mån 03 apr 2023, 02:36#798158
Stampep skrev:Hur blir frontlastaren påverkad om jag bara sätter t kors på slangen med tryck in i ventilpaketet?
Ser inte riktigt behov av att kunna stänga av extrauttagen, ev kommer jag plocka av lastaren helt om jag ska ut i skogen
Om du sätter ett T-uttag mellan pump och befintligt ventilpaket så kommer båda ventilpaketen att vara trycklösa om du inte använder en funktion samtidigt i båda ventilpaketen.
Om du inte behöver funktione från båda paketen samtidigt så kan den där tre-vägs kulventilen fungera. Men här måstaman tänka sig för så att inte kulventilen i ett mellanläge blockerar det mesta av oljeflödet. Så i princip enligt byggstandard för såna här konstantflöde/rundpumpningssystem så ska man inte ha några ventiler mellan pumpen och tryckbegränsningsventilen. Och vanligen sitter tryckbegränsningsventilen inbyggd i ventilpaketet. Huruvida det är fallet på din maskin kan jag inte uttala mig om.
Men T-koppling kan du glömma.
Vanligen ansluter man extra ventilpaket nedsträms det befintliga i SERIE med hjälp av en sk SERIE-nippel i utgången av det befintliga ventilpaketet. Nu tvivlar jag att det finns serienipplar till det gamla paketet på din maskin och då sätter man ett nytt paket uppströms med serienippel i det nya paketet. Och då måste du se till att serienippel finns tillgänglig som tillbehör till det nya paketet. Systemet med serienippel kallas "power beyond" på engelska, kan vara bra att känna till om du handlar på engelskspråkiga nätbutiker.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A