Verkstan

Bäst föredatum på smörjfett??

5 inlägg 782 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bäst föredatum på smörjfett??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#823639 Jag går och röjer lite i min laggård, och hittade en låda med smörjfett tror att det är minst 20 år, troligen runt 30 år gammalt.
Bir det för gammalt för att använda??





   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bäst föredatum på smörjfett??

Brorsan  
#823641 Smörja bussningar i maskiner kan ju inte vara något problem. Jag skulle använda det.
Till högbelastade snabbroterande kul eller rullager skulle jag nog använda något nyare.

Avatar Fallback

Re: Bäst föredatum på smörjfett??

tallen100  
#823645 Håller med föregående skrivare.

Tror inte fett blir för gammalt och särskilt inte oöppnade tuber, det bör inte vara ett dugg sämre nu än när det var "nytt".

Däremot kan ju nytt fett vara bättre än det "gamla" det kan ju ha utvecklats en del på de åren, om det inte är som så mycket annat, att det har blivit sämre istället🤔 😉

Användarvisningsbild

Re: Bäst föredatum på smörjfett??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#823682 Tack för svar!

Tog en spik och gojsade runt lite i en tub, och fick känslan att fettet var lite torrt, eller hårdare i konsistensen än nytt fett...

Får se om jag kanske skaffar en smörjspruta till detta fettet och använder det till lite enklare grejer, och använder det nya till mer avancerade saker... Ungefär så som Brorsan föreslår...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bäst föredatum på smörjfett??

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#823704 Eller så är gammalt fett bättre än modernt för det innehåller idag förbjudna ämnen.
Fett är vad jag minns sk förtvålad olja. En olja som blivit ”avredd” med den egenskapen tyvärr att den inte är stabil utan delar sej med tiden. Det ser man med åren då ex vis en fettsmord maskin/ växel börjar droppa olja och hårdare klet blir kvar.
Vet inte hur det är i tuberna men? Är det tunnare uppepå? Röra om? Jag btukar ha fett och pensla på och då duger vadsomhelst exvis på skopfäste/skopor

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).