Verkstan

Turbo Valmet 605

16 inlägg 1185 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Turbo Valmet 605

Sture Andersson  
#855005 Nån som är bra på turbo här ,har en Valmet 605 .Har länge trott att turbon stått still ,kolla i dag och den snurrar när traktorn går ,kollade glappet in och ut är det nästan inget men upp och ner finns det ,mätte upp det och det är en millimeter på avgassidan .
Va tror ni,det känns som det är för mycket?
Ny turbo hos Olssons kostar 12500 + moms
Sen finns det ju firmer som renoverar ,tror ni det är bra ?
Hur vet jag om det finns olja upp till turbon ?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Turbo Valmet 605

Tralsmo  
#855006 1mm låter mycke.
Är de verkligen de?

Ja har ju kollat på mina maskiner tillbaka i tiden.
När man racklar på de känns de som millimeter men när man mätar blir de bara 0,3 styvt å de är inga problem.

Grannen hade service på sin mf å då sas de att turbon va slut.
Han fråga mig å ja sa byt inte förrän de blir problem.
Den har gått många år nu å varit mycke andra problem men turbon hänger mä.

Avatar Fallback

Re: Turbo Valmet 605

Tralsmo  
#855007 Ser du några skav i huset från propeller ( eller va de nu heter)?
Syns de så är de ju för mycke glapp.

Avatar Fallback

Re: Turbo Valmet 605

Tralsmo  
#855008 Angående olja till turbon så har du ju ett rär som kommer från blocket å in i mitten på turbon. De är oljetrycket till turbon.
Lossa de å se hur mycke avlagring (koksatt) de är där.
Mycke indikerar ju ändå mer inne i turbon.
På undersidan brukar de va en slang tillbaks (retur) in i blocket.

Avatar Fallback

Re: Turbo Valmet 605

Sture Andersson  
#855016
Tralsmo skrev:1mm låter mycke.
Är de verkligen de?

Ja har ju kollat på mina maskiner tillbaka i tiden.
När man racklar på de känns de som millimeter men när man mätar blir de bara 0,3 styvt å de är inga problem.

Grannen hade service på sin mf å då sas de att turbon va slut.
Han fråga mig å ja sa byt inte förrän de blir problem.
Den har gått många år nu å varit mycke andra problem men turbon hänger mä.

Jag mätte med vippindikator ,trodde det var mer faktiskt kändes väldigt glappit ,men var exakt 1 mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Turbo Valmet 605

Tralsmo  
#855020
Sture Andersson skrev:
Tralsmo skrev:1mm låter mycke.
Är de verkligen de?

Ja har ju kollat på mina maskiner tillbaka i tiden.
När man racklar på de känns de som millimeter men när man mätar blir de bara 0,3 styvt å de är inga problem.

Grannen hade service på sin mf å då sas de att turbon va slut.
Han fråga mig å ja sa byt inte förrän de blir problem.
Den har gått många år nu å varit mycke andra problem men turbon hänger mä.

Jag mätte med vippindikator ,trodde det var mer faktiskt kändes väldigt glappit ,men var exakt 1 mm.


Lagrena i turbon sitter ju rätt nära varandra.
Turbinerna sitter ju betydligt längre ut från centrum så glappet i lagrena är inte så stort som man tror.

Skulle de då va 1mm där ute som du säger så är de för mycke å då borde man se skav på huset.

Ja har haft många dieslare me turbo å inget av de har varit problem.
Sägas skall ju då att ja inte har nån annan erfarenhet av diesel.

Bensinare är ju betydligt känsligare å där har ja varit utför turbo som varit slut men de har yttrat sig i oljerök från avgas.

Alltså lagring har varit så slut så axeltätningarna blivit utslitna med följ att olja läckte ut i avgassystemet.
Blårök så man blir tutad på i korsningarna

Användarvisningsbild

Re: Turbo Valmet 605

Bert1  
#855041 Har du hållt i axeln i båda ändar när du kände efter glappet?

Avatar Fallback

Re: Turbo Valmet 605

Sture Andersson  
#855043
Bert1 skrev:Har du hållt i axeln i båda ändar när du kände efter glappet?

Ja och det glappar lika mycket ,var svårare komma åt mäta på insugssidan ,därför mätte jag på avgassidan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Turbo Valmet 605

Cat554  
#855045 Radialt glapp er inget problem, det forsvinner med oljetrykket. Siden du har lite glapp aksiellt, -ut og inn er den i orden. Var det mer enn 1 mm var den klar for renovering.
OH

Avatar Fallback

Re: Turbo Valmet 605

Sture Andersson  
#855082 Hitta på Maskinisten att det skulle vara ett radielt glapp på 0,3 -0,45, skulle vara intresant få fram vad trycket ska vara i insuget och efter turbon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Turbo Valmet 605

Bert1  
#855085 Blåryker motorn tar den olja när den får jobba var där mycket olja i tryckröret mellan turbo och insuget?

Avatar Fallback

Re: Turbo Valmet 605

Tralsmo  
#855087
Sture Andersson skrev:Hitta på Maskinisten att det skulle vara ett radielt glapp på 0,3 -0,45, skulle vara intresant få fram vad trycket ska vara i insuget och efter turbon.


0.3-0.45 stämmer med min uppfattning å va ja mäta.

Överladdnings tryck borde väl står nånstans i specen.

Ja kommer bara ihåg va de skulle va i min gamla Scania lastbil å där va de 0.45bar vill ja minnas.

Avatar Fallback

Re: Turbo Valmet 605

Sture Andersson  
#855088
Bert1 skrev:Blåryker motorn tar den olja när den får jobba var där mycket olja i tryckröret mellan turbo och insuget?

Nej tycker inte den ryker så farligt , kör nästan bara i skogen och då får han inte arbeta så hårt , men märker dom gånger jag kommer ut på en väg att det är inte det klippet som varit förut när man märkt att turbon hjälper till .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Turbo Valmet 605

Bert1  
#855089 Länge sen du servade å bytte filter justerade ventiler och fick spridarna kollade?

Avatar Fallback

Re: Turbo Valmet 605

Sture Andersson  
#855115
Bert1 skrev:Länge sen du servade å bytte filter justerade ventiler och fick spridarna kollade?

När jag läste vad du skrev tänkte jag ,fan när bytte jag luftfilter , gick ut och ryckte ur dom ,och förfiltret var ju rejält skitigt .
Blåste rent filtren och provkörde ,blev klart bättre ,i morgon blir det att beställa nya . Turbon är ju helt klart sliten, men du slog huvudet på spiken ,filtren är nog huvudproblemet .Tack för tipset , ja kunde ju valt att inte erkänna hur klantigt jag varit ,men jag brukar tala om mina missar det kanske kan hjälpa nån mer där ute.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).