Verkstan

Förslag på låglyftande saxlyft till verkstaden?

10 inlägg 3596 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Förslag på låglyftande saxlyft till verkstaden?

Pe_Er_79  
#803640 Jag har behov av en personbilslyft till verkstaden. På grund av golv samt takhöjd, så behöver det vara en lyft som inte behöver fästas i golvet och inte lyfter mer än ca 1000mm.
Verktygsboden säljer en Pela lyft (https://verktygsboden.se/garage-verksta ... Nww6RycmFy ), som möter mina önskemål, dock så rekommenderar dom att man inte arbetar under lyften... Gissar på att den rekommendationen handlar om att Verktygsboden inte vill ta något ansvar för eventuella olyckor, kopplad till den här Pela lyften..?
Hur som helst så kommer jag behöva arbeta överallt runt min lyft, även under..

Någon med erfarenhet/kunskap om den här Pela lyften?
Någon annan lyft som rekommenderas?

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Re: Förslag på låglyftande saxlyft till verkstaden?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803655 Antagligen menar de att du ska inte arbeta under lyften utan att säkra med bockar eller liknande. Behöver inte vara svårare än så.

Användarvisningsbild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803656 Jag köpte en sån där Pela lyft i vintras. Jag fick sätta två bultar i golvet för annars gled den iväg när man skulle åka på och av. Alternativet är nog att ställa den på nån gummimatta för att den inte ska glida. I övrigt är den helt ok!

maltex  
#803657 Det går förmodligen bra att jobba under en bil på en dylik lyft. Problemet blir väl att det blir lite bökigt att komma åt delar av under sidan. Tänk smörjgrop/brygga eller fyrpelarlyft fast sämre.

Pe_Er_79  
0470 skrev:Jag köpte en sån där Pela lyft i vintras. Jag fick sätta två bultar i golvet för annars gled den iväg när man skulle åka på och av. Alternativet är nog att ställa den på nån gummimatta för att den inte ska glida. I övrigt är den helt ok!

Det kan jag tänka mig. Tror faktiskt att Verktygsboden tipsar om att använda gummimatta.

TS

Pe_Er_79  
0470 skrev:Jag köpte en sån där Pela lyft i vintras. Jag fick sätta två bultar i golvet för annars gled den iväg när man skulle åka på och av. Alternativet är nog att ställa den på nån gummimatta för att den inte ska glida. I övrigt är den helt ok!

Längst bak och längst fram, på varje ramp, så är det en vinkel så att man kan köra upp bilen på lyften. Kan man lyfta upp dessa "ändar" på ramperna och låsa dom i vågrätt läge?

TS

Pe_Er_79  
maltex skrev:Det går förmodligen bra att jobba under en bil på en dylik lyft. Problemet blir väl att det blir lite bökigt att komma åt delar av under sidan. Tänk smörjgrop/brygga eller fyrpelarlyft fast sämre.

Jo det kan vara "bökigt" ibland! Har jobbat några år som fordonstekniker, primärt med en saxlyft.
Så att jag känner till saxlyftens för och nackdelar. Men det är så att alla olika typer av lyftar har sina för och nackdelar, ingen är överlägsen på allt.

Men i det här fallet där Verktygsboden pekar på att man inte ska jobba under lyften, det tror jag handlar om att dom vill fri skriva sig från ansvar, ifall någon användare lyckas ställa till med något..
Jag har kontaktat dom direkt men inget svar ännu..

TS
Användarvisningsbild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Pe_Er_79 skrev:

Längst bak och längst fram, på varje ramp, så är det en vinkel så att man kan köra upp bilen på lyften. Kan man lyfta upp dessa "ändar" på ramperna och låsa dom i vågrätt läge?

Japp!

Pe_Er_79  
#803844 Fick svar på min fråga till Verktygsboden:
Lyften är gjord för att vara till recond och däckbyten.
Dock är det inget problem att vara under liften. Lyften lägger sig på spärrar så det är ingen risk att den kan åka ner när du jobbar under lyften men den är inte gjord för det ändamålet.
Eftersom den endast lyfter 1 meter så kan det var trångt att jobba under den, men självklart kan du göra alla jobb även med denna lyft, så länge lyften inte är i vägen som du skriver.

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Filmen om denna lyft från Youtube

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).