Tabellen bör omfatta M6 till M20 både 8,8 och 12,9
Tack på förhand.
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
Men inte i dyra och svårmekade konstruktioner..Ulf skrev:Hej..
En tanke som bör tänkas inom området momentdragning av bultar och bultförband är, att maxdrar du en bult så "sträcks" materialet ut...Med andra ord så försämras hållfastigheten i bulten när den har blivit maxdragen.
Nya bultar är att föredra varje gång, när man har bultförband som skall momentdras maximalt..
Japp..Jag fuskar med mitt eget råd för det mesta..Men inte i dyra och svårmekade konstruktioner..
Det är även nyttigt att ha ett schema på, i vilken ordning som bultarna skall dras i ett bultförband, för att få en så jämn fördelning av belastningen som möjligt..
Sedan finns det ju olika sorter av momentdragning av bultar, med till exempel vinkel dragning i grader efter uppnåt moment..
Nåja..värdelöst vetande kanske...Men jag kunde ändå inte låta bli att nämna det..
![]()
Mvh. Ulf
Sporthoj.com skrev:Dessutom bör du gå en kurs i hur man använder en momentnyckel. Har ingen lärt upp dig så kommer du att ha en spridning på minst ± 25 %.
Vid normal produktion med utbildad personal och proffsverktyg så räknar man med en spridning på ± 15 %, man kommer inte närmare.
Detta faktum ligger till grund för vilken klämkraft som man specificerar för ett visst fall där man har ett säkerhetskritiskt skruvförband.
Så, skillnaden i noggrannhet hos momentnycklar kommer med råge att drunkna i det handhavandefel som 98% av alla outbildade skruvåtdragare åstadkommer.
Ulf skrev:Hej..
En tanke som bör tänkas inom området momentdragning av bultar och bultförband är, att maxdrar du en bult så "sträcks" materialet ut...Med andra ord så försämras hållfastigheten i bulten när den har blivit maxdragen.
Nya bultar är att föredra varje gång, när man har bultförband som skall momentdras maximalt..
Japp..Jag fuskar med mitt eget råd för det mesta..Men inte i dyra och svårmekade konstruktioner..
Det är även nyttigt att ha ett schema på, i vilken ordning som bultarna skall dras i ett bultförband, för att få en så jämn fördelning av belastningen som möjligt..
Sedan finns det ju olika sorter av momentdragning av bultar, med till exempel vinkel dragning i grader efter uppnåt moment..
Nåja..värdelöst vetande kanske...Men jag kunde ändå inte låta bli att nämna det..
![]()
Mvh. Ulf
per-erik skrev:Sträckgräns är den nivå till vilken man kan belasta en skruv utan att det uppstår deformationer-att den slits ut. När skruvar/bultar exempelvis i en kranfot eller i vändkranslager måste bytas ut, har de på något sätt blivit utsatta för belastningar större än "sträckgräns", något har gått galet: Fel dragna, skeva ytor, för stora belastningar i förhållande till konstruktionen, materialfel hos skruven, etc-
En M 16-skruv av 8.8 kvalitet kan belastas i axiell riktning med ungefär 10 ton, utan att det uppstår "deformationer", och att skruven "slits ut". Exakt samma som sträckgräns, dit man drar skruven när den "dras med moment" eller snarare "till rätt moment".
totte skrev:Det där Ulf var såpass hårddraget så det närmar sig brottgränsen!
Ulf skrev:totte skrev:Det där Ulf var såpass hårddraget så det närmar sig brottgränsen!
Japp, Totte..The bottom is nådd..
Mitt huvud "bultar" så av ansträngningen, så att jag bara kan sitta här och "muttra" för mig själv..
Jag är sämre än sämst..![]()
MvH. Ulf