Verkstan

Belysning mopedjĂ€vel..🤬

18 inlĂ€gg 1176 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Belysning mopedjĂ€vel..🤬

anersimyra  
Halloj..🙂
Är det nĂ„gon hĂ€r som Ă€r duktig pĂ„ ”moppeel”?

Jag har kopplat enligt schema med ett minst sagt ”skumt” fenomen som resultat..đŸ€”
I lÀget hel/halv har jag bakljus precis som förvÀntat.
Med framlyktan ansluten sÄ har jag som exempel halvljus och bakljus.
NÀr jag sen slÄr pÄ helljuset sÄ slocknar bakljuset och helljuset fungerar inte.
Skiftas kablarna i framlyktan sÄ slocknar bakljuset i halvljuslÀge och halvljuset fungerar inte men nu fungerar allt i helljuslÀge.
Fenomenet flyttar alltsĂ„ lĂ€ge i ljuskontakten beroende pĂ„ vilken plint man ansluter till i lamphuset..😳
Glödlampan Àr för övrigt hel och kontakten till jord Àr mycket bra.

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
AnvÀndarvisningsbild

Re: Belysning mopedjĂ€vel..🤬

Nyborg  
#865792 För ny moped..... 😀

AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
Nyborg skrev:För ny moped..... 😀

NejdĂ„, mopeden Ă€r en sjuttiotalare med ett brytarlöst tĂ€ndsystem.😀 Vad som tydligen Ă€r mitt problem Ă€r att schemat blir missvisande om man bytt till just ett nytt system som har fĂ€rre frĂ„n motorn utgĂ„ende kablar. PĂ„ den hĂ€r Ă€ldre typen av strömstĂ€llare ska man dĂ„ tydligen ansluta inkommande ström till plinten för bakljus och bakljuset till plinten för inkommande ström..😛

TS

Tralsmo  
#865798 PÄ Àldre mopeder sÄ sitter de oftast en sÀrskild bakljus spole utanför (ovanpÄ) den stora genetatorspolen till hel Ä halv. DÄ behöver baklyset bara kopplas till den spolen Ä inte till brytaren alls.

Om du inte har den pÄ de hÀr brytarlösa systemet sÄ ska du koppla de som schemat pÄ bilden.

Om vi förutsÀtter att du kopplat allting rÀtt sÄ Àr min gissning att de nÄnstans mellan brytaren Ä framlyktan blivit kortis mot jord pÄ antingen hel eller halv ljus kabeln till framlyktan.
Kablarna sticks ju in i brytaren underifrÄn Ä kommer ut mellan brytaren Ä styret Ä dÀr kan de bli kortis.
Eller ochsÄ Àr kabeln klÀmd nÄnstans.

AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
Tralsmo skrev:PÄ Àldre mopeder sÄ sitter de oftast en sÀrskild bakljus spole utanför (ovanpÄ) den stora genetatorspolen till hel Ä halv. DÄ behöver baklyset bara kopplas till den spolen Ä inte till brytaren alls.

Om du inte har den pÄ de hÀr brytarlösa systemet sÄ ska du koppla de som schemat pÄ bilden.

Om vi förutsÀtter att du kopplat allting rÀtt sÄ Àr min gissning att de nÄnstans mellan brytaren Ä framlyktan blivit kortis mot jord pÄ antingen hel eller halv ljus kabeln till framlyktan.
Kablarna sticks ju in i brytaren underifrÄn Ä kommer ut mellan brytaren Ä styret Ä dÀr kan de bli kortis.
Eller ochsÄ Àr kabeln klÀmd nÄnstans.

NĂ„got jĂ€kligt ”skumt” fel Ă€r det utan tvekan. Jag har mĂ€tt upp brytaren som fungerar som den ska. Jag provade med att ansluta inkommande ström till plinten för bakljuset uppe i brytaren. DĂ„ fungerade fram och baklyse i ett av lĂ€gena vilket sĂ„klart Ă€r i sin ordning. NĂ€r jag sen kopplar om enligt schemat sĂ„ fungerar lyset fram och bak i endast ett av lĂ€gena (jag har inte brytt mig om vad som Ă€r hel eller halvljus) skiftar jag kablarna i framlyktan sĂ„ lyser som sagt fram och bakljus i det andra lĂ€get pĂ„ brytaren. Kopplar jag ur framlyktan sĂ„ lyser Ă„terigen bakljuset i bĂ€gge lĂ€gena..😳 Samtliga kablar Ă€r nydragna och ligger inte i klĂ€m eller Ă€r skadade pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Allt Ă€r utan tvekan rĂ€tt kopplat men nĂ„gonstans Ă€r det uppenbart fel..😖 Framlyktan har ju enbart tvĂ„ pluskablar frĂ„n brytaren och en egen jordkabel i lykthuset. BĂ€gge pluskablarna till framlyset Ă€r nya och Ă€r anslutna till plintar som bevisligen fĂ„r ström frĂ„n brytaren. Det ”superskumma” Ă€r att baklyset inte fungerar vid ett av lĂ€gena nĂ€r framlyset Ă€r anslutet dĂ„ bakljuset ju fĂ„r sin ström frĂ„n plinten i brytaren. Strömmen i plinten för bakljuset borde ju inte försvinna Ă€ven om det Ă€r nĂ„got fel i framlyset? Men nĂ„got fel Ă€r det uppenbarligen dĂ„ fenomenet flyttar plats i brytaren beroende pĂ„ vilken plint jag kopplar till i framlyset..đŸ€ŁđŸ€Ł
Senast redigerad av anersimyra mÄn 23 dec 2024, 00:00, redigerad totalt 1 gÄng.

TS
AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
Den som söker han finner..😛 tack för det Tralsmo ty det var du som satte mig pĂ„ kortisspĂ„ret och dĂ„ kunde endast lykthuset komma i frĂ„ga.

TS

Tralsmo  
#865841 Vassego anersimyra.

Ja satt hÀr Ä funderade pÄ va ja skulle svara imorrn nÀr ja orkar.
Nu slipper ja de.

Roligt att du fick ordning pÄ de

AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
Tralsmo skrev:Vassego anersimyra.

Nu slipper ja de.

Nu Ă„terstĂ„r bara att ta reda pĂ„ varför i helskotta motorn spikar vid lĂ„g belastning och lĂ„gt gaspĂ„drag..😛 stiftet Ă€r helt klart rĂ€tt och förtĂ€ndningen ligger pĂ„ 1-1,5 mm. 😖

TS

tallen100  
anersimyra skrev:

Nu slipper ja de.

Nu Ă„terstĂ„r bara att ta reda pĂ„ varför i helskotta motorn spikar vid lĂ„g belastning och lĂ„gt gaspĂ„drag..😛 stiftet Ă€r helt klart rĂ€tt och förtĂ€ndningen ligger pĂ„ 1-1,5 mm. 😖

Om tĂ€ndningen Ă€r rĂ€tt, sĂ„ sĂ„ kan det vĂ€l inte vara annat Ă€n för mager brĂ€nsleblandning?đŸ€”
För lÄgt oktantal kan ju fÄ en hÄrt trimmad motor att spika men knappast en moped.

Tralsmo  
anersimyra skrev:

Nu slipper ja de.

Ja tycker att förtÀndningen borde ligga pÄ nÀrmare 2mm eller aningen över ( om den Àr trimmad).
Det kan ju föralldel skilja en del pÄ olika motorer. Flinta 2-2.5mm, zundapp 1.8mm Ä novolette 1,5mm.
Om ja nu fattat detta rÀtt (lÀngesen ja lÀste om de) sÄ ska de va mer för tÀndning vid lÀgre varv Ä mindre vid högre varv. Nu Àr ju tÀndlÀget oftast fast om inte man monterar ett dyrare system avsett för trimning.

SjÀlv har ja aldrig pysslat me brytarlöst pÄ moped. Sen Àr de ju intressant hur man justerat tÀndlÀget och om de verkligen blev som man tror.

Hursomhelst me de sÄ har ja inget minne av att ja haft nÄn moped som spikat.
Försenad tÀndning gör att vÀrmen följer med kolven ner i loppet Ä mycke försen brukar avgasböjen bli blÄ.
Förtidigt tÀndning sÄ hamnar vÀrmen i kolvtoppen Ä toppen. BÀgge fenomenen riskerar nypning.

Sen ska man ha klart för sig (sÀrskilt pÄ trim) att om man Àndrar förgasarkombo eller/och avgassystem sÄ Àndrar de förutsÀttningarna.

Ja skulle kolla tÀndning Ä brÀnsle instÀllning.

Edit:
Det dÀr me Ä rÀkna mm pÄ för tÀndningen kan ja tycka Àr fel. 0.5mm lÄter ju inte mycke men rÀknar man om de till grader (som ja tycker man borde) sÄ ser man att de blir mer.

jannee  
#865869 Personligen tror jag tvÀrtom, 1,5 mm förtÀndning bör mer Àn vÀl rÀcka, en tvÄtaktare trimmad eller ej spelar inte sÄ stor roll.
Kanske öka tÀndstiftsgapet nÄgot, 0,8 mm kan var i minsta laget.

AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
#865884 En tvĂ„taktare som spikar beter sig i stort sett likt en motor som gĂ„r extremt fett och ljudet blir detsamma som vid en vĂ„ldsam fyrtaktning..😳 jag har dessvĂ€rre ingen annan topp att prova med men har bestĂ€llt en packning trots att falkmantoppen inte behöver nĂ„gon packning för att tĂ€ta. Det kanske lite underliga Ă€r att motorn gĂ„r perfekt vid tomgasning och att rasslet” och den tappade effekten uppstĂ„r vid lĂ„gt varv under belastning..đŸ€”

TS

Tralsmo  
anersimyra skrev:En tvĂ„taktare som spikar beter sig i stort sett likt en motor som gĂ„r extremt fett och ljudet blir detsamma som vid en vĂ„ldsam fyrtaktning..😳 jag har dessvĂ€rre ingen annan topp att prova med men har bestĂ€llt en packning trots att falkmantoppen inte behöver nĂ„gon packning för att tĂ€ta. Det kanske lite underliga Ă€r att motorn gĂ„r perfekt vid tomgasning och att rasslet” och den tappade effekten uppstĂ„r vid lĂ„gt varv under belastning..đŸ€”

Vore intressant att höra va de Àr för motor Ä trimningsgrad?

AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
Tralsmo skrev:
anersimyra skrev:En tvĂ„taktare som spikar beter sig i stort sett likt en motor som gĂ„r extremt fett och ljudet blir detsamma som vid en vĂ„ldsam fyrtaktning..😳 jag har dessvĂ€rre ingen annan topp att prova med men har bestĂ€llt en packning trots att falkmantoppen inte behöver nĂ„gon packning för att tĂ€ta. Det kanske lite underliga Ă€r att motorn gĂ„r perfekt vid tomgasning och att rasslet” och den tappade effekten uppstĂ„r vid lĂ„gt varv under belastning..đŸ€”

Vore intressant att höra va de Àr för motor Ä trimningsgrad?
. Det Ă€r en tvĂ„vĂ€xlad motor och cylindern Ă€r en s.k Agge S4 som Ă€r trimmad av Tiveden motor. Förgasaren tror jag Ă€r en 17 mm kyrkport och Toppen Ă€r en Falkman frĂ€st i ett stycke. Hur hĂ„rt trimmet Ă€r vet jag inte men sĂ€ljaren slog vid provtur av gasen vid 70..😛

TS
AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
SĂ„ hĂ€r ser den ut och vad som hĂ€nt med den övre bilden begriper jag inte..😳

TS
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).