Verkstan

Plugga hydraulslangar

17 inlägg 3491 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plugga hydraulslangar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809645 Jag måste nog ta ut hydraulpaketet ur traktorgrävaren. Tror det är 17 slangar in till det, hur pluggar man bäst alla dom medan man jobbar med paketet? Lär ju ta några veckor... 😥



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

alias  
#809646
Mangan skrev:Jag måste nog ta ut hydraulpaketet ur traktorgrävaren. Tror det är 17 slangar in till det, hur pluggar man bäst alla dom medan man jobbar med paketet? Lär ju ta några veckor... 😥


17 slangar?

Tycker att det borde vara ett jämnt antal, då samtliga funktioner på stödben och grävaggregat borde vara dubbelverkande.

När man köper hydraulslang så brukar ju hydraulfirman skruva i plastpluggar i gängorna för att man inte ska få in skräp i slangen under lagring och transport. Dessa pluggar borde gå att köpa lösa hos någon hydraulfirma.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809650 Det är 7 funktoiner, så 14 där sen till/från pumpen och någon till minst. Ingen aning om var det är för gänga heller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

tallen100  
#809653 Är det inte enklast att binda upp dom och ta plastpåse och silvertejp...

Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809682 Tänkte tanken, men var inte säker på om det blir tillräckligt bra. Aldrig jobbat med hydraulik innan,

   TS
Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

Amatörhuggare 62  
#809690 Olikfärgade stripes. Är också bra, å märka upp slangarna med. Å en bra ritning, på alltihop,eller kort. Jag föredrar plugg. Så man kan stänga in oljan. Men d finns ju lite olika gängor.
Lycka till med jobbet .
Håller tummarna 👍

Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809691 Någon har varit där och pillat, för allt är redan märkt med stripes. 👍 Inklusive elkontakterna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

ulfgustav  
#809716 Hej
Köp rejäla skruvpluggar till ventilen, men även slangarna bör pluggas. För att förenkla återmontering så finns det en mängd sätt, mitt förslag är att du ritar upp ventilen med portar märker dem med nummer eller färger, sedan sedan märk slangarna med olikfärgade elstrips, med det på plats så blir återmonteringaen lättare, sedan vill jag önska dig lycka till med ventilen. Det måste vara ett större fel om du måste demontera den, oftast så brukar det räcka att strukturerat gå igenom funktion för funktion

Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809733 Felet är att en slid sitter fast. Jag har skruvat loss "ändarna" med fjädrar, men den rör sig bara en halv millimeter fram och tillbaka, och den är inte centrerad. Tänkte ta bort mer, men då måste jag dela på paketet och då tror jag det är lättare att ta bort det. Så kan man jobba inne under kontrollerade former. Eller lämna in det till en reparatör.

Det är en Mosun Tison HV09 med EHC



Kanske @AKKAMAN vet mer. 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809758 Finns koniska gummipluggar för ändamålet som man enkelt trycker i kopplingen.

Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

ulfgustav  
#809788
Mangan skrev:Felet är att en slid sitter fast. Jag har skruvat loss "ändarna" med fjädrar, men den rör sig bara en halv millimeter fram och tillbaka, och den är inte centrerad. Tänkte ta bort mer, men då måste jag dela på paketet och då tror jag det är lättare att ta bort det. Så kan man jobba inne under kontrollerade former. Eller lämna in det till en reparatör.

Det är en Mosun Tison HV09 med EHC



Kanske @AKKAMAN vet mer. 🙂

Som du beskriver felet så känns det som att något kilat sig fast mellan slid och ventilhus, tätningsbit eller någon metallflisa. Eventuellt så kan du få lite vägledning vad det kan vara om du öppnar och fingranskar returfiltret inkl magnetstaven där

Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809804
busholle skrev:Finns koniska gummipluggar för ändamålet som man enkelt trycker i kopplingen.


De är rätt så dyra, och skall man täta både block o slang blir det minst 34 stycken. Och ett 4-pack kostar 99 + moms. 😥

https://pk-produkter.se/kemikaliehanter ... ck-76-4325

Är detta rätt storlek? Nyckelvidd 32-36mm på muttrarr, ingen aning annars vad det är för koppling.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

Amatörhuggare 62  
#809807 Å dom sitter dåligt, tycker dom ja köpte far ur.
Kan va nån slang,som släppt gummi . Å följt med.
Hoppas det löser sig.
Mvh Amatörhuggarn

Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

Amatörhuggare 62  
#809809 @Mangan
32 på nycklen, brukar vara 3/4 trekvarttum. Men sen är d, inte säkert det är , vanlig rörgänga
Detta är en vanlig gänga, å 32 nyckel

Avatar Fallback

Re: Plugga hydraulslangar

Amatörhuggare 62  
#809810 Ser dom ut så här, så är d jic

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).