Verkstan

Spridarhylsor Bolinder Munktell 36

6 inlägg 10043 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spridarhylsor Bolinder Munktell 36

Laggen  
#107823 Min BM36 53års Har börjat läcka vatten vid spridarhylsorna Någon som vet om det är samma hylsor i 1053 och 1113 motor Går det attbyta dom utan att ta av toppen Tacksam för tips och goda råd



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Spridarhylsor Bolinder Munktell 36

county  
#107913 hei kan ikke svare på om de passer, men hylsene skal vere fult mulig også få ut men da trengs det ett svo. verktøy.

Avatar Fallback

Re: Spridarhylsor Bolinder Munktell 36

Lövnäsen  
#108713 Ja det är samma hylsor till 1113 motorn o även 1113A o D 42 alltså Bm 350, Bm 600 o Bm 650.
Glöm inte att även byta tätningsringen som är en o-ring.

Användarvisningsbild

Re: Spridarhylsor Bolinder Munktell 36

Kse  
#128070 Ska byta spridarhylsor i en Volvo TD61 då jag misstänker läckage.
Jag får dock inte tag på några verktyg för monteringen, Swecon har grejer men vill inte låna ut dom.
Har letat med ljus och lykta efter grejer men ingen har, samma med utrustning för att provtrycka en TD61 topp.
Verkar som om man inte gör sånt nuförtiden.

Men behöver man kona hylsorna vid montering?
Borde ju inte påverka tätheten, blir ju iof problem om man ska ta upp spridarna senare då dom risskerar att följa med upp.

Användarvisningsbild

Re: Spridarhylsor Bolinder Munktell 36

Kse  
#128159 Ja nu står man med skägget i brevlådan.
Började demontera spridarna idag. Själva spridaren gick lätt. Stålhylsan som sitter ovanpå spridaröret gjorde jag gängor i och tillverkade en glidhammare och sen var det bara att slå upp dom. Provade samma metod på spridarhylsorna men det gick inte så bra iom att dom är gjorda av koppar och gängorna dras sönder, men hur är det tänkt att demontera dessa?
När hylsan är monterad så är den utpressad nere i sätet så den är större än vad själva hålet i toppen är, den går helt enkelt inte att få upp genom hålet.
Måste det till nån specialavdragare sompressar ihop hylsan på väg upp?
Nåja lunchen är snart slut så det är bara att fundera vidare.

Användarvisningsbild

Re: Spridarhylsor Bolinder Munktell 36

Kse  
#129242 Fick låna en näve specialverktyg och då gick jobbet lätt.
På bilden syns även spridarhylsan övre och nedre tätning, själva spridarhylsan och stålhylsan som håller allt på plats


Hylsa och stålring på plats

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).