Pain is temporary , glory is forever
Sågtimmer
grövsta trädet?
fre 02 maj 2008, 20:16#27994När jag var i småland efter gudrun så hittade jag en liten gran som jag tyvärr inte mätte , 762an gick inte att få på vid roten den ställde sig bara på knivarna så jag knallade ut med måttband och sprayburk och mätte upp 5,5m , men tji fick ja för aggregatet gick på inte där heller så det fick bli en omväg och lite extra arbete för rotkaparna istället
fre 02 maj 2008, 23:05#28004quote="masterchief"]
175cm gran
Hoppas det var 1st 75centimetare
[/quote]
Nope, 175 cm ska de vara.....
Skotarn ha ju lite att göra me att svarva ner den till 75 cm i rot så dom inte vrakar stocken... hehehe, lite motion behöver dom allt ha folket i skotarn
Månstorpan skrev:175 cm gran åkte ner i tisdags med 758:an.. givetvis va ju rotbenen inräknade då...
på tal om rotben, va nån da innan i veckan, ja de va den absolut bästa dan som ja haft i skogen! så MÅNGA å så STORA rotben man fick göra under hela dagen, ja de va något enormt alltså! satt bara me ett stort smile hela dagen
![]()
skulle allt vilja höra va skotarn säger när han kommer dit????
funderar på att stänga av telefonen iaf när man vet han närmar sig
175cm gran
Hoppas det var 1st 75centimetare
Nope, 175 cm ska de vara.....
Skotarn ha ju lite att göra me att svarva ner den till 75 cm i rot så dom inte vrakar stocken... hehehe, lite motion behöver dom allt ha folket i skotarn
lör 17 maj 2008, 21:32#29073Min sågbänk sväljer max 55 cm.
Drar ut stockarna med ATV, dom gillar inte heller övergrovt.
Skogsbolaget pyntar vrakpris +40 cm.....
Grövsta trädet på min mark mäter ungefär åtta meter i omkrets. Det står där det står. Av vilken anledning skulle jag slå omkull det trrädet..?
Grövsta trädet på min mark mäter ungefär åtta meter i omkrets. Det står där det står. Av vilken anledning skulle jag slå omkull det trrädet..?
sön 18 maj 2008, 08:38#29096
...2,5m i diameter, är det en gammal ek eller vad är det för träd?
Det största jag fällt var en tall på 55cm i diameter (brösthöjd)
Nolltax AB skrev:Min sågbänk sväljer max 55 cm.
...2,5m i diameter, är det en gammal ek eller vad är det för träd?
Det största jag fällt var en tall på 55cm i diameter (brösthöjd)
Stihl MS020, MS200, MS260, Stihl FS480
MF 360 -89
Farma T9-60D
Honda TRX 500FA -06
MF 360 -89
Farma T9-60D
Honda TRX 500FA -06
tis 20 maj 2008, 04:20#29281En ek, helt korrekt. Helfrisk. Mäktiga trän....
tor 27 nov 2008, 20:28#42054Hej, skall lägga upp någon bild av lite större träd som jag har fått ta ner.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Skogshuggare/arborist nära Gislaved. Problem med träd, ring Stihlmannen!
lör 21 feb 2009, 01:31#51533har grov gran å tall oxå på markerna.
Kollegan blev vansinnig, vi styckade av en tomt, 2000 kvadrat. Skogsmark, fällde allt men en fet asp sparades. Julgransmotsvarigheten vad gäller asp.... USA-modellen julgran alltså.... Stående order, ge fan i aspen.
Åsså sålde vi fastigheten och det första dom gjorde var att kapa aspen såklart.
Kollegan blev vansinnig, vi styckade av en tomt, 2000 kvadrat. Skogsmark, fällde allt men en fet asp sparades. Julgransmotsvarigheten vad gäller asp.... USA-modellen julgran alltså.... Stående order, ge fan i aspen.
Åsså sålde vi fastigheten och det första dom gjorde var att kapa aspen såklart.
lör 21 feb 2009, 01:36#5153480cm eller nått sånt i bh. Har iofs fler såna aspar men de vägrar jag kapa.
sön 08 mar 2009, 13:53#53005När jag körde timmerbil så hade jag en bokpinne på 3 meter en gång, den vägde strax över 2 ton och var precis jag fick den över stötterna, vet att den var VÄLDIGT grov men tyvärr ej hur grov den var :/
Johan |
sön 08 mar 2009, 20:24#53040En ganska stor gran jag fällde föe ett par veckor sedan..
Skapa konto
Skapa konto
1170E,810E
tis 16 jun 2009, 23:22#61218Har inte så stor koll på storingarna man lagt omkull men det är några stycken!
Skapa konto
Skapa konto
// Gremo - Skogsmaskiner i världsklass \\
Granar har korta barr, Tallar har långa, Och telefonstolpar har INGA!!!
Det är väl knökafullt och stakahögt som gäller va?!
Granar har korta barr, Tallar har långa, Och telefonstolpar har INGA!!!
Det är väl knökafullt och stakahögt som gäller va?!

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).