någon som vet varifrån den björkplywood som t.ex. Beijer, Moelven, Woody m. fl. tillhandahåller kommer ifrån?

Användarvisningsbild

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

Torbjörn Johnsen  
#759311 Jag vet inte vem som säljer vad men björklywood kommer i princip enbart från Finland, Baltstaterna eller Ryssland. Nu snart försvinner att import av till Europa sv björkplywood från Ryssland och då kommer det att saknas volymer = fortsatt prisuppgång. Jag gissar att tillverkarna i Finland och Baltikum kör så mycket det går i sina anläggningar förutsatt att de kan få fram stock.

Har ni lite volym av såg/svarvbar björk så går det nog att förhandla ett bra pris till något av företagen som köper. Det borde ju gå en och annan virkesbåt i tomme över till Estland, Lettland eller Litauen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 650 kr per m3fub för björktimmer

svampbob  
#760046 Jag fick just höra från Norra att dom nu börjar ta emot björktimmer i Husum och därifrån på båt till Finland.

Dags att komma med det nu då jag i vinter har gjort ved av ca 100 fub björktimmer.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).