tis 08 jan 2019, 18:04#542977Övergrovt timmer som vrakas blir det flis på sågverken?
Sågtimmer
övergrovt timmer
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tis 08 jan 2019, 18:07#542979Hej,
Oftast inte.
Vissa sågverk har egna svarvar för övergrovt som tar ner det till lämplig diameter. Andra sågverk hyr in en entreprenör som kommer då och då och svarvar utplockat övergrovt.
Oftast inte.
Vissa sågverk har egna svarvar för övergrovt som tar ner det till lämplig diameter. Andra sågverk hyr in en entreprenör som kommer då och då och svarvar utplockat övergrovt.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
tis 08 jan 2019, 18:55#542993
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Förr var det nu å jävligare blev ännu värre.
tis 08 jan 2019, 19:09#542995Stöld, övergrovt vrak är vrak som ej får ej tagas i anspråk, utan att erbjuda leverantören återtag. Vilken köpare är det som hanterar sin leverantör på detta sätt?
tis 08 jan 2019, 19:50#543006
Jag trodde man själv väljer att skicka iväg en stock till industrin! Finns det en max diam får man väl hålla sig till den. De har den ju för en anledning. Ofta ställer övergrova bitar och stockar med rotben stopp på timmer sorteringen med risk för skada på den stackaren som ska få loss stocken.
Mellberg skrev:Stöld, övergrovt vrak är vrak som ej får ej tagas i anspråk, utan att erbjuda leverantören återtag. Vilken köpare är det som hanterar sin leverantör på detta sätt?
Jag trodde man själv väljer att skicka iväg en stock till industrin! Finns det en max diam får man väl hålla sig till den. De har den ju för en anledning. Ofta ställer övergrova bitar och stockar med rotben stopp på timmer sorteringen med risk för skada på den stackaren som ska få loss stocken.
tis 08 jan 2019, 20:12#543017
Alla köpare som jag känner till i alla fall. stocksvarvaren har obegränsat med jobb som det verkar det är i alla fall lång väntetid på honom
Mellberg skrev:Stöld, övergrovt vrak är vrak som ej får ej tagas i anspråk, utan att erbjuda leverantören återtag. Vilken köpare är det som hanterar sin leverantör på detta sätt?
Alla köpare som jag känner till i alla fall. stocksvarvaren har obegränsat med jobb som det verkar det är i alla fall lång väntetid på honom
Det är aldrig för sent att ge upp
tis 08 jan 2019, 20:50#543032Svarvas eller så blir det vänerblock
tis 08 jan 2019, 20:52#543034
Det vanliga verkar vara att klassa ner en vrakad timmerstock till massaved och betala därefter. Den vrakas som timmer men som massa är den säkerligen duglig alternativt svarva ner och sen såga, då arbetar man med det man har på sågverket och skickar inte iväg råvaran en andra gång men varför just svarva och inte blocka begriper jag dock inte, det borde dra mindre energi att och ge bättre utbyte att blocka.
Det vanliga verkar vara att klassa ner en vrakad timmerstock till massaved och betala därefter. Den vrakas som timmer men som massa är den säkerligen duglig alternativt svarva ner och sen såga, då arbetar man med det man har på sågverket och skickar inte iväg råvaran en andra gång men varför just svarva och inte blocka begriper jag dock inte, det borde dra mindre energi att och ge bättre utbyte att blocka.
tis 08 jan 2019, 20:57#543036
Men genom mätramen ska de ju hur som hur! Och där blir ofta problem med rotben och övergrova stockar. Det är få sågar som har rotreduserare innan mätstationen. Och är det för mycket övergrovt tar de ju inte emot virket. Blir mätringsvägran
Mellberg skrev:Övergrovt skall man inte ta emot som köpare. Då är det bara att lägga åt sidan så hämtar vi. Övergrovt har ju sålts vidare i vissa fall dessutom. Inte mycket till affärsmoral där inte.
Men genom mätramen ska de ju hur som hur! Och där blir ofta problem med rotben och övergrova stockar. Det är få sågar som har rotreduserare innan mätstationen. Och är det för mycket övergrovt tar de ju inte emot virket. Blir mätringsvägran
tis 08 jan 2019, 22:46#54309550 i topp och 60 i rot brukar det vara här. Som tur är så går det att göra Vänerblock. Brukar städa bort övergrova så att det blir en leverans varje år.
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
ons 09 jan 2019, 07:08#543142Det problemet har vi inte här. Är få träd som blir så grova. Vi har inte heller råd att vänta så länge.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).