mÄn 23 dec 2024, 10:09#865865
anersimyra skrev:Tralsmo skrev:Vassego anersimyra.
Ja satt hÀr Ä funderade pÄ va ja skulle svara imorrn nÀr ja orkar.
Nu slipper ja de.
Roligt att du fick ordning pÄ de
Nu Ă„terstĂ„r bara att ta reda pĂ„ varför i helskotta motorn spikar vid lĂ„g belastning och lĂ„gt gaspĂ„drag..đ stiftet Ă€r helt klart rĂ€tt och förtĂ€ndningen ligger pĂ„ 1-1,5 mm. đ
Ja tycker att förtÀndningen borde ligga pÄ nÀrmare 2mm eller aningen över ( om den Àr trimmad).
Det kan ju föralldel skilja en del pÄ olika motorer. Flinta 2-2.5mm, zundapp 1.8mm Ä novolette 1,5mm.
Om ja nu fattat detta rÀtt (lÀngesen ja lÀste om de) sÄ ska de va mer för tÀndning vid lÀgre varv Ä mindre vid högre varv. Nu Àr ju tÀndlÀget oftast fast om inte man monterar ett dyrare system avsett för trimning.
SjÀlv har ja aldrig pysslat me brytarlöst pÄ moped. Sen Àr de ju intressant hur man justerat tÀndlÀget och om de verkligen blev som man tror.
Hursomhelst me de sÄ har ja inget minne av att ja haft nÄn moped som spikat.
Försenad tÀndning gör att vÀrmen följer med kolven ner i loppet Ä mycke försen brukar avgasböjen bli blÄ.
Förtidigt tÀndning sÄ hamnar vÀrmen i kolvtoppen Ä toppen. BÀgge fenomenen riskerar nypning.
Sen ska man ha klart för sig (sÀrskilt pÄ trim) att om man Àndrar förgasarkombo eller/och avgassystem sÄ Àndrar de förutsÀttningarna.
Ja skulle kolla tÀndning Ä brÀnsle instÀllning.
Edit:
Det dÀr me Ä rÀkna mm pÄ för tÀndningen kan ja tycka Àr fel. 0.5mm lÄter ju inte mycke men rÀknar man om de till grader (som ja tycker man borde) sÄ ser man att de blir mer.