Verkstan

Ärvda verktyg, vad används grejerna till?

9 inlägg 3701 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ärvda verktyg, vad används grejerna till?

serabella  
#809520 Gammelmorbror gick nyligen ur tiden. Han hade verkstad där han repereade stora maskiner av diverse slag, som huvudsyssla. Ägde även en del maskiner under åren. Nu är det dags att rensa ur hans verkstad och hittar satans massa gott. Bland annat blocknycklar på upp till 120 mm diameter, slagblocknycklar på upp till 230(!) mm, stora skiftnycklar som Bahco 87. Även en ännu större skiftnyckel på närmare en meter som bara kan justeras i 1/8" åt gången. Även en till skiftnyckel (troligen hemmagjord, replika av Williams 22?) Nyckeln är typ 1,3 meter och väger 50-60 kg. Hittade även ett smidesstäd från Ridgid på 125 kg, samt en Ridgid rörtång 1,5 meter.

Utöver alla dessa verktyg hittade jag även coola maskiner. En stor Makita kap/gersåg med 30cm klinga och tillhörande bord, en Makita sladdlös borrhammare på 21 joule med 1,3 meter betongborr, en swepac markvibrator på 85 kg, en wacker stamp på 65 kg, Husqvarna K1270 motorkap med dunk, Makita hm1812 och Atlas Copco Cobra mk1 bilningsmaskiner. Även en hel del armeringsverktyg från Bendof. Klippar på 20-25 mm, bock för 16, kombi klipp och bock för 16 mm. Hittade även en sjukt cool (troligen hemmabygd) slägga på 35 kg. Även en hel del motorsågar. Allt från Hva 346 till Stihl ms881.

Känns lite som man hittat en guldgruva när man kollar priser online. Nåt jag fortfarande undrar är, vad använder man dessa gigantiska nycklar till? Finns det nån maskin som har så stora muttrar som 120 mm, än mer 230 mm? Eller är det helt andra användningsområden?

Gammelmorbror var sannerligen en man som gillade sina prylar :D

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Re: Ärvda verktyg, vad används grejerna till?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809527 Snart kommer någon med ett inlägg där dom vill se bilder. Ska vi slå vad?

Användarvisningsbild

serabella  
Orsa skrev:Snart kommer någon med ett inlägg där dom vill se bilder. Ska vi slå vad?

Haha är det så intressant med "gammalt bråte" så kan jag gladeligen bistå med bilder. Ingen som har ett hum om nycklarna? Såg att dylika går att köpa på bland annat Tools, men priset var ju utom denna värld.

TS

Hema  
#809642 Det är ju inte bråte, allt annat än det.

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#809647 Skulle kanske kunna vara stora nycklar till hydraulkolvar eller nått i den stilen. Toppmutter kanske med 6kant fattning på. Annars ingen aning, det är ju rätt stora nycklar iaf.

Tralsmo  
#809648 Förr eller senare så kommer nåt av de till pass.
Då äde oftast svindyrt å köpa.

Användarvisningsbild

Klyv Bixby  
#813155 På tiden jag jobbade på outokumpu hade vi ca 200mm muttrar till vissa valsars lageröverfall😬

Hema  
#813401 Bilder.. Var är de? 🤔 🙂

Användarvisningsbild

halvproffs  
Klyv Bixby skrev:På tiden jag jobbade på outokumpu hade vi ca 200mm muttrar till vissa valsars lageröverfall😬

Lika på Sandvik där dom riktade bandplåten.
Där rullbockarna var fästade i fundamenten var det jättelika bultar med muttrar.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).