SKOGSFORUM ARTIKEL 

Sågtimmer

Dags för Södra att investera i utökad träförädling?

19 inlägg 10481 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Re: Dags för Södra att investera i utökad träförädling?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Ja precis, eftersom massafabrikerna har högre vidareförädlingsgrad än sågverken så får man högre vinst per fub. Kanske Torbjörn skulle frågat varför Södra inte sänker sin vidareförädlingsgrad istället, så att den inte är så hög längre? 😉

Dubblar de massapriset så kan de få koka massa på hela inköpsvolymen för min del men då lär de få det tufft med förädlingsvinsten om de ska betala timmerpris för allt.

Treebula

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
busholle skrev:
Mangan skrev:Ja precis, eftersom massafabrikerna har högre vidareförädlingsgrad än sågverken så får man högre vinst per fub. Kanske Torbjörn skulle frågat varför Södra inte sänker sin vidareförädlingsgrad istället, så att den inte är så hög längre? 😉

Dubblar de massapriset så kan de få koka massa på hela inköpsvolymen för min del men då lär de få det tufft med förädlingsvinsten om de ska betala timmerpris för allt.

Vem vet, masaspriset ligger närmare timmerpriset än på länge...

alias  
alias skrev:Som medlem i Södra så är jag faktiskt rätt så nöjd med att man tar det lite lugnt med satsningar i träteknisk verksamhet.

Man har ju haft egna barrsågverk i drygt 80 år och har ännu inte lyckats lära sig att sönderdela stockar av tall och gran med tillfredställande lönsamhet över tid. Inte heller gästspelen i spånskivebranchen, lövsågverkssidan eller hustillverkningen har väl direkt överträffat förväntningarna lönsamhetsmässigt?

MVH
Alias

Citerar mig själv och bifogar en bild på ett textstycke som jag hittade av en slump idag när jag letade efter lite annan fakta om skogsindustriell historia:

1721147828_20240716_164342.jpg

Texten är hämtad från sidan 114 i boken "Gröna Skogar" som Henning Hamilton och Torsten Petersson författade till Södras 50-årsfirande 1988.

Jag undrar vilka problemställningar som identifierades vid denna tid och vilka åtgärder som vidtogs för att avhjälpa problemen och förbättra lönsamheten i sågverksdelen (och varför känns det som att det fortfarande finns mycket att göra på området)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Badger  
#851211 Det ligger nog en hel del i det du lyfter fram Alias. Historiska misslyckanden minskar nog aptiten på nya risker i liknande experiment. Om man är bra på att koka fiber så är det rimligt att man utvecklar den delen. Lignin, etanol och liknande känns som en logisk satsning för Södra. Jag upprepar min linje från andra trådar. Varför ska Södra och dess medlemmar vara de största riskkapitalisterna i landet? Borde inte de som har lyckats bäst med lönsamhet i sågverksamhet vara de som satsar på nya produkter i den delen?

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).