Verkstan

Infästning för generator på Valtra 900

4 inlägg 4353 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Infästning för generator på Valtra 900

asseasse  
#110967 Har problem med sträckningen av fläktremmen på en Valtra 900, c:a -05.

Tycker remmen slackar ganska fort. Jag har tagit loss generatorn en gång och det finns ett hål längs generatorn som bulten vilken man fäster generatorn med löper genom. Hålet är ovalt men jag har svårt att avgöra om det skall vara det, om det är utnött, eller om det är någon bussning som saknas. I vilket fall står generatorns remskiva någon grad snett i förhållande till själva fläktremmen.

Någon som vet hur det ska se ut eller var man kan hitta en sprängskiss? Lantmännen Maskin är så sega så jag drar mig för att vända mig dit på en gång.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Infästning för generator på Valtra 900

blixten  
#111018 Har liknande problem på min valtra. Tycker generatorfästet är ganska dåligt konstruerat. Den sitter typ med två bult som ett gångjärn. Känns ganska uppenbart att det kommer slackna när det skakar o roterar med spänd generatorem. Har gjort en lösning med ett plattjärn som avlastar något men fungerar inte särskilt bra nu heller. Får nog ta fram svetsen till sommaren o hitta på nåt.

Det skulle vart som man skruvade i en stoppskruv eller något som man spänner generatorn med och som därmed också hindrar generatorn från att "dras in".

Avatar Fallback

Re: Infästning för generator på Valtra 900

asseasse  
#111031 Hej! Och tack för svaret!

Känt problem alltså...

På den traktorn jag behandlar just nu finns även en kort stoppskruv som skruvas in från fläktbladshållet. Kanske den du avser med bult nummer två? Underligt nog var muttern som satt där en vanlig mutter utan låsning så jag bytte ut den till en låsmutter. Jag tycker dock att det borde fixera generatorn ganska bra ändå, även om det är möjligt att stoppskruven kunde vara lite grövre. Fast jag håller med dig om att det är dåligt konstruerat. Bökigt att komma åt också...

Har du någon uppfattning om hur genomföringen i generatorn ser ut? Tror du att den är utnött eller saknar en bussning om den är oval som jag försökt beskriva ovan? Står även din generator lite snett i förhållande till remmen? Vad tror du om det? Fel eller rätt?

Några övriga problem med Din Valtra? Den här traktorn vill inte starta när det är kallt, trots motorvärmare. Nu blir det 142 ah batteri istället för rekommenderade 125 ah. Därför jag funderar på om remmen slirar ibland och att den laddar sämre än den borde.

/andreas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Infästning för generator på Valtra 900

blixten  
#111151 Har svårt att tänka mig att det skulle vara någon bussning där i och med att det inte direkt är någon rörlig del som orsakar något större slitage. Kan inte svara på om det är utnött eller inte men hålet kanske helt enkelt ska vara ovalt? Ser det slitet ut? På min modell finns det inte någon stoppskruv utan jag får ta kofoten för att vrida ut generatorn och sen skruva åt två skruvar som "klämmer fast" den. Därav att jag tycker det är dåligt konstruerat men din 900 verkar ju ha en sådan stoppskruv.

Det känns som att startproblemen har något att göra med att du tycker remmen "slackar ganska fort" o därmed laddar batteriet dåligt. Fast o andra sidan brukar remmen bli så lös på min att varvräknaren ligger 500 rpm under samt att det "tjuter" när remmen slirar. Ändå har jag inte märkt några startproblem.

Men kan du inte ladda batteriet så att det är fulladdat och sen spänna remmen så det inte slirar och se ifall det blir någon skillnad med kallstarten. Borde ju egentligen fungera med standardbatteriet tycker jag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).