Verkstan

Hydrauluttag lastare till annat

23 inlägg 2954 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydrauluttag lastare till annat

Stampep  
#797969 Har en gammal traktor med separat hydraulsystem till lastaren, sitter pump direkt på veden och tank etc.
Skulle vilja ha uttag bak för att köra huggarvagnen till vimeken vid behov.

Har detta block sitter på tanken.
Vänster slang kommer från pump, höger går in i ventilpaketet och den övre går in i tanken.

Tänker jag rätt om jag kopplar in mig tryck på den till höger och retur på den som går uppåt?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798029 Är det uteslutet att utöka ventilpaketet med en extra funktion och koppla uttagen på den?

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttag lastare till annat

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798037
Stampep skrev:Har en gammal traktor med separat hydraulsystem till lastaren, sitter pump direkt på veden och tank etc.
Skulle vilja ha uttag bak för att köra huggarvagnen till vimeken vid behov.

Har detta block sitter på tanken.
Vänster slang kommer från pump, höger går in i ventilpaketet och den övre går in i tanken.

Tänker jag rätt om jag kopplar in mig tryck på den till höger och retur på den som går uppåt?

Är inte de du fotat en separat överströmningsventil?

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Stampep  
#798038
Slurfi skrev:Är det uteslutet att utöka ventilpaketet med en extra funktion och koppla uttagen på den?


Ingen aning 🤔 trångt är det iaf vid ventilpaketet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Stampep  
#798039
gnisten83 skrev:
Stampep skrev:Har en gammal traktor med separat hydraulsystem till lastaren, sitter pump direkt på veden och tank etc.
Skulle vilja ha uttag bak för att köra huggarvagnen till vimeken vid behov.

Har detta block sitter på tanken.
Vänster slang kommer från pump, höger går in i ventilpaketet och den övre går in i tanken.

Tänker jag rätt om jag kopplar in mig tryck på den till höger och retur på den som går uppåt?

Är inte de du fotat en separat överströmningsventil?


Antar att det kan heta så, bör vara för att inte få fullt tryck in i ventilpaketet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrauluttag lastare till annat

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798068 Jo men oftast brukar de vara inbyggt i ventilpaketet

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798083
Dubbelverkande

https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... /500-50-15
En sån här kan man sätta i serie före eller efter frontlastarventilpaketet
Från den drar du en tryck och en retur till lämpligt ställe tex vid bakskärmen.
Då påverkas inte frontlastarens funktion öht när du inte använder det extra dbvuttaget.

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Stampep  
#798089 Hur blir frontlastaren påverkad om jag bara sätter t kors på slangen med tryck in i ventilpaketet?
Ser inte riktigt behov av att kunna stänga av extrauttagen, ev kommer jag plocka av lastaren helt om jag ska ut i skogen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Fredi  
#798119 Frontlastaren påverkas inte alls så länge du inte kopplar nåt i dina extra uttag, men kopplar du in ett extra ventilbord med t-koppling så funkar varken din lastare eller extrauttagen eftersom trycket försvinner genom bordet du inte använder. Extra bord måste kopplas i serie som @Slurfi nämnde i rundpumpande system

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttag lastare till annat

maltex  
#798123 Funkar väl med en väljarventil istället för T--koppling.

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Stampep  
#798128 Vilket skit.. får nog bli ett par slangar och byta slang bara när kranvagnen ska köras nån gång varannat år då kanske.
Kan ju lägga distans emellan på lyftkolven.
Kommer bara behöva ha vagnen efter vid nödfall så lite budget lär det bli

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrauluttag lastare till annat

maltex  
Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Stampep  
#798142
maltex skrev:https://www.weimer.se/sv/shop/Hydraulik/Valjarventiler/Trevagskranar_L-borrad/Trevagskran_R1_2__L-borrad?id=64008
istället för T-kopplingen.


Klart rimligare pris 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrauluttag lastare till annat

AKKAMAAN  
#798158
Stampep skrev:Hur blir frontlastaren påverkad om jag bara sätter t kors på slangen med tryck in i ventilpaketet?
Ser inte riktigt behov av att kunna stänga av extrauttagen, ev kommer jag plocka av lastaren helt om jag ska ut i skogen

Om du sätter ett T-uttag mellan pump och befintligt ventilpaket så kommer båda ventilpaketen att vara trycklösa om du inte använder en funktion samtidigt i båda ventilpaketen.

Om du inte behöver funktione från båda paketen samtidigt så kan den där tre-vägs kulventilen fungera. Men här måstaman tänka sig för så att inte kulventilen i ett mellanläge blockerar det mesta av oljeflödet. Så i princip enligt byggstandard för såna här konstantflöde/rundpumpningssystem så ska man inte ha några ventiler mellan pumpen och tryckbegränsningsventilen. Och vanligen sitter tryckbegränsningsventilen inbyggd i ventilpaketet. Huruvida det är fallet på din maskin kan jag inte uttala mig om.
Men T-koppling kan du glömma.
Vanligen ansluter man extra ventilpaket nedsträms det befintliga i SERIE med hjälp av en sk SERIE-nippel i utgången av det befintliga ventilpaketet. Nu tvivlar jag att det finns serienipplar till det gamla paketet på din maskin och då sätter man ett nytt paket uppströms med serienippel i det nya paketet. Och då måste du se till att serienippel finns tillgänglig som tillbehör till det nya paketet. Systemet med serienippel kallas "power beyond" på engelska, kan vara bra att känna till om du handlar på engelskspråkiga nätbutiker.

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

halvproffs  
#798160
AKKAMAAN skrev:
Stampep skrev:Hur blir frontlastaren påverkad om jag bara sätter t kors på slangen med tryck in i ventilpaketet?
Ser inte riktigt behov av att kunna stänga av extrauttagen, ev kommer jag plocka av lastaren helt om jag ska ut i skogen

Om du sätter ett T-uttag mellan pump och befintligt ventilpaket så kommer båda ventilpaketen att vara trycklösa om du inte använder en funktion samtidigt i båda ventilpaketen.

Om du inte behöver funktione från båda paketen samtidigt så kan den där tre-vägs kulventilen fungera. Men här måstaman tänka sig för så att inte kulventilen i ett mellanläge blockerar det mesta av oljeflödet. Så i princip enligt byggstandard för såna här konstantflöde/rundpumpningssystem så ska man inte ha några ventiler mellan pumpen och tryckbegränsningsventilen. Och vanligen sitter tryckbegränsningsventilen inbyggd i ventilpaketet. Huruvida det är fallet på din maskin kan jag inte uttala mig om.
Men T-koppling kan du glömma.
Vanligen ansluter man extra ventilpaket nedsträms det befintliga i SERIE med hjälp av en sk SERIE-nippel i utgången av det befintliga ventilpaketet. Nu tvivlar jag att det finns serienipplar till det gamla paketet på din maskin och då sätter man ett nytt paket uppströms med serienippel i det nya paketet. Och då måste du se till att serienippel finns tillgänglig som tillbehör till det nya paketet. Systemet med serienippel kallas "power beyond" på engelska, kan vara bra att känna till om du handlar på engelskspråkiga nätbutiker.


Fantastiskt bra för forumets medlemmar att ha en sån kunnig person som dig Akkamaan!
👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).